Doves - Some Cities (2005)

Label: Heavenly

1. Some Cities (3:22)
  2. Black and White Town (4:15)
  3. Almost Forgot Myself (4:42)
  4. Snowden (4:12)
  5. The Storm (4:52)
  6. Walk in Fire (5:34)
  7. One of These Days (4:50)
  8. Someday Soon (4:08)
  9. Shadows of Salford (2:44)
  10. Sky Starts Falling (4:11)
  11. Ambition (4:00)
  12. Eleven Miles Out * (4:32)
  13. At the Tower * (4:37)
Dit is dus vreemd: naar de release van Some Cities werd door mij zeer reikhalzend uitgekeken.
En dan is ie er......................en dan kom ik tot de voorlopige conclusie dat ie me wat zwaar op de maag valt. Het is een nogal stevige hap met een nasmaak die ik niet erg plezierig vind.
Gelukkig zijn en blijven het de Doves, en hoor ik een band waar ik veel mee kan, maar als dat dan nummers zijn als Walk in Fire die ook op de voorganger hadden kunnen staan, dan zeg ik: doe mij in dat geval nog een keer dat prachtige album The Last Broadcast.
Wel moet ik zeggen dat de 2e helft van het album mij meer aanspreekt dan de eerste.
Maar ik beloof dat ik dit album zeker niet zal laten vallen en genoeg draaibeurten ga gunnen om over een langere periode alsnog tot een andere (positievere) conclusie te komen. Met dank aan de luchtiger nummers toch wel 3,5 *

avatar van titan
titan (crew)
Ook ik heb reikhalzend naar de nieuwe Doves uitgekeken, maar kom tot een heel andere eindconclusie. Waar op hun eerste platen nog wat vullertjes stonden is dit hun eerste album die van begin tot eind helemaal raak is. Doves klinkt op Some cities wat minder zweverig, maar ook aardser, compacter en soulfuller (is dat nog wel een goed Nederlands woord?) en toegankelijker (juist geen zware kost of zwaar op de maag liggend!).

Deze plaat klinkt met de draaibeurt beter en heeft een ernstige en verslavende drang tot het aanklikken van de replayknop tot gevolg. Laat ik eens grotesk eindigen: Het eerste ware meesterwerk van dit jaar en nu al één van de beste albums van 2005!!. 4,5*.

Dan zweef ik liever weg op de klanken van de vorige cd, maar eerlijk is eerlijk: het is een goed album. Het doet me iets minder tot nu toe, maar wat niet is kan zeker nog komen
En wat zie ik nu Titan ? Toch een rotatielijst ??????!!!!!!!!

avatar van titan
titan (crew)
Zo zie je maar hoeveel mijn principes waard zijn

titan schreef:

Zo zie je maar hoeveel mijn principes waard zijn

Niks.........................net als die van mij, want ik verhoog mijn stem naar 4. Veel luisteren doet wonderen voor deze plaat. I.t.t. de voorganger die mij gelijk naar de strot greep doet deze er gewoon wat langer over

JonnieBrasco
Tot nu toe geef ik vier sterren voor een strak, mooi, goed album. Een waardering die alleen maar hoger kan worden. Het vorige album The Last Broadcast blijft toch nog meer mijn ding, misschien omdat die ook wat dromeriger is. Deze heeft ook zijn dromerige momenten, maar is in zijn geheel toch iets wakkerder. Numero 3, Almost Forgot Myself vind ik de mooiste song van 2005 tot nu toe - van schoonheidscategorie Coldplay.

Ruby1966
Inderdaad, dit is een echte groeiplaat. De eerste keren dat ik hem hoorde vond ik het "wel aardig", maar kon er niet echt enthousiast door worden. Maar nu....wauw, ik vind het een geweldige cd, Black and White Town, Almost Forgot Myself... maar vooral One Of These Days!!! zijn mijn favorieten.

JonnieBrasco
Ruby1966 schreef:
...maar vooral One Of These Days!!!

Geweldig nummer inderdaad! Heerlijk zoals ze bijvoorbeeld vanaf 2:12 de 'bassdrum' over laten lopen in de basgitaar. Britpop-kunstenaars zijn het.

Ik kan er maar niet over uit: de eerste keren dat ik dit album hoorde was er sprake van een lichte teleurstelling, inmiddels is dat aan het omslaan naar pure euforie. Dit album is elke dag een stukje mooier aan het worden. En eigenlijk vind ik dat ook opgaan voor de voorganger. Beiden albums met een halfje verhoogd, waarmee ze inmiddels zijn terechtgekomen op 4,5 ster.

Je weet dat Doves op Motel Mozaique speelt he? Misschien moest je daar maar eens heen.

Op Motel Mozaique komt wel meer moois ! Denk aan Patrick Wolf, Jens Lekman, LCD Soundsystem, Lemon Jelly, Little Barrie en Millionaire. En toch: ondanks dat het in Rotterdam is en dat er zo veel moois is, ga is waarschijnlijk niet. Ik ben niet zo dol meer op festivals en aanverwanten. Ik ga liever naar een cluboptreden van desbetreffende artiesten: veel relaxter.

