The Opposites - Succes / Ik Ben Twan (2010)

Label: Top Notch

29. Big2 - Rag4Life
  30. Big2 - Ik Weet 't Komt Goed *
  31. Big2 - Gecondoleerd *
avatar van Jurrien
Kijk hier wel een beetje naar uit. De mannen maken nooit hoogstaande Hip-Hop, maar het luistert wel lekker weg.

MAS
Staat op de luisterpaal. Vandaag of morgen maar eens luisteren maar na Licht Uit heb ik er eigenlijk al geen vertrouwen meer in.

avatar van Boy
Boy
Kan nog best wel wat worden. Las ergens dat SoundG8 het gedeelte van Willem zou produceren, dus dat staat garant voor enkele fraaie producties. Ook Big 2 tovert nog wel eens wat leuks uit zijn Fruity Loops Studio: ik schrijf ze nog niet af.

avatar van Rhythm & Poetry
Klein, klein kleutertje wat doe je tof? Je kunt niet eens rijmen, vandaar krijg je geen box. Ik heb nu de eerste cd (van Willem dus) beluisterd en het is echt heel erg slecht. Met name als hij gaat zingen, dan klinkt hij echt als een battie. Verder stellen zijn teksten nog minder voor dan het gemiddelde sinterklaasgedicht dat geschreven wordt, maar dat is iets wat je van te voren weet als je naar Willem gaat luisteren. Soms tracht hij serieus over te komen, andere keren schept hij wat op. Maar wat hij ook doet, geen moment komt hij geloofwaardig over.

Productioneel is zijn gedeelte weinig opvallend. Ik stoor me aan het geblaas van Candy Dulfer, voor de rest vind ik de beats matig. Aangezien ze verder niet bij blijven kan ik me er ook niet echt aan ergeren.

Op naar Big2's gedeelte.

Nu al ergerlijk: Big 2 rapt: Big L r.i.p.

Het gedeelte van Twan vind ik zelfs nog slechter dan Willems aandeel. Alhoewel er ook wel veel overeenkomsten zijn. Big2 kan net als Willem niet rappen/zingen en tekstueel gezien blijven ze wel heel erg beperkt. Big2 nodigt wat meer gastartiesten uit waarvan niet een van toegevoegde waarde is. Ook Brainpower en Sjaak verlagen zich tot het niveau van Twan. Qua producties gaat het heel snel vervelen, het is zeer eentonig. En ruimte voor leuke samples is er niet.

MAS
Wat ik er tot nu toe van heb gehoord (de eerste 5 nummers van Willy) is gruwelijk slecht. Misschien dat ik het vanavond of morgen nog een kans geef maar ik heb nu wel even genoeg gehoord.

avatar van Kos
Kos
Rhythm & Poetry schreef:

Nu al ergerlijk: Big 2 rapt: Big L r.i.p.

psondermeijer
Net stukje bij De Wereld Draait Door gezien van Willem met Candy Dulfer en dat klonk lekker!

Natuurlijk wel goed gejat van Outkast met Speakerboxxx / The Love Below...

MAS
Ik vind het een beetje vreemd dat iedereen maar zegt dat ze dat gejat hebben van Outkast. Zo'n orgineel idee vind ik het nou ook weer niet.

Joy
alsof outkast niet voortborduurt op...

avatar van WILDE_FRANS
Tool? Zappa?

MAS
Heb nu die van Willy afgeluisterd en ik vind het een zeer zwakke plaat. Veel irritante refreintjes en Willy zijn teksten zijn ook slecht. Het leuke en frisse uit de beginperiode van The Opposites is er helemaal af. Kempi en Kleine Viezerik brengen ook 2 zeer slechte gastverses. Kleine Viezerik is zowiezo echt slecht ik snap er helemaal niks van dat hij een hype is.

EDIT:

Inmiddels ook die van Big 2 geluisterd en dat is precies hetzelfde verhaal. Deze vind ik zelfs nog slechter. Het slechtste Oppositesalbum tot nu toe. Van de producties ben ik ook niet onder de indruk. Brainpower heeft zich ook weer laten verleiden tot een featuring en hij voegt helemaal niks toe. De andere gastbijdrages brengen het niveau nog verder omlaag. Mensen zoals D-Love om te janken gewoon...

Een 1,5 voor de moeite en omdat het af en toe wel een beetje aardig klinkt.

Ik vind het wel mee vallen hoor. Het is maar net wat je verwacht. Het is geen MF Doom maar dat wist je van te voren..

MAS
Dat wist ik inderdaad van te voren maar de andere Oppositesalbums zijn nog wel te pruimen. Dit is gewoon troep.

Mark0990
Doorgaans luister ik een album in z'n volledigheid af, in dit geval niet. Al bij het eerste nummer hoorde ik een sample uit een ander (steengoed) nummer en dat kan nog weleens goed uit de verf komen. Niet bij Willem, echt troep van de bovenste plank.

Hoort iemand gelijkenissen? Jon Allen - Dead Man's Suit Luister dit nummer af en luister daarna naar Sex Appeal. Is dit gewoon een cover van een briljant liedje óf heeft Willem een goede muzieksmaak maar kan totaal niet zingen/rappen?

