China Crisis - Difficult Shapes & Passive Rhythms (1982)

Alternatieve titel: Some People Think It's Fun to Entertain

Label: Virgin

1. Seven Sports for All (3:20)
  2. No More Blue Horizons (Fool, Fool, Fool) (3:48)
  3. Feel to Be Driven Away (2:53)
  4. Some People I Know to Lead Fantastic Lives (3:49)
  5. Christian (5:55)
  6. African and White (3:47)
  7. Are We a Worker (3:32)
  8. Red Sails (4:55)
  9. You Never See It (2:58)
  10. Temptation's Big Blue Eyes (3:25)
  11. Jean Walks in Fresh Fields (1:54)
  12. Paula and Patricia [Demo] * (2:24)
  13. Lowlands [Demo] * (3:04)
  14. African and White [Demo] * (4:53)
  15. African and White [Original Extended Version] * (5:03)
  16. No More Blue Horizons (Fool, Fool, Fool) [Extended Mix] * (5:07)
  17. No Ordinary Lover * (3:04)
  18. Watching Over Burning Fields * (6:23)
  19. Scream Down at Me * (3:17)
  20. Greenacre Bay * (4:18)
  21. Performing Seals * (2:48)
  22. Cucumber Garden * (6:57)
  23. Seven Sports for All [John Peel Session 01/04/82] * (2:57)
  24. This Occupation [John Peel Session 01/04/82] * (2:26)
  25. Be Suspicious [John Peel Session 01/04/82] * (3:32)
  26. Some People I Know to Lead Fantastic Lives [John Peel Session 01/04/82] * (2:47)
vigil schreef:
Yep, lag bij de media markt net zoals t 2de album

Top, inderdaad mee kunnen pakken daar. Het 2e album was er helaas niet meer, het 3e album heb ik wel meegenomen. Klinkt prima, en de extraatjes zijn royaal. Heb alleen de indruk dat de titels van 17 en 18 zijn omgewisseld ten opzichte van de 2CD verzamelaar uit 1990, maar dat is een detail.

Edwin schreef:

Klopt warempel. Beide zijn B-kanten van No More Blue Horizons.
Heb één en ander aangepast bij de 2CD verzamelaar. Goed gespot.

avatar van Edwin
Jij ook bedankt voor de opheldering. Het verwarrende is dat No Ordinary Lover op de verzamelaar uit 1990 een instrumental is, terwijl Watching Over Burning Fields lyrics heeft waarin die titel gewoon voorkomt. Ik heb dus nooit beseft dat er iets niet klopte en was zelfs bang dat ze op deze heruitgave een vergissing hadden gemaakt. Wat aan de andere kant ook weer moeilijk voor te stellen was, gelet op het langdurige proces waarin heruitgaves als deze tot stand komen.

avatar van dazzler
De clue zit in de titel. Watching over Burning Fields sluit aan bij Jean Walks in Fresh Fields.
Twee meer ambient geladen instrumentals. En No Ordinay Lover heeft deze titel in de tekst
en vormt zodoende het ideale duo met de instrumental op de 12" van No More Blue Horizons.

avatar van Edwin
Top, het plaatje en de verbanden zijn mij nu duidelijk.

Parlotones
Christian is erg mooi.

avatar van spoiler
Deze plaat heb ik vorige week pas voor het eerst gehoord. De latere CC platen had ik al.

Een zeer aangename verrassing! Heerlijk 80's gedateerd en naar mijn mening beter dan de opvolgers.

avatar van dazzler
Volgens discogs bestaan er twee versies van de debuutsingle met twee verschillende b-kanten.
De tweede single release zou een remix van African And White bevatten.

Dubbele vraag.

Wie weet welke versie op het album staat: de oorspronkelijke of de remix?
En wie weet of die andere versie (de niet-album versie dus) op CD verkrijgbaar is?

Let op: ik heb het niet over de remix uit 1990 maar over de twee versies van de debuutsingle uit 1982.

avatar van gaucho
Volgens dit overzicht bevat het debuutalbum de geremixte single-versie. Waar die originele versie op CD te vinden is? Volgens dat overzicht gewoon niet. Je zou 'm verwachten op de 2CD uitgave uit 2017, maar daar ontbreekt-ie dus.

EDIT: Ik zie verderop in dat overzicht dat de oorspronkelijke versie (extended nog wel) op de remix-single uit 1990 staat. Zo te zien is dat de enige plek waar je 'm kunt vinden. Ze noemen het daar de 'original version' - al kan ik me ook voorstellen dat ze het hebben over de 'original remix' uit 1982, om het nummer te onderscheiden van die Steve Proctor mix uit 1990. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit de eerste opgenomen versie is waar je naar zoekt.
Sterker nog: ik zie dat de tijdsduur (5.03) exact overeenkomt met de remixed and extended version uit 1982. Dus waaarschijnlijk is het toch weer die laatste.

Prima debuut van deze crisis Chinezen. De originele en frisse muziek wil maar niet gaan vervelen. Met name geschikt voor in de ochtend. 4 sterren