The National - High Violet (2010)

4,21

Label: 4AD

1. Terrible Love (4:39)
  2. Sorrow (3:25)
  3. Anyone's Ghost (2:54)
  4. Little Faith (4:36)
  5. Afraid of Everyone (4:19)
  6. Bloodbuzz Ohio (4:35)
  7. Lemonworld (3:23)
  8. Runaway (5:33)
  9. Conversation 16 (4:18)
  10. England (5:40)
  11. Vanderlyle Crybaby Geeks (4:12)
  12. Terrible Love [Alternate Version] * (4:18)
  13. Wake Up Your Saints * (4:14)
  14. You Were a Kindness * (4:25)
  15. Walk Off * (2:40)
  16. Sin-Eaters * (3:39)
  17. Bloodbuzz Ohio [Live at Current] * (3:53)
  18. Anyone's Ghost [Live] * (2:58)
  19. England [Live] * (5:26)
1695 BERICHTEN 22 MENINGEN
Deze komt in m'n top 10, wat een fantastisch album is dit toch.

avatar van chevy93
Soms is het alsof een artiest jouw leven bezingt. Hoeveel depressieve mensen kwijnden weg bij Ian Curtis of Thom Yorke? Hoeveel homoseksuelen hebben troost gehaald uit de teksten van Morrissey? Zelf heb ik nooit zo iemand gehad. Tot Matt Berninger ten tonele verscheen.

Wat Boxer startte (we’re half-awake in a fake empire), completeerde High Violet. Het album beschrijft de zoektocht van een gedesoriënteerde (jonge)man in een maatschappij (Silver City) waarin men vervreemd van elkaar raakt.

Een maatschappij bestaande uit rollenspellen, waarbij de link naar social media snel gemaakt is. Een façade van rozengeur en maneschijn (try to hold it together until our friends are gone) wordt opgehouden. Een terugkerend thema in veel van zijn teksten en wat mij betreft tot perfectie verheven op de opvolger Trouble Will Find Me, bijvoorbeeld in Don’t Swallow the Cap:
When they ask what do I see
I say "a bright white beautiful heaven hanging over me"
Maar evengoed op High Violet in Anyone’s Ghost:
I had a hole in the middle where the lightning went through it
Told my friends not to worry
Deze dramaturgische benadering zal velen niet vreemd zijn. Het aantal columns dat ik de afgelopen jaren heb gelezen waarin jongeren oproepen tot ‘gewoon jezelf kunnen zijn’, is niet meer op twee handen te tellen. De ‘like’-cultuur die ontstaan is, wordt weergaloos in tekst gevangen tijdens de climax van England: afraid of the house, ‘cause they're desperate to entertain.

Niet alleen de sociale druk wordt groter, ook de politieke druk wordt groter. Aanslagen in Parijs, terreurdreiging en religieuze extremisten beheersen de media (venom radio and venom television). Oplossingen zijn niet voorhanden en het is zo’n rommel geworden dat niet meer duidelijk is wie de held is en wie de schurk (lay the young blue bodies with the old red bodies). En alsof politieke onrust nog niet genoeg is, hebben we ook te maken met een economische crisis ( I still owe money to the money to money I owe). Matts fatalisme eet hem langzaam op vanbinnen (your voice is swallowing my soul).

Matt probeert ergens positiviteit vandaan te halen (If I was less than amazing, I do not know what all the troubles are for), maar het wordt steeds lastiger om nog vreugde te vinden (all our lonely kicks are getting harder to find). Hij zet het op een drinken (I was carried to Ohio in a swarm of bees), denkt terug aan vroegere, betere tijden (I was a comfortable kid) en probeert zich verstoppen in een Lemonworld. Hij zoekt afleiding (I'll try to find somethin' on this thing that means nothin' enough), maar het is slechts oppervlakkige voldoening (ice for their fevers / I don’t have the drugs to sort it out). Het zal niemand verbazen dat hij uit Ohio komt. Echter, zijn banden met het thuisfront zijn niet bijster sterk (I never thought about love when I thought about home).

Vooralsnog weinig positieve noten. Het is dan ook geen toeval dat The National het imago heeft van de dronkaard die naar huis waggelt, omdat de lokale pub dicht ging. Antidepressiva in Sorrow, drank in Bloodbuzz Ohio en drugs in het algemeen in Afraid of Everyone, het is zware kost. Toch is het slotnummer een mooi lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Ondanks de dubbelzinnige tekst is de aard van het nummer lieflijk en intiem. Een soort lullaby. Matt zoekt lichtpuntjes in zijn leven, heeft de hoop dat alles ooit goedkomt. Ooit zal hij zijn plaats kennen. Dat hier nog een lange weg te gaan is, blijkt wel uit de opvolger van High Violet. Veel van de beste albums ontstaan uit persoonlijk leed en High Violet is daar geen uitzondering op. Het heeft iets wrangs, maar High Violet is een weergaloos album.

