Blur - Leisure (1991)

3. Slow Down (3:11)
  4. Repetition (5:25)
  5. Bad Day (4:23)
  6. Sing (6:00)
  7. There's No Other Way (3:23)
  8. Fool (3:15)
  9. Come Together (3:51)
  10. High Cool (3:37)
  11. Birthday (3:50)
  12. Wear Me Down (4:49)
  13. I Know [Extended Mix] * (6:31)
  14. Down * (5:58)
  15. There's No Other Way [Extended Version] * (3:58)
  16. Inertia * (3:49)
  17. Mr. Briggs * (3:58)
  18. I'm All Over * (2:00)
  19. Won't Do It * (3:20)
  20. Day Upon Day [Live] * (4:14)
  21. There's No Other Way [Blur Remix] * (4:56)
  22. Bang [Extended Version] * (4:25)
  23. Explain * (2:45)
  24. Luminous * (3:14)
  25. Berserk * (6:43)
  26. Uncle Love * (2:31)
  27. I Love Her [Demo Version] * (3:36)
  28. Close * (3:02)
avatar van Slowgaze
"Leisure" is een geslaagd debuut, dat echter wel de schaduw van het grote oeuvre van Blur over zich heen heeft. Als ik er toch bewust bij was geweest in '91 (maar neen, toen was ik net pas geworden) had ik kunnen horen dat het hier ook zeker ging om een grote belofte, die gelukkig ook ingelost zou worden.

Wat Blur op het debuut doet is nog niet zo Kinks- en Small Faces-gericht als op de tweede, waarop britpop een definitieve vorm vond en journalisten voor dat album de term uitvonden. Toch is "Leisure" ook qua geluid op en tops Brits omdat zowel shoegazing als Madchester hierop een plaats heeft. Neem opener "She's So High" waarop er nog wat van de drugsroes van het uitgaan aanwezig is, maar eigenlijk een soort poppy variant is op het geluid waar bands als Slowdive later mee zouden doorbreken. Ook het prachtige, emotionele "Sing" is een duidelijk voorbeeld van shoegazing, maar dan wel met een pianodrone bij de breed uitwaaierende feedback. Atmosfeer zou zich later nog sterker ontwikkelen bij Blur.

Ook zou Blur later nog met dans-/dance-ritmes werken en zou men geregeld flirten met disco, house en Pet Shop Boys. Hier is het nog het Happy Mondays-achtige dat bijvoorbeeld sterk terug is te vinden in "There's No Other Way". Synthesizers komen hier nog niet echt bij kijken, dit is gewoon muziek om op te dansen, maar dan met gitaar, basgitaar en drumstel gemaakt. Later zou de electronica toch wel steeds meer zijn weg vinden in het Blur-geluid.

Rest mij te concluderen dat dit zeker een geslaagd debuut is waarop er allerlei interessante voorschaduwen van het latere werk van Blur op aan te wijzen zijn. Daarnaast heeft het album een stel behoorlijk sterke singles (ja, "Bang" is ook best leuk), aangevuld met een aantal sterke albumtracks als "Sing", "Wear Me Down" en het subtiel exploderende "Birthday".

avatar van Don Cappuccino
Erg goed debuut van Blur. Dit album heeft best wel wat shoegaze, het is lekker galmerig. She´s So High is echt een ijzersterk nummer en daar valt gelijk de samenzang op. Bij There´s No Other Way moest ik denken aan Primal Scream en dan vooral Screamadelica. Ik ben zeer benieuwd wat me nog te wachten staat van Blur. Dit is in ieder geval een goed begin, 4 sterren.

avatar van sjoerd148
Debuut van Blur. Invloeden van Madchester (There's No Other Way) en Shoegazing duidelijk hoorbaar. Met name Sing vind ik een briljant nummer. Daarin schuilt de klasse.
Wear down is een geweldig slot. Repetition de skipper hier.
Over veelzijdigheid niet te klagen bij Blur. Zeker als je ziet wat de heren hierna nog aan albums af gaan leveren.

avatar van ArthurDZ
Duidelijk de minste Blur. She's So High is fantastisch, Sing een mooie voorbode voor de latere experimentele koers, en There's No Other Way een toffe hit, maar verder ontbreekt het Blur hier nog aan goede liedjes. De koek was in deze baggy-stijl blijkbaar heel snel op, gelukkig vonden ze snel hierna een muzikaal habitat waar ze wel tot volle ontplooiing wisten te komen!

avatar van Arrie
Apart. Ik vind dit gewoon al een sterke debuutplaat. Inderdaad nog een andere stijl dan waar ze groot in zouden worden, maar eigenlijk draai ik deze net zo graag als de albums hierna. Ik denk zelfs dat ik hem nog iets liever hoor dan Modern Life Is Rubbish bijvoorbeeld. Sing en She's So High zijn inderdaad fantastisch, maar buiten die twee vind ik de plaat ook gewoon heel consistent.

avatar van ArthurDZ
Da's raar, minstens vijf nummers op deze plaat zou ik toch willen klasseren als de minste Blur-nummers ooit. Modern Life Is Rubbish is dan weer één van mijn favorieten, dus dat snap ik al helemaal niet! Een klassieke smaken verschillen!

avatar van WesleyX16
Ik vind dit album veel beter dan wat ze later hebben gedaan. Ik vind de latere zeker goed. Maar dit is hoe ik Blur heb leren kennen en dat vond geweldig. Dat was min of meer tussen een album tussen Ride (begin periode) en The Charlatans (ook begin periode) in. En zoals Ride als The Charlatans hadden net als Blur een super debuut.

avatar van WesleyX16
deric raven schreef:
Prima, maar hoe noem je deze albums dan?

The Farm - Spartacus (1991)
Happy Mondays - Pills 'n' Thrills and Bellyaches (1990)
The Charlatans - Some Friendly (1990)
James - Gold Mother (1990)

En zo, noem eens voorbeelden van Brit Pop?

Dat was de Madchester Scene. Seks, drugs en rock'n'roll. Maar dan dansbaar en feesten.

avatar van Cor
Cor
Ik hoor ook wel wat diverse stijlen in dit debuut van Blur. Shoegaze, conventionele rock en toch ook al wel dat herkenbare britpop geluid. Hoewel het lastig is dat geluid precies te definiëren. Lekker album, niet hoogstaand.