Katie Melua - The House (2010)

Label: Dramatico

1. I'd Love to Kill You (2:58)
  2. The Flood (4:04)
  3. A Happy Place (3:27)
  4. A Moment of Madness (3:48)
  5. Red Balloons (4:20)
  6. Tiny Alien (4:36)
  7. No Fear of Heights (2:54)
  8. The One I Love Is Gone (3:39)
  9. Plague of Love (3:26)
  10. God on Drums, Devil on the Bass (3:48)
  11. Twisted (3:44)
  12. The House (5:01)
avatar van Deranged
Dit album is voor mij nog steeds een beetje een mysterie.

Dit omdat er een aantal verrassend sterke nummers opstaan die zowel qua tekst als compositie uitblinken.

Vooral The Flood wist mij toendertijd zelfs enigszins omver te blazen.

Vraag me nog steeds af waar dat nou ineens vandaan kwam.

avatar van Darkzone
Na het wanstaltige "9 million bicycles" was ik afgehaakt. Overal hoorde je dit nummer en iedereen liep er mee weg, terwijl haar debuutalbum een verademing was op dat moment. Maar het werd zoeter en nog zoeter. En da's niet fijn.

En toen hoorde ik vanmorgen per toeval op een upc radiozender het nummer The Flood. IJzersterk en vraag mij af waarom ik dat nummer niet eerder heb gehoord. Waren de Nederlandse radiozenders hun eerdere lieveling alweer zat?

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Die single heeft het bij jullie dan ook niet echt goed gedaan (79 als piekpositie, 2 weken in de lijst). Bij uitbreiding was het nummer trouwens enkel in Wallonië een echte hit (7 - 17 weken). Spijtig, want tot op heden vind ik dit ook haar sterkste single.

avatar van Deranged
Ik vind het zelfs een vrij groots nummer en haar absolute meesterstuk tot nu toe. Het heeft alle ingrediënten van een behoorlijke topper. Weet nog hoe ik het voor het eerst hoorde als optreden bij Paul de Leeuw en hoe ik gelijk gegrepen en geïntrigeerd was, zoiets hadden we van deze dame nog niet waar mogen nemen. Muzikaal eigenlijk gewoon van de hoogste orde met een geslaagd exotisch sausje, en qua tekst laat het ook zeker niets te wensen over.

Het daaropvolgende nummer en single laat ook nog een lekker sprankelend en eigenzinnig geluid horen, terwijl verder over het algemeen het album al redelijk inkakt. Nog een leuk nummer hier en daar maar niet heel veel meer dan dat meer.

Het is jammer dat deze vrouw hiervoor en hierna is begonnen en doorgegaan met niet veel meer dan muziek voor supermarkten of zelfs luchthavens, want zou graag meer van haar horen in een dergelijk durvende setting.

Maar ja, het is dan ook natuurlijk maar net wat voor mensen ze om zich heen verzamelt.

avatar van Ducoz
Als iemand dit op vinyl zoekt.. stuur maar een PM

Ik heb begrepen dat de "echte fans" dit niet een goed album vinden. Die houden van lieve zoetsappige liedjes. Ik vond Katie Melua nooit wat aan, totdat ik op radio 2 'the flood' hoorde. Het is inderdaad erg jammer dat ze hierna weer soepsappige kutmuziek ging maken zoals met haar vast schrijver/producer Mike Batt. Tiny Alien is op deze plaat wel een draak van een nummer! supergenant! plague of love is wel een goed liedje maar ook met een erg genante tekst. De rest van het album is goed

avatar van Deranged
Je gehele output doorspekt van tracks als The Flood.

Waarheids beschrijvingen als deze.

Moment dat dit album uitkwam een zeer specifieke voor mij. Mensen waarvan ik dacht dit is echt wat vrienden was. Ze lieten mij weten dat ik in hun ogen geen vriend was, gewoon een contact.

Gebruikten mij alleen maar voor bier en sigaretten, aangezien ze die zelf destijds niet zomaar konden gaan halen. Vandaag de dag lachgas en elektronisch roken wat voor hen de klok slaat.

Zelf helemaal nooit een puf van zo'n E-sigaret, een flinke haal van zo'n ballon, totaal geen behoefte aan.

Nu ineens weer te ouderwets wou je zeggen.

Alleen open voor dingen die ze in de jaren 70 eveneens wel eens deden.

Nooit een fok gegeven dat de wijze waarop zij mij deden mij alleen nog maar meer aan die euroshopper halve liters van de ah deed besteden.

Vandaag de dag niet eens geen euroshopper meer. Ik echter sta hier nog steeds. Dronk op mijn hoogtepunt zeker wel voor een tientje per midweek, kijk wie gewoon springlevend aanspreekbaar voorkomt nog steeds.

Niet dat dit hun ooit iets kon schelen. Gingen er sowieso al vanuit dat ik binnenkort zou zijn gegaan.

Dat dat dan niet zo is, tja.

Zal je ze niet over horen verder.

Je hele carriere doorspekt van tracks als The Flood.

Teksten van dergelijk kaliber.

Wat dat zou betekenen dan: misschien een andere keer.