Buffalo Springfield - Buffalo Springfield (1966)

Rock / Folk
Label: ATCO

1. For What It's Worth * (2:37)
  2. Go and Say Goodbye (2:23)
  3. Sit Down, I Think I Love You (2:34)
  4. Nowadays Clancy Can't Even Sing (3:28)
  5. Hot Dusty Roads (2:51)
  6. Everybody's Wrong (2:29)
  7. Flying on the Ground Is Wrong (2:43)
  8. Burned (2:18)
  9. Do I Have to Come Right Out and Say It (3:06)
  10. Leave (2:45)
  11. Baby Don't Scold Me * (2:42)
  12. Out of My Mind (3:09)
  13. Pay the Price (2:36)
moviefreak#1
Een aantal leuke korte gitaarliedjes die het houden op een kruising tussen country en psychedelic rock. Het klinkt allemaal leuk en sommige nummers klinken zelfs erg bekend.

3,5 *

avatar van sq
sq
Voor nog meer bekendheid: probeer die andere Buffalo Springfield (Again). 'Expecting to Fly' stond jarenlang in de top 100 allertijden.

moviefreak#1
Ik heb de andere twee albums al klaarliggen, die ga ik zeker één dezer dagen beluisteren. En ja Expecting to Fly is een prachtig nummer. Nog gebruikt in de film Fear and Loathing in Las Vegas. Zeer toepasselijk

Down_By_Law
Geweldig debuut van deze supergroep. Natuurlijk is 'For What It's Worth' het bekendste nummer, maar er staan meer sterke nummers op, zoals Neil Young's 'Burned'. 4.5/5

avatar van IMPULS
'k Sluit me iets minder snel aan aan de lovende woorden hiervoor. For What It's Worth wisten we al, Nowadays Calncy.. en Out of my Mind zijn fijne Neil Young tracks. En daar houdt het al een beetje op. Voor die tijd wellicht apart en vernieuwend: voor mijzelf een album dat onderdompelt in al wat meer gemiddeld is. Burned is echt niet zo bijzonder trouwens.

avatar van Toon1
Zeer middelmatige plaat. Alleen "For What It's Worth' springt er natuurlijk bovenuit. Voor de rest zijn er geen nummers die blijven hangen. Zelfs voor zijn tijd helemaal niet apart of vernieuwend. Gewoon een aardig folkrock plaatje.

Toon1 schreef:
Gewoon een aardig folkrock plaatje.

Dat eigenlijk nog niet eens For What It's Worth is inderdaad een klassieker, maar verder vond ik het echt niet om door te komen.. Middelmaat regeert.

Davez
Schitterende plaat, stuk voor stuk topnummers. 1 luisterbeurt was genoeg om deze mening te geven.

Zeker 1 van de beste 60's platen die ik al gehoord heb.

avatar van Toon1
Zeker 1 van de meest overgewaardeerde 60's platen die ik al gehoord heb, ja...

'T is waarschijnlijk gewoon jou muziek/band niet.
Als ik zie dat jij Buffalo Springfield Again ook maar 3,5 ster geeft. Ik vind dat een waar meesterwerk! Maar ja, meningen verschillen, ben het meestal wel met je eens trouwens over veel dingen wat je zegt.

avatar van Oldfart
ben altijd zo nieuwsgierig naar achtergronden van reacties, zo ook hier.

Davez schrijft: "Zeker 1 van de beste 60's platen die ik al gehoord heb"

Dan is mijn primaire reactie( maar die hou je voor jezelf toch?) nou dan ken je nog niet erg veel platen uit de jaren zestig.
Maar dat zeg je niet hard op, dus even de nick van Davez aangeklikt; en dan: helenaal niets; geen naam, vooral ook geen leeftijd.........

Jammer want dat laatste zou dat ene woodje in het oospronkelijke bericht namelijk"AL" kunnen verklaren.

Davez zal niet van mijn leeftijd zijn, ,maar is hij of zij ik noem waar wat 25, dan is dat toch weer geheel anders dan wanneer Davez 13 zou zijn.
Dan is al positief........

Maar los van deze overpeinzing; dit is geen topplaat uit de jaren 60.
Ik zou deze vergeten en 'Expecting to Fly' gaan luisteren.

