Stabbing Westward - Wither Blister Burn + Peel (1996)

Label: Columbia

1. I Don't Believe (4:22)
  2. Shame (4:54)
  3. What Do I Have to Do? (4:09)
  4. Why (6:08)
  5. Inside You (3:44)
  6. Falls Apart (3:57)
  7. So Wrong (3:25)
  8. Crushing Me (4:21)
  9. Sleep (5:21)
  10. Slipping Away (6:15)
What do I have to do?
Man, wat een prachtnummer, na al die jaren nog steeds gegarandeerde tranen in m'n ogen.

avatar van c-moon
Zo. Nu zou ik eens graag die mensen met hun kritiek op KILLING JOKE hier willen zien.

Dit is nou het schoolvoorbeeld van een band die beinvloed werd door Killing Joke. En KJ zelf zijn trouwens fan van deze band.

Goede plaat trouwens.

avatar van orbit
Muziek die erg uit het straatje NIN/Nerve/Filter en de grungehelden (zelfs poserockers) uit verloren tijden stamt.. Deze plaat heb ik gehad en ik vond de band aanvankelijk ook wel vet (zat toen nog in mijn NIN-fase), heb ze ook live gezien op pukkelpop, erg aanstekelijk!
De eerste plaat Ungod had nog wel iets van een energieke aanstekelijkheid (alhoewel het al erg cliché klonk), maar deze is ronduit matig... zeurrock. Mijn interesse in de band was al weer net zo snel verdwenen als ie gekomen was

avatar van Castle
Ungod was buitengewoon goed, dit borduurt verder en heeft de last van een goed vorig album niet kunnen inlossen.
What do i have to do is erg mooi.

avatar van VanDeGriend
Nou tegen de stroom op maar weer. Dit is een adreanlinekick plaat eerste klas. Origineel natuurlijk niet, maar who gives a fuck dat een band klinkt als een kruising tussen NIN en Depeche Mode. Er zijn voorwaar ernstigere vergelijkingen te maken en dan durf ik ook nog wel de stelling aan dat Stabbing Westward op deze plaat een aantal songs heeft weggezet die bepaald niet onder hoeven te doen voor veel van het werk van genoemde en door mij zeer gewaardeerde grootheden

Tien (100% score ja) dynamische tracks die stevig worden ingekleurd met scheurende gitaren, duistere electronica en een heerlijk volvette productie waardoor je er weer even prettig aan herinnerd wordt waarom je ook weer zoveel geld voor boxen hebt neergeteld.

Nu we toch kunnen pindakazen, lieve musimeterbuiskinderen, zou ik dit toch maar eens uitproberen. Tenzij je alleen van introspectieve zeurrock houdt natuurlijk...doe dan maar niet.

avatar van berwt
Ik heb ze dan toch nog ergens 2ehands gevonden. Het lijkt me dat ze de brug vormen van de koude, harde NIN en consoorten begin jaren '90 naar hedendaagse emotionele rockers als Linkin Park en Porcupine Tree.

avatar van frolunda
tragicsupergirl schreef:
What do I have to do?
Dat is inderdaad een helaas bijna vergeten klassieker

avatar van james_cameron
De iets meer rock-gerichte en compacte aanpak van het songmateriaal pakt op dit tweede album niet overal even goed uit, maar al met al is dit toch wel weer een fijne plaat. Het schreeuwerige I Don't Believe is een wat ongelukkig gekozen opener, maar al snel hierna komt de plaat op stoom, met krakers als Shame en de aanstekelijke single What Do I Have To Do. De ingetogen tracks Why (met een Nine Inch Nails-achtige sfeer) en vooral Sleep (met aangrijpende tekst handelend over incest) zijn de pareltjes van het album.