LCD Soundsystem - This Is Happening (2010)

Dance / Rock
Label: DFA

1. Dance Yrself Clean (8:58)
  2. Drunk Girls (3:44)
  3. One Touch (7:48)
  4. All I Want (6:43)
  5. I Can Change (5:54)
  6. You Wanted a Hit (9:12)
  7. Pow Pow (8:25)
  8. Somebody's Calling Me (6:55)
  9. Home (7:53)
  10. Throw * (10:01)
  11. Oh You (Christmas Blues) * (3:51)
totale tijdsduur: 1:05:32 (1:19:24)
avatar van CD-Recensies
LCD Soundsystem nog steeds eighties verantwoord

Velen die de jaren 80 muzikaal hebben meegemaakt blijven een zwak houden voor disco en/of new wave. LCD Soundsystem weet met hun derde album (This is Happening) ook in 2010 deze groep liefhebbers aan te spreken met hun gereanimeerde glitterdisco.

The feeling of deja vu continues, but with no accompanying sense of regret. "I Can Change", a pottering new wave torch song, recalls "All My Friends" from 2007's Sound of Silver album (and Eurythmics' "Love Is a Stranger"). It is just one of the multiple beating hearts that power this evolved, snarky, rueful, euphoric and valedictory record, one that improves with every listen. (bron: www.guardian.co.uk)

Hun vorige album (Sound of Silver) maakte op mij grote indruk. Zo groot zelfs dat ik met deze nieuwe schijf moest zoeken naar mijn luisterplezier. Het heeft dan ook enkele maanden en vele luisterbeurten gekost, maar dan blijft ook deze in mijn geheugen plezierig hangen. Echte grote liefde, zoals met het titelnummer Sound of Silver, zit er helaas niet bij. Maar de hele plaat heeft wel een constante kwaliteit met het herkenbare LCD Soundsystem geluid. Een minpuntje is er ook: het stoort me dat sommige nummers echt te lang zijn. Op de voorganger wisten ze er al raad mee, maar op dit album weten ze drie nummers op te rekken tot circa 9 minuten. Iets te lang met iets te weinig variatie om me te blijven boeien.

LCD Soundsystem is vooral voorman James Murphy (40) en hij kondigde aan dat dit album wel eens het laatste van LCD Soundsystem kon zijn. Jammer natuurlijk, maar persoonlijk verwacht ik dat hij spoedig weer opduikt onder een andere naam. Het productieve brein heeft volgens mij nog veel meer in petto. Zoals de soundtrack van de veel besproken film Greenberg die net in de bioscopen begint te draaien.

Tekst overgenomen van mijn cd-recensies.nieuwslog.nl

avatar van freakey
1,5
Booyo schreef:
Drunk Girls = White Noise van the VU?

Verder een behoorlijk saai album, ik verlaag het naar 2*. Het bevat drie puike nummers in Dance Yrself Clean, You Wanted a Hit en Pow Pow. De rest vergeet ik echter gelijk weer als het voorbij is, totaal niet spannend.

Sluit ik me volledig bij aan, behalve Drunk Girls wordt hier nog wel meer gejat / gesprokkeld in andermans oeuvre, ooit live gezien op Lowlands, was ook toen meer onder de indruk van de show dan van de muziek... nooit begrepen dat mensen hier zo mee weg lopen....

avatar van Purmple Wurmple
LCD Soundsystem combineert op dit album twee soorten muziekgenres om een bijzondere en eigen sound te maken. Aan de ene kant doet het album denken aan genres zoals dance en disco dankzij de dansbare lange nummers die vaak beginnen met slechts een synth of een drumritme waar dan langzaam aan wordt toegevoegd.
Aan de andere kant doet het album denken aan genres zoals rock of zelfs punk dankzij de zang van James Murphy. Hij zingt vol energie en enthousiasme en gebruikt simpele refreinen die makkelijk in je hoofd blijven zitten met knappe, lange uithalen. Beide genres komen perfect samen in een combinatie die ik het beste kan omschrijven als een feestje.
De instrumentatie is verrassend en fris, maar niet zo ingewikkeld dat het afneemt van de dansbaarheid van het album. Elementen zoals de koebel op Home en de synthmelodie op Dance Yrself Clean zijn mijn favoriete elementen wat betreft instrumentatie. Helaas zijn er ook wat missers, zo is de piepende synth in het tweede deel van All I Want te veel van het goede en is Somebody’s Calling Me in zijn geheel een smet op dit album.
De teksten van het album zitten vol humoristische spot over bijvoorbeeld Murphy zelf, dronken mensen en platenlabels. Een terugkerend element is vastzitten in je eigen hoofd. Toen Murphy besloot om zich op muziek te richten stopte hij met zijn studie, in de eerste jaren vond hij echter geen succes. Zo ontstond de twijfel of hij de goede keuze had gemaakt door voor muziek te kiezen. Door deze twijfel stokte zijn carrière. Pas toen hij zijn angsten overwon begon zijn daadwerkelijke sound vorm te krijgen. Nu zingt hij op dit album over twijfelen en uitstellen, maar ook over de euforie van je twijfels overwinnen. Een voorbeeld hiervan is het laatste nummer van het album: Home. Dit is niet alleen mijn favoriete nummer van het album, maar mijn favoriete outro van welk album dan ook.
Al met al is This is Happening een vrolijk en optimistisch album met veel goede nummers maar helaas ook wat missers.