Wat nog rest is vertellen wat Matt dan precies tot mijn held maakt. Ik ben geen sociopaat, maar zijn worsteling boeit mij mateloos. Zijn zoektocht naar de ‘juiste’ plek in de maatschappij en de machteloosheid als het gaat om politieke vraagstukken wordt op High Violet tot briljante muziek verheven. Hij zingt woorden die mijn leven beschrijven, hij stelt zinnen samen die uit mijn mond hadden kunnen komen en componeert nummers die stuk voor stuk de oorzaak zijn van kippenvel en vochtige ogen.

avatar van VladTheImpaler
Heel mooi beschreven chevy!

Verhoogd naar 5*... Beter als Boxer (vind ik)!!

avatar van Erwin.c
Hoe vaak komt het voor dat een lp beter wordt naar het einde toe?

avatar van Monsieur'
Het is vreemd. Ik kan horen waarom iedereen hier zo enthousiast is. De teksten zijn prachtig en poëtisch en de muzikale passages maken je dromerig. Toch doet het me niets, en dat heeft te maken met de voordracht. De vrij nasale stem van Berninger in combinatie met zijn teksten doen het voor mij niet. Hij mompelt zijn vaak retrospectieve teksten op een manier die na een tijdje gaat jeuken. Dit had ik minder op het mooie 'Trouble Will Find Me'. Het voelt betweterig, klagerig, misschien wel zeikerig bij vlagen. Het ene moment kun je je identificeren in zijn tekst en het volgende moment/mompel versta of snap je er niets meer van. Ik zal het ongetwijfeld overdrijven, en zoals ik eerder zei begrijp ik de muziek. Echter maakt of breekt voor mij een stem of een zekere oprechtheid de muziek. Ik weet wel zeker dat Berninger een moeilijk leven heeft, daar twijfel ik zeker niet aan. Wellicht de voordracht, of ach geen idee ook. I tried.

chevy93 schreef:

Maar evengoed op High Violet in Anyone’s Ghost:

Twee zielen een gedachte!
Perfect omschreven...Well done!!

avatar van Banjo
Kevinski79 schreef:
Verhoogd naar 5*... Beter als Boxer (vind ik)!!

Mee eens!
De Boxer was onrustiger en rommeliger.
Er zit toch ook een nieuwe The National aan te komen ?
Ik lees er nog niet veel over hier..

The National go electronic on new album - NME

avatar van Manfield
Zowel deze plaat als "Trouble Will Find Me" verhoogd naar de maximale score. Ik vond het een beetje flauw van mezelf dat ik deze beiden platen nog op 4,5* had staan. Alleen maar om aan te geven dat "Boxer" mijn nipte favoriet van de 3 is. Terwijl (inmiddels) alle drie de albums zijn gegroeid tot absolute klasse albums.

Ooit gezien dat iemand deze vond bij de kringloop en liet dat in een app zien. Ik vond de hoes grappig, en dat bleef me bij.
Tot ik 'm zelf ook bij de kringloop vond en daarom dus meenam. Eenmaal beluisterd vraag ik me af wat ik de laatste 7 jaar heb gedaan. Wat een mooie plaat is dit zeg! Nu wil ik meer van deze band horen.

avatar van SébastienY
lennon schreef:

Je kunt je afvragen welke onverlaat dit soort pareltjes naar de kringloop stuurt

avatar van cosmic kid
SébastienY schreef:

Geef mij inderdaad ook zo'n kringloop. Hier ligt alleen "Alle 13 Goed" en "Het beste van het Urker Mannenkoor"

avatar van Rudi S
SébastienY schreef:

Gevonden
The National - High Violet (2010)

Een week na de vondst in de kringloop ben ik inmiddels helemaal verslaafd aan deze plaat. Sterker nog; vandaag de violet vinyl versie in huis gehaald, die moest ik gewoon hebben.

Wat een pracht album, en de beleving op dat mooie gekleurde vinyl maakt t alleen nog maar mooier.

Yep, I'm hooked.

avatar van LucM
High Violet betekende de definitieve doorbraak van The National. In deze band verdiepte ik pas na het prachtige Bloodbuzz Ohio dat veelvuldige gedraaid werd maar dat is niet het enige hoogtepunt op dit album. Fraaie popsongs met pakkende melodieën en retrospectieve, soms maatschappijkritische teksten, gezongen met een wat mompelende en nasale stem die de songs een donker tintje geeft. Zeker één van de beste albums van 2010.