1,0
Het is jammer; ik had ontzettend hoge verwachtingen (misschien wel té hoog) en het is een ontzettend slecht album gebleken.

Het is echt zoeken naar de juweeltjes en de beats die nog enigszins door de beugel kunnen:
- 'Je doet als een lady' heeft wel een chille beat, Big2 is slecht, maar de track wordt gered door een sterke Brainpower.
- 'Kryptonite' vindt ik ontzettend goed.

En over Succes zwijg ik, dat is echt waardeloos.

Sqritz
Binnenkort eens beluisteren. Ben er heel benieuwd naar.

avatar van TheLegacy
tjah.. heb het geluisterd maar vind het behoorlijk tegenvallen. Ze zijn vanaaf hier in de dichtstbijzijnde club, ga ik toch heen dus ben benieuwd of het live beter uit de verf komt.

avatar van Makaveli 9
Ik vind dat dit album meer dan behoorlijk is.

Sowieso zijn de producties van de kant van Willem erg dope. De mannen van SoundG8 hebben op de plaat van Kempi al enigszins laten horen, dat zij wel wat kunnen en naar mijn mening is dit er erg goed uitgekomen bij de plaat van Willem. Lekker gebruik van de blazers (So Fly, weliswaar met een 'gebite' sample) bijv. Op Lichaamstaal laten de mannen horen ook een beat te kunnen creëren die perfect bij de stijl van de artiest past. Deze beat had bijvoorbeeld zo door Twan geproduceerd kunnen zijn. Maar genoeg over de producties.

Allereerst vind ik dat je van The Opposites, single of niet, geen plaat à la Winne Zonder Strijd, Noah's Ark of Eigen Wereld kunt verwachten. Hun raps en tracks zijn altijd al luchtig geweest, zelfs op Begin20. Altijd al hebben zij een enigszins commercieel tintje gehad aan hun muziek en ik heb mij er nooit aan kunnen ergeren. Succes, Je Staat Er Nog Steeds (had zo op Begin20 kunnen staan) en Ode Aan zijn gewoon prima tracks. De featurings vallen enigszins tegen op beide platen, zo vind ik dat alleen Candy daadwerkelijk wat toevoegt door haar instrumentale inbreng aan Willem's kant.

Ik vind verder dat Twan met zijn plaat behoorlijk wat missers heeft, maar toch ook zeker wel paar keer een bovengemiddelde track heeft gemaakt. Brief Aan Jou vind ik vooropgesteld behoren tot één van de beste werken van Nederlandse bodem. Prachtige hook, sterke productie en eigenlijk lyrics uit het hart. Ongekende track. Twan had van te voren al aangegeven dat hij door deze andere benadering van een album, lekker zijn ding kon doen en ook zogenaamde 'gay/vrolijke' nummers kon maken. En dat hoor je ook zeker terug; Duif Op De Dam en Crazy Zin In. Twan heeft met zijn Amerikaanse sound in best wat tracks (Brief Aan Jou, Ik Wacht Op Jou Vannacht en Mama) toch wel iets unieks weten te creëren wat ik zeker op prijs stel.

Nogmaals, dit is geen plaat die je voor de lyrics moet aanschaffen (doe je dat wel bij The Opposites?), maar een lekkere luchtige plaat die je ook moet kunnen opzetten. Ik vind dat dit voor Nederlandse begrippen wel iets nieuws is en voor ik was hier wel enigszins aan toe. Vooral na de wat serieuzere platen die gedropt zijn de afgelopen maanden.

3,5/5

volledig met makaveli eens

Nice nice, vooral die van Big2. Daar staan bijna alleen sterke beats op.

Sqritz schreef:
Binnenkort eens beluisteren. Ben er heel benieuwd naar.

Ik ook!

avatar van TheLegacy
Godsallemachtig wat heeft Gefocused een gruwelijke beat! heerlijk duister, Brief aan Jouw vind ik ook mooi..
Verder moet ik het toch nog wat beter luisteren.

Live ging het hard maar dat kwam vooral door de drank xD

Jij mag nog niet drinken

Snap niet waarom iedereen Brief aan jou zo geweldig vind. Ik, vind het echt een walgelijk zoetsappig refrein van Trijntje. Imo het soort refrein dat (meestal) niet in een hiphopnummer thuishoort.

Willem's Album geluisterd en het bevat een aantal gruwelijke tracks, als 'money', en ''Huil voor jou'' die voor Big2 geschreven is. goeie producties van Soundg8, producties op het album van Kempi waren toch wel iets beter, Willy is tekstueel ook goed op dit album, mensen hebben vaak het beeld van Willem dat hij inhoudelijk niet veel voorstelt, omdat ze alleen maar nummers als: ''Geen klasse, Geen stijl'' horen, maar op Begin Twintig staan me toch een paar tracks op die hij zwaar ript met zijn inhoudelijke teksten