Down_By_Law
Down_By_Law schreef:

Na meerdere luisterbeurten vind ik eigenlijk elk nummer goed of heel goed. Hoogtepunten zijn 'Go And Say Goodbye', 'Nowadays Clancy Can't Even Sing', 'For What It's Worth', 'Flying On The Ground Is Wrong' en 'Burned'.

avatar van musicfriek
Oldfart schreef:
Maar los van deze overpeinzing; dit is geen topplaat uit de jaren 60.
Ik zou deze vergeten en 'Expecting to Fly' gaan luisteren.

Je bedoelt waarschijnlijk Buffalo Springfield Again. Dat is wel een topper

avatar van Oldfart
Het hele album mag ook

Davez
Aha commentaar op mijn bericht.

Wel Oldfart ik ben 24 jaar en ik heb ongeveer een 120 platen uit de 60's gehoord, gedownload of gekocht.

Misschien moet ik ze eens rangschikken maar ik ben ervan overtuigd dat deze plaat hoog zal eindigen!

Natuurlijk is de opvolger beter dat is mijn favo 60's plaat na highway 61 revisited.

avatar van misja82
neil young met bakkebaarden, en typisch gitaarsolootje

(rond 1min 20)

Pieter Paal
Dit album verscheen voor het eerst in december 1966 met de volgende tracklist:

Go and say goodbye
Sit down I think I love you
Leave
Nowadays clancy can't even sing (later gecoverd door The Carpenters)
Hot dusty roads (later gecoverd door The Chocolate Watch Band)
Everybody's wrong

Flying on the ground is wrong
Burned
Do I have to come right out and say it
Baby don't scold me
Out of my mind
Pay the price

In april 1967 is dit album heruitgebracht, nadat 'For what it's worth' een hit geworden was.

avatar van Droombolus
Heerlijke folk-rock met Richie Furay nog veel meer in beeld als zanger dan op de latere platen. Kwa eenheid in het groepsgeluid en songmateriaal blaast deze plaat eigenlijk alle Byrds, duidelijk hun grote voorbeeld, LPs volkomen uit het water. Eigenlijk zijn de remix / remaster van deze plaat en de remaster van Again de enige doorslaggevende redenen om die schandelige box te kopen .......

Trouwens: Fever Tree deed al in 68 een prachtige koffer van Nowadays Clancy en Richie deed met Poco Go And Say Goodbye ook nog een keer over op Good Feeling To Know .......

avatar van Lennon/Morrison
Had er meer van verwacht aangezien Niel Young en Stephen Stills in deze groep speelden. Leuke muziek, zeker niet slecht maar simpeler en minder bijzonder dan hun latere werk.

Stijn_Slayer
Het is eigenlijk van die muziek die je altijd wel kan aanhoren, in welke stemming je ook bent. Komt bij dat er ook geen slecht nummer op het album staat, maar de opvolger van deze blijft een klasse apart.

avatar van Droombolus
Pieter Paal schreef:
Sit down I think I love you.

Die had ik nog over 't hoofd gezien: Gekoffert in 67 door The Mojo Men die er zowaar nog een top-40 hit mee hadden ook in de US .....

avatar van indana
1,5
Ik ben het eens met Old fart en Toon 1. Ik vond het toen niets en nu nog steeds niet (op For What It's Worth na natuurlijk, dat blijft een klasse nummer). Ik kom niet verder dan 1,5 ster en dat vind ik nog redelijk veel.

avatar van Poles Apart
Pieter Paal schreef:

Sit down I think I love you

Misschien aardig om even te melden: er komt een nieuwe "Nuggets" boxset aan, "Where The Action Is, 1965-1968: Los Angeles Nuggets", met daarop werk van The Byrds, Love, The Beach Boys, Captain Beefheart, Lowell George, Iron Butterfly, The Monkees, The Seeds, The Standells etc., en daarop staat ook een nog niet eerder uitgebrachte demo (staat dus niet op de Buffalo Springfield boxset) van "Sit Down I Think I Love You" van Stephen Stills en Richie Furay, opgenomen nog voor het ontstaan van de band.

avatar van LucM
Heerlijk debuut van deze legendarische band met Neil Young in hun gelederen. Folkrock met een hippie-sfeer en prachtig stemmenwerk en gitaarspel. "For What It's Worth" is een klassieker maar met songs als "Nowadays Clancy Can't Even Sing" en "Burned" bewees Neil Young al een begenadigd songschrijver te zijn.

