Abel - De Stilte Voorbij (2000)

Label: [PIAS]

1. 3 Dagen Zon (3:15)
  2. Neem Me Mee (3:11)
  3. Onderweg (3:09)
  4. De Stilte Voorbij (4:17)
  5. Wachten op Jou (3:33)
  6. Zonder een Woord (3:23)
  7. Als Ik Je Zie (3:20)
  8. Met de Deur op Slot (4:29)
  9. Hoezeer Je Wil (2:19)
  10. Onderuit (2:23)
  11. Tot het Je Raakt (4:43)
avatar van sacred1983
Onderweg toch wel de grootste verassing destijds. Het nummer is nooit meer uit mijn kop gekomen. Jammer dat ze nooit meer dat succes evenaart hebben.

avatar van Boermetkiespijn
1,5
Hij zingt een beetje overdreven. Beetje verwijfd ook! Dit album telt inderdaad een aantal aardige nummers, maar mijn smaak is het niet. Eigenlijk 0,0 variatie als het gaat om de teksten. 1,5.

avatar van otherfool
1,5
we zullen wel zien of het over een jaar nog bestaat

Aldus Abel op openingsnummer 3 Dagen Zon, en inderdaad waren de heren weer net zo snel van het toneel verdwenen als dat monsterhit en instant classic Onderweg ze er op had gezet. Het hele album beluisterend kan wel gesteld worden dat genoemde klassieker de spreekwoordelijke vlag op de modderschuit is, want het niveau van die ene hit wordt nergens ook maar benaderd.

De wat sullige teksten komen daarbij zelden verder dan de gebruikelijke herzschmerz van de begin twintiger (je ogen zo blauw als de zee - laat me verdrinken voor even) maar het zijn vooral de ontzettend slappe tosti melodietjes die het meeste kwaad doen: hoe kun je als beginnend muzikant nu toch zo weinig pit in je donder hebben?

avatar van edje1969
Onderweg blijft een van de mooiste Nederlandstalige nummers. Tot en met Als Ik Je Zie is het een aardig album maar de laatste 4 nummers halen het album echt omlaag. Tot Het Je Raakt? Nee dus... Trouwens...in tegenstelling wat ik las vind ik zijn stem wel mooi. Klinkt wel gemoedelijk met zuidelijk accent.

avatar van SirPsychoSexy
Onlangs "Onderweg" nog eens herontdekt. Wat een pareltje blijft dat toch, zowel instrumentaal (met piano, elektrische en akoestische gitaar, strijkers en orgel die afwisselend de hoofdrol op zich nemen) als tekstueel (met het refrein dat subtiel steeds verandert en zo vermijdt dat het een platte meezinger wordt). Het gevoel van kille eenzaamheid in de nasleep van een afgebroken relatie wordt perfect gevat in amper 3 minuten. Kippenvel krijg ik ervan, en dat voor iemand die gewoonlijk niet al te graag Nederlandstalige muziek beluistert.

avatar van LucM
Hun enige album dat ik ken, toch geen slecht album met een aantal mooie nummers met Onderweg als uitschieter waarmee deze band steeds mee geassocieerd zal worden. Naar het einde toe zakt het wat in.

avatar van caravelle
Ben ik de enige die bij de single Onderweg aan het intro van Sexie Sadie van The Beatles moet denken? Ik bedoel dus de piano solo halverwege het nummer, echt exact hetzelfde geluid. Verder ken ik het album niet maar de single zit meer dan goed in elkaar en is een klassieker in zijn genre! Knap gedaan.

avatar van MIAB
Als de heren als opvolger van "Onderweg" het uiterst gevoelige "Zonder een Woord" hadden gekozen, dan zou het zomaar eens anders kunnen zijn geweest. 4*

3 Dagen Zon (3:15) --- 3,0
Hoezeer Je Wil (2:19) --- 3,5
Onderuit (2:23) --- 2,0
Tot het Je Raakt (4:43) --- 3,5

avatar van gaucho
De albumtitel krijgt een profetsiche lading: Abel brengt na 13 jaar weer nieuwe muziek uit. En dat terwijl ik nog maar nauwelijks bekomen ben van het nieuws over de Acda & De Munnik-reünie. Niets blijft ons bespaard...

avatar van sherpa
Onderweg is misschien het beste nederlandstalige nummer allertijden, door samenhang tekst en muziek.