dan Twan zijn album, ik begon bij Gefocussed en dit is de Big2 die ik het dopest vind, een zeer vette Beat, zoals TheLegacy al zei: duister, verder heb ik alles geluisterd, en vond ik dat de track '' Crazy zin in'' achterwege mocht blijven, de track doet zwaar ten onder van de andere tracks op het album, het nummer ''Het Goede Leven'' is heel vet, wat wel ontbreekt is de harde saw bij het reffrein die big2 in veel van zijn beats gebruikt, (Tijdmachine, Sjonnie & Anita, Broodje Bakpao etc.) dat zou het nummer echt compleet maken, maar ik denk zelf dat hij die achterwege heeft gelaten omdat het dan te veel op ''TijdMachine'' zou gaan lijken,

mijn voorkeur gaat toch net iets meer uit naar Big2 , betere producties en catchy tracks, Willem is tekstueel wel beter dan twan,
ze hebben allebei een goeie prestatie geleverd, en deze albums zullen zeker vaak gedraaid worden, Big2 heeft na het Schoenenincident met Negativ gewoon de draad weer opgepakt en gewoon zijn ding weer gedaan, Probz vooral naar hem en ook voor Willem,

Op naar het volgende album !

avatar van Makaveli 9
MAS schreef:
Jij mag nog niet drinken

Kan ik mij volledig niet in vinden. Ik vind dat vooral Big2's kant neigt naar Amerikaanse begrippen, en vooral bij dit nummer had ik het gevoel naar een 'Amerikaanse track' te luisteren. Als je je inbeeld waar dit nummer over gaat dan is het perfect verklaarbaar waarom deze track behoefte heeft aan een dergelijk refrein.

Maar goed, jouw mening Dirt over deze plaat is sowieso al niet al te positief .

MAS schreef:
Jij mag nog niet drinken

Wie zegt dat ik het over mezelf heb? (a)

ik lees veel negatieve reactie's over het album en kan mij hier niet in vinden. Ik vind het namelijk 2 goede albums (op een paar nummers na)

Op Willem's - Succes zijn de goede nummers: Sex Appeal, Succes, So Fly, Licht Uit, Je Staat Er Nog Steeds, Money, Huil Voor Jou, Voor Altijd & Ode Aan. Dat zijn er dus 9 van de 14, een hoog aantal. Van de overige 5 nummers is 'Lichaamstaal' echt verreweg het slechst, ik snap niet dat dat nummer op het album staat. de andere nummers als Ego & Haat hebben simple refreintjes en niets zeggende verses. Verder vind ik de beats niet zo heel indrukwekkend, ik had toch wel meer verwacht van SoundG8. Ze hadden betere producties op Kempi zijn album.

Dan Big2's - Ik Ben Twan
de goede nummers zijn 'Gefocussed, Keep It Real, Het Goede Leven, Liever Zeg Je Niks, Leef To The Fullest, Duif Op De Dam, Brief Aan Jou, Kryptonite & Rag4Life. Big2 heb tegen mijn verwachting in toch een hoop sirrieuse nummers gemaakt. Ik was bang dat het een album vol tracks zou worden als 'Crazy Zin In (Ft. Sef) & Gierig (Ft. Mc Fit). Gelukkig is dit niet het geval en het album zou beter geweest zijn als deze tracks weg zouden worden gelaten. Hij heeft 2 goede nummers gemaakt over zijn ex, die je echt raken (Liever Zeg Je Niks & Kryptonite). Ik was ook benieuwd hoe de refreintjes zouden worden omdat die normaal werden ingezongen door Willem, ik was dan ook aangenaam verrast op de manier hoe Big2 dit heeft opgelost. Want de manier van zingen op nummers als Kryptonite is helemaal niet slecht, en je hoort de emotie in zijn stem waardoor je de track extra voelt. Brief Aan Jou met Trijntje Oosterhuis klinkt als een poteniële nummer 1 hit, een nummer over Big2 zijn overlede vader. En Duif Op De Dam zal nog wel veel in de clubs worden gedraait.

Als ik moet kiezen welk album beter is wordt het toch Big2 - Ik Ben Twan. Meer nummers die me raken en een minder ééntonig album. Ook produceert Big2 beter dan SoundG8. Willem zijn album is niet slecht maar mist wel 'iets'. En er zijn een paar nummers die teveel op elkaar lijken waardoor het een beetje ééntonig word.
Het volgende Opposite album wordt weer samen en ik denk toch dat dat gewoon het beste is.

Gmen schreef:
Brief Aan Jou met Trijntje Oosterhuis klinkt als een poteniële nummer 1 hit, een nummer over Big2 zijn overlede vader. .

correctie: zijn overleden opa zijn vader is denk ik nog zo gezond als maar kan !

Gmen schreef:

Hij heeft 2 goede nummers gemaakt over zijn ex, die je echt raken (Liever Zeg Je Niks & Kryptonite) .

Kryptonite is een goed voorbeeld van een track waarvan ik vind dat hij het niveau van het album omlaag haalt. Big2 zingt alsof hij net 4 dagen carnaval heeft gevierd en de verses vind ik ook niet echt sterk. Kijk bijvoorbeeld Suzanne dat vind ik nou een leuke Opposites track over een ex in plaats van dit slappe gezever.

avatar van Rene1979
0,5
Heel slecht album. Beats zijn matig en de raps om te huilen...