Doves - Some Cities (2005)

Label: Heavenly

1. Some Cities (3:22)
  2. Black and White Town (4:15)
  3. Almost Forgot Myself (4:42)
  4. Snowden (4:12)
  5. The Storm (4:52)
  6. Walk in Fire (5:34)
  7. One of These Days (4:50)
  8. Someday Soon (4:08)
  9. Shadows of Salford (2:44)
  10. Sky Starts Falling (4:11)
  11. Ambition (4:00)
  12. Eleven Miles Out * (4:32)
  13. At the Tower * (4:37)
Ace
Ik heb dit lang niet geluisterd, maar vind het toch wel een geweldige plaat zeg! Na 3 keer luisterenga ik 'm verhogen van 4 naar 4,5*

avatar van VanDeGriend
De eerste beluisteringen van deze Some Cities bevielen mij goed. Gaat zeker vaker de cd-speler in en ook maar eens op zoek naar de overige titels. Prima gitaarpop.

avatar van Rudedadude
In het verleden wel een aantal keer geluisterd, maar op een of andere manier sprak het toen niet zo erg aan in vergelijking met 'The last broadcast'. Ik ga het nog weer eens een kans geven.

de versie mét dvd: € 8,99 bij cdwow.nl
ikke die bestelluh!

avatar van dvdschaaf
Snowden, zeldzaam mooi nummer!

avatar van otherfool
Het rijtje hedendaagse Britse pop/rock bands dat soms met een wonderschone song komt maar mij over het algemeen wat teveel voortkabbeld:

Elbow
Snow Patrol
Doves

Ook op deze plaat staat zo'n briljantje (Almost Forgot Myself) en de andere liedjes zijn ook wel gewoon goed, maar tot een connectie komt het maar niet...

2,5*.

Wat elbow betreft ben ik het niet met je eens, maar dat is een andere discussie. Wat Doves betreft ben ik het nl. wel eens. Ik heb een paar nummers van deze band die ik niet vaak genoeg kan horen (zoals Black and White Town op dit album, of Caught By The River wat hun vorige), maar als ik dan het volledige album luister slaak ik alweer snel een zucht van verveling. Da's toch jammer.

avatar van nightfriend
Meeslepend is een woord dat bij mij eerder opkomt dan voortkabbelend. Ik had het zeker 4.5 * gegeven als het op het einde niet zo afliep (ik bedoel het zeurderige Shadows of Salford en minder interessant klinkende Sky starts falling).

avatar van Rudedadude
Een tijdje vond ik dit het minste Doves album, maar nu ik het sinds kort weer een paar keer in de auto beluisterd heb is deze toch wel erg lekker. Het owrdt wel tijd voor een nieuw album, ik zit wel weer te wachten op wat nieuw materiaal van deze heren.

Oeh oeh oeeeeeh Op Doves.net kun je de opener voor het nieuwe album (16 april geloof ik) downloaden. En jeetje, wat voor moois is er te maken in 3 jaar rondhangen in de studio. Ik word hier heel gelukkig van.

Oh, en Some Cities is tot nu toe m'n minst favoriete plaat geweest, het klonk muzikaal lichtelijk bedorven, een soort gebrek aan frisheid die de andere twee albums wel hadden. Het geluid leuk wel afgeknipt zodra het liedje eindelijk een beetje begon te borrelen en te werken, om tot rust te komen, waardoor het allemaal iets te veel voortkabbelde, en daarnaast... tja. Het miste iets dat de andere albums wél hadden waardoor ik deze nooit zo enorm vaak heb geluisterd als die anderen. Verder absoluut niet slecht en vooral als ik de liedjes 'los' hoor kan ik er enorm van genieten. Alles achter elkaar echter verdwijnt de magie en rap tempo, en valt je aandacht weer terug op het leven van alledag in plaats van de magie die de vorige twee albums wel zo sterk op wisten te wekken. Geen idee hoeveel sterren ik moet geven

otherfool schreef:

Elbow
Snow Patrol
Doves

Ik ben het niet met je eens. Een essentieel verschil tussen Elbow / Snow Patrol en Doves zijn gitaar en drum: dit is echt meer rock. Daar waar de muziek bij Elbow & Snow Patrol inderdaad regelmatig voortkabbelt, zit er meer power in de muziek van Doves. Leg bijvoorbeeld de laatste van Snow Patrol en deze cd is naast elkaar, dat is toch een fors verschil.

Rudedadude schreef:

Dat heb ik nou ook: des te meer ik dit album draai, des te beter ik 'm vind. Een opvallende groeiplaat: ik verhoog 'm maar weer eens, nu naar 4,5*

avatar van michelhuizinga
Dit is duidelijk mijn favoriete plaat. Mijn absolute favoriet is Someday Soon. Wat kun je heerlijk wegdromen in dat nummer. Heerlijke band!

thedude1975
michelhuizinga schreef:

Helemaal mee eens, prachtig nummer.

Wat is het toch met Doves dat me soms zo in ze aantrekt en hele perioden ook helemaal niet. Maarja, dat zal wel voor meer mensen en voor meer muziek gelden. Ik heb Some Cities altijd de minste plaat gevonden, maar het is nog steeds erg fijn allemaal. Een prettige afwisseling tussen rustige, zweverige nummers (Someday Soon, The Storm, Ambition) en uptempo pop/rock (B/W Town, Sky Starts Falling) en natuurlijk het mooiste nummer van dit album, Snowden.

Als je trouwens nog eens tegen de DVD Where We're Calling From aanloopt zou ik hem zeker kopen. Het concert dat erop staat (Live at the Eden Sessions) en de verschillende documentaires en filmpjes zijn absoluut de moeite waard.

avatar van oceanvolta
Mooie dromerige en vaak melancholische liedjes. De stem van Jimi Goodwin past erg goed bij de dromerige muziek. De afwisseling met de wat meer rockende nummers is precies goed.
Erg fijne plaat.

avatar van mvfreak
Snowden is echt een briljante rock-klassieker, die staat dus ook in mijn persoonlijke song top 20, een regelrechte 5* song. Ook Sky Starts Falling en Black And White Town zijn bovengemiddeld goed, maar de rest van het album helaas niet goed genoeg voor een 4* album.

Mooie plaat die ik jaren geleden ontdekte door een toenmalige vriendin. Someday soon bezorgd me nog steeds kippenvel. Ben Doves beetje uit het oog verloren.

avatar van Bill Evans
Je hebt niet veel gemist, na Kingdom of Rust (2009) is er weinig gebeurd. Zanger Jimi Goodwin heeft nog wel een solo-album gemaakt. Geen idee of het wat is trouwens.

avatar van Milannn
Bedwelmende post-britpop met een gouden randje. Er zit hier en daar een kleine 'filler' in de tracklisting maar overwegend hoor ik hier een compleet eigen geluid met het (mee)slepende, kenmerkende stemgeluid van Goodwin.