Met dat laatste ben ik het wel eens. Toch ga ik wel naar de vrijdag denk ik. Ik heb LCD Soundsystem vorig jaar moeten missen door ziekte en die wil ik toch wel graag zien. Verder ben ik wel benieuwd naar Tiga en misschien 2 Many DJ's (ken hun albums wel, maar heb ze nog nooit live meegemaakt).

Ze spelen op zaterdag en heb niemand om mee te gaan. Zo mis ik hun enige NL concert (en Joanna Newsom ook jammer genoeg)... Kan er nog iemand een partner gebruiken?

Bloompje schreef:

Een volgende keer misschien Ik denk sowieso dat het niet eens zo'n raar idee is om als je alleen naar een optreden gaat via MuMe mensen te ontmoeten. Met meerderen aanwezig zijn op een concert is altijd leuker vind ik zelf. Misschien goed om een topic in het forum hierover te openen.........

avatar van Sander B.
Wat een briljant nummer Snowden, rest van de plaat ook ontzettend goed.

Ja, de nieuwe single is wederom wonderschoon. En dat is de plaat ook. Jammer dat ik ze nu niet gezien heb op Motel Mozaique..

Jammer dat Snowden niet op de radio gedraaid wordt. Steekt met kop en schouders uit boven nieuwe singles van vergelijkbare bands.

Voor de rest een schitterend plaat. Mijn hoogtepunten: het basloopje in Almost Forgot Myself, de laatste minuut van Someday Soon en de violen in Snowden

Perfect Popalbum

Snowden is inderdaad een prachtig nummer.
Nummers die ook mooi zijn zijn: Black and White Town, Almost Forgot Myself en Someday Soon.
Toch merk ik dat ik dit album in vergelijking met zijn voorganger iets minder vind. Er staan een aantal wat mindere nummers op zoals Shadows Of Salford en Walk In Fire vind ik een beetje gekopieerd van There Goes The Fear.
Ik draai het ook iets minder dan The Last Broadcast tegenwoordig. Daarom heb ik mijn stem met een halfje verlaagd. Maar over het algemeen vind ik het een goed album met zeker een aantal zeer sterke nummers erop.

Snowden hoor ik toch wel vaak op Studio Brussel...

avatar van 93.9
Snowden lijkt wel erg op Flaming Lips hoor!
Verder een prachtplaat!

Morgen bij Jools Holland op BBC2!

avatar van PsychoBoyJack
Daar ga ik eens lekker voorzitten !

Je gaat niet de enige zijn! Ik vond het zo jammer dat hun concert op Motel Mozaique hun enige in NL was. Nu hebben we een nieuwe kans om ze in close up deze keer te kunnen bekijken..

Lichte tegenvaller, maar geen onaardig album.

Kijk eens aan zeg. Doves op nummer 2 in de top25 van 2005. Dat doet deugd!

Wat_Jij_Wil
Even de nodige pitstop maken.

Wat een fantastische cd! Ik moest net het gras besproeien en heb nog nooit zo´n lol gehad: regenbogen bij ´Snowden´ en tijdens ´Sky Stars Falling´ mezelf de spuit klammend tussen de benen gunnen en zo zelf besproeid worden (geeft een leuke betekenis aan de titel meteen ), lekker speels allemaal, moet soms. De melodien staan me allemaal meer dan aan, de zang is goed; dit is gelijk goed te horen in de titelsong trouwens en erg leuke produceertrucages worden aangehaald. Jazeker, erg vervrissend weer sinds een lange tijd. Ik ben alweer op de 5 sterren beland. Nu met terugwerkende kracht overige albums horen, maar eerst...

Zwemmen met zonsondergang en maanopgang in volle glorie, ik neem nog even de discman mee.

Nu 2x geluisterd. Voorlopig 3.5 ster, maar denk dat ik hem ooit nog zal ophogen. Black and White Town en Snowden zijn super!

avatar van Ward
Wat een heerlijke plaat is dit zeg!

Dit zou voor mij best eens de plaat van het jaar gaan worden. Heerlijke, soms een heel klein beetje zweverige, plaat. De plaat greep mij meteen bij de keel, maar wordt toch op een of andere manier steeds nog beter. Het ene nummer nog beter als de vorige. Elke luisterbeurt geeft mij een nieuw favoriet nummer. Nu ben ik vooral te spreken over Black And White Town, The Sky Starts Falling en toch ook Almost Forgot Myself.
Kortom een prachtig album, die met elke luisterbeurt nieuwe schoonheden prijsgeeft. Hele dikke 4.5*

tondeman
4,0 naar 4,5. minstens zo goed als the last broadcast. misschien nog wel beter

avatar van Rayaccos
Typisch een band die ik goed vind als het ik toevallig een keer hoor maar zelf nooit op het idee kom het op te zetten.