The Go-Betweens - 16 Lovers Lane (1988)

Australiƫ
Label: Capitol

1. Love Goes On! (3:18)
  2. Quiet Heart (5:20)
  3. Love Is a Sign (4:13)
  4. You Can't Say No Forever (3:57)
  5. The Devil's Eye (2:04)
  6. Streets of Your Town (3:36)
  7. Clouds (4:02)
  8. Was There Anything I Could Do? (3:06)
  9. I'm All Right (3:11)
  10. Dive for Your Memory (4:14)
The Go-Betweens heerlijke groep ,16 lovers lane met de mooie radiosingle Streets of your town

Streets of Your Town is inderdaad een supernummer, dat al sinds '88 in m'n hoofd is blijven hangen zonder te weten van wie 't was. Andere favorieten hier zijn Quiet Heart en Was There Anything I Could Do.

avatar van Lens
Een van de meest onderschatte groepen van de jaren '80.
Sterke singles en ijzersterke lp's met het juiste gevoel voor een fijne balans tussen harmonie en songs. En vooral een fijne balans tussen de 2 frontmannen en zangers Robert Forster en Grant McLennan.

Spijtig genoeg overleed Grant McLennan in mei 2006 op véél te jonge leeftijd.

Deze 16 Lovers Lane was een mooie plaat maar niet de beste van de Go-Betweens. Tallulah uit '87 en Liberty Belle... uit '86 zijn als geheel iets sterker.
Heb hun trouwens op hun 16 Lovers Lane-tour in de Beursschouwburg in Brussel een fantastisch concert zien geven.

En wat te zeggen van hun cd's na hun reünie in 2000 waarna ze nog eens 3 ijzersterke cd's en een live-cd achteloos uit hun mouw schudden maar die amper nog de verdiende aandacht mochten ontvangen. Héél spijtig!
Langs deze weg een warme oproep voor een bescheiden Go-Betweens revival.

En Evol heeft overschot van gelijk: Streets of Your Town is een supernummer dat, naar analogie met de nummers van die andere tegenvoeters Crowded House, een wereldhit had moeten worden!

Zigstar
Toch best wel een lekker plaatje. Maar het wordt jammer genoeg nergens écht meesterlijk. 4 sterren is dan ook het absolute maximum voor mij.

Lost Highway
Mijn enthousiasme hier is ook wat bekoeld. Bij nader inzien toch wat te gladjes. Ook een 4* voor het degelijk werk en voor de toch wel erg mooie single.

Ik vind deze plaat een beetje minder dan 'Spring Hill Fair'.

Album zo helder als kristal met mooie melodieuze liedjes. Echt een groeiplaat. Luister eens naar het fraaie Quiet Heart of het prachtige, breekbare Clouds.

avatar van Omsk
Het is onzin te zeggen dat The Go-Betweens alleen Streets Of Your Town is, dit zijn bijna allemaal rake leuke liedjes. Niet dat het verder allemaal superspannend is..

avatar van mayhemblik
Lekkere liedjes die geheid in je kop blijven zitten.
Maar ik hoor toch liever The Chills of The Feelies.

avatar van DjFrankie
Lekkere cd, mijn eerste kennismaking met deze australiers.
Lekker in het gehoor liggende liedjes die blijven boeien.

'streets of your town'

Samen met The Smiths en Prefab Sprout hebben ze mijn muzikale smaak bepaald. Appologies accepted uit Liberty Belle ... is hun beste nummer

avatar van wibro
Ik kende deze band uitsluitend van het fantastische nummer 'Streets of your town'. Nav daarvan dit album afgelopen weken maar eens een paar keer beluisterd en het is niet bij dat ene geweldige nummer gebleven. Het hele album is gewoon erg goed waarbij het zeer mooie nummer 'It's all right' ook nog eens extra genoemd mag worden. Doet namelijk in schoonheid niet veel onder voor 'Streets of...'

avatar van wibro
Lange tijd had ik gedacht dat dit album niet meer op CD te verkrijgen was. Nu zag ik toevallig een re-masterde versie liggen afgelopen zaterdag bij De Waaghals in Nijmegen. Onmiddellijk gekocht uiteraard en het klinkt toch wel een stuk beter dan een gedownloade versie.

Waardering; verhoogd naar 5,0*

Linus Van Pelt
Het was even schrikken na het 'rauwere' en meer rootsy Before Hollywood maar wat een plaat is dit zeg. 10 nummers vol prachtig jengelende gitaren en vooral de prachtige teksten over o.a verraad en kapot lopende relaties, het mooiste blijft wel quiet heart:

Two hours on
My eyes are open
There's bad blood between us
What did I say
That made you cry?
Our dream won't die
Doesn't matter how far you come
You've always got further to go.

Daarnaast zijn er weinig duos als Forster en McLennan die prachtige pop-rock liedjes kunnen maken die een stuk dieper gaan dan op eerste gehoor.

avatar van sjoerd148
Wat is dit toch een prachtig album.
Heerlijke pop nummers met af en toe een rauw randje.
Ieder nummer weet me te pakken en daardoor verhoogt naar maximale score.
Streets of your Town is een briljantje! Vooral met dit zomerse weer

avatar van E-Clect-Eddy
Werd me vandaag door Deezer aangeboden en omdat ik weet dat er één liedje was van deze groep die ik ooit heel mooi vond/vind dan moet ik deze wel minstens een keertje opzetten.

Doet me denken aan Deacon Blue maar dan zonder de stem en piano van Ricky Ross. Dit album dateert ook uit de jaren dat Deacon Blue op de top van hun kunnen en populariteit stond, dus misschien inspiratie hebben gekregen van The Go-Betweens? Ook het rijke palet aan afwijkende (keltische?) instrumenten bevalt me zeer zoals in Love is a Sign, die had van mij wel een single kunnen zijn. De beste nummers op dit album Streets of your Town en Love Goes On!, zijn ook de bekendste nummers van de band.

Na 2x luisteren krijgen ze meteen 4* en binnenkort maar eens hun album Oceans Apart opzetten want daar staat het enige andere nummer op die ik al kende van deze band.

Schijnt dat dit album ook op een lijst staat van de 100 beste Australische albums ooit.