Stijn_Slayer
Klopt, al is het duidelijk Stephen Stills die hier de kar nog trok.

avatar van LucM
Stephen Stills was ook de oprichter van de groep. Neil Young trad als songschrijver steeds meer naar voren waardoor hij in wrijving kwam met Stephen Stills.
Overigens verkocht het debuut ondanks het succes van de single "For What It's Worth" weinig omdat het management deze band als concurrent van the Monkees wilde uitspelen, waardoor Buffalo Springfield door de hippie-generatie in eerste instantie niet serieus werd genomen. Stephen Stills was ook één van de kandidaten die reageerden op de advertentie om the Monkees te vormen maar werd uiteindelijk afgewezen, waarna hij besloot een eigen band op te richten.

avatar van VanDeGriend
Berichten over oprichting Buffalo Springfield verplaatst naar Buffalo Springfield

avatar van B.Robertson
Mooi album, sommige nummers draaiden mijn ouders vroeger ook. For What It's Worth is erg herkenbaar. Dat tweede album hadden ze vermoedelijk niet, maar dat lijkt me wel de beste.

avatar van harm1985
Blijft een ontzettend goed debuut, dat ook zomaar meegenomen had mogen worden in de lijst van 52 albums.

De voorkeur gaat bij mij naar de mono versie, waar de band zelf betrokken bij is geweest, dit terwijl de stereo versie gemixt is door de dubieuze zelf benoemde producers, Greene & Stone, zakkenvullers pur sang. Niet geheel verwonderlijk was het dan ook dat de band deze mix helemaal niks vond (ze hoorden 'em zelfs waarschijnlijk ook pas voor het eerst toen ze de LP in handen kregen). Zelfs de mono versie liet te wensen over; het live gevoel werd niet naar wens op de plaat vastgelegd.

Toch is deze plaat in de basis beter dan Buffalo Springfield Again, omdat bij de opnames van deze plaat de groep veel meer een geheel was dan bij diens opvolger, om over Last Time Around maar te zwijgen. Neil laat hier echter nog zijn nummers voornamelijk door Furay zingen, deels uit onzekerheid (geheel onterecht zou blijken bij het horen van Sugar Mountain uit 2008), deels onder druk van de band en de producers. Nu is Furay een erg goede zanger, de beste van de drie, maar de authenticiteit van Neil's stem geeft zijn nummers vaak wat extra's. Dat blijkt wel bij het horen van Burned, maar vooral Out of My Mind, waar we voor het eerst horen wat voor liedjes Neil Young later in zijn carrière zou maken.

Laten we echter ook niet de bijdrage van Stills vergeten. Aanvankelijk stond zijn hit For What It's Worth, die ook pas na dit album werd opgenomen er niet op, maar bij de tweede persing, de beruchte Stereo versie, werd Baby Don't Scold Me vervangen door For What It's Worth. Om die reden is er dus geen stereo versie van Baby Don't Scold Me en geen mono versie van For What It's Worth (op de re-release van dit album op CD in 1997 staat de mono versie van dit album, gevolgd door de stereo versie op 1 CD). De grootste (en eigenlijk enige) hit van Buffalo Springfield blijft een van de beste songs van Stills, die hier echt aan het begin van zijn hoogtijdagen stond, want 8 van de dertien nummers zijn door hem geschreven en stuk voor stuk hebben ze hitpotentie.

Dat gezegd hebbende, zijn de nummers van Neil Young op deze plaat een stuk houdbaarder gebleken, op die ene hit van Stills na dan. Er zit meer diepgang in de teksten en uit solo versies van latere live concerten, te vinden in onder andere Neil Young Archives Vol. 1 blijkt wel dat ook als Neil zichzelf met enkele een akoestische gitaar deze nummers als een huis overeind blijven staan. De eenzaamheid zit er alvast goed in:

But if crying and holding on
And flying on the ground is wrong
Then I'm sorry to let you down,
But you're from my side of town
And I'll miss you.

Stijn_Slayer
Ik ben het er mee eens dat de groep hier meer een eenheid was, en dat de plaat daardoor spontaner klinkt, maar Buffalo Springfield Again is artistiek wel van een veel hoger niveau.