Hooverphonic - Jackie Cane (2002)

Alternatieve titel: Hooverphonic Presents Jackie Cane

Belgiƫ
Pop / Electronic
Label: Columbia

1. Sometimes (3:58)
  2. One (3:20)
  3. Human Interest (3:48)
  4. Nirvana Blue (4:04)
  5. The World Is Mine (3:54)
  6. Jackie's Delirium (4:10)
  7. Sad Song (3:31)
  8. Day After Day (2:34)
  9. Shampoo (4:11)
  10. Others Delight (3:20)
  11. Opium (3:47)
  12. The Last Supper (2:45)
  13. The Kiss (2:40)
  14. 2 Wicky [DJ Pulse Remix] * (4:08)
  15. Inhaler [Mr. Pink Remix] * (5:46)
  16. This Strange Effect [Thievery Corporation Remix] * (4:48)
  17. Eden [Cobble Stone Garden Mix] * (5:01)
  18. Vinegar & Salt [Llorca's Half Truth Remix] * (5:10)
  19. Out of Sight [Al Stone Mix] * (3:45)
  20. Shades [Original Soundtrack 'Shades'] * (4:55)
  21. Mad About You [Radio Edit] * (3:46)
avatar van Zachary Glass
Ik stel voor dat we binnenkort een Geike Arnaert forumdiscussie opstarten

titan (crew)
Hooverphonic wordt elk album weer een stukje beter. Dit is hun voorlopige hoogtepunt, ben benieuwd of ze daar nog overheen gaan. 4,5*

Geniaal album.

aERodynamIC schreef:

avatar van swoon
VanDeGriend schreef:

Ik ook

ik ook. De liedjes van deze zijn naar mijn mening net iets te vrolijk. Dan heb ik liever de wat duistere magnificent tree-hooverphonic.

Ik vond de vorige ook beter , deze vond ik eigenlijk niet meer goed ook . Inderdaad misschien iets te vrolijk

Electro_
Hooverphonic, ik kende ze van de hit Mad About You, en toen ik dit album voor een te verwaarlozen bedrag zag, heb ik hem maar gekocht. Net voor het eerst beluisterd, zonder enig idee wat ik kon verwachten.

Sometimes komt me erg bekend voor, is dat misschien ook een single geweest? Een leuk nummer, maar is dit echt dezelfde zangeres met de breekbare stem in Mad About You?!

Gelukkig hoor ik die stem wel wat meer terug in One. Dat vind ik wel een erg mooi nummer, strijkinstrumenten zijn erg cool. Alleen dan weer zo'n nummer als de eerste, waar de subtiliteit in haar stem ver te zoeken is.

Dat is dan ook het grootste minpunt van dit album, er zitten prachtige nummers op, maar ook te vrolijke nummers die wat mij betreft niet echt bij haar stem passen. Gelukkig maken de blaas- en strijkinstrumenten een hoop goed waar haar stem een beetje te kort schiet.
Dit is wel een album met een hoop klasse, ben wel benieuwd naar het album waar Mad About You op staat, wat mij betreft overtreft geen enkel nummer hier dat nummer.

avatar van musicfriek
Electro_ schreef:
ben wel benieuwd naar het album waar Mad About You, wat mij betreft overtreft geen enkel nummer hier dat nummer.

Mad About You is dan ook een echte klassieker. Ik zou The Magnificent Tree zeker proberen! Er staan veel meer songs op dat album van het kaliber Mad About You, zoniet nog mooier Probeer het nummer Out of Sight eerst maar eens, geweldig nummer.

avatar van timhardt
1,5
Het is mijn gewoonte om me alleen bezig te houden met positieve dingen, dingen die ik graag hoor. Tijd stoppen in dingen die ik niet graag hoor, doe ik zelden, maar hier maak ik graag een uitzondering: geeeeeeeuw. 1,5*

titan schreef:

Ik vind dat ze hier flink achteruitboeren. Véél te vrolijke nietszeggende en vrijblijvende pop is me dit geworden.
Dit sleept jeniet mee naar een aparte wereld, dit is Radio Donna of voor Nederland waarschijnlijk iets zoals Sky Radio...

Wààr is de wat magische dromerige sfeer, waar zijn de soundscapes die het zulke mooie chillmuziek maakten...
Afgegleden naar commercie en middelmaat, sorry.

2.5 en niet hun beste, absoluut niet voor mij.

**1/2

titan (crew)
Sky radio? Kom op zeg, daar draaien ze dit soort kwaliteitsmuziek echt niet hoor!

Draaiden ze dit maar op Sky Radio.

herman schreef:
Draaiden ze dit maar op Sky Radio.

Liefst andere albums van deze uitstekende band, deze glijdt me echt af naar pure platte commercie, het spijt me.

Lacrymosa
Deze CD van hooverphonic is echt wel SUPER! Ik heb alle liedjes graag en ik vind hem veel beter dan The Magnificent Tree.

avatar van Flipper
Lacrymosa schreef:

Met die vastelling sta je alleen ben ik bang !

avatar van Brecht
Flipper schreef:

Met die vastelling sta je alleen ben ik bang !

Nee

avatar van Flipper

Okay, met z'n tweeën dan

titan (crew)
Ook niet, minstens met z'n 3en!

EVANSHEWSON
Als je dit overgeproduceerde gladde album vergelijkt met de schitterende albums die dit voorafgaan, is het toch duidelijk wat je moet in huis halen ?

Geef mij maar The Magnificent Tree, Blue Wonder Power Milk of het recentere More Sweet Music / No More Sweet Music.

Maar goesting is koop zeggen ze in Vlaanderen...

titan (crew)
Tsja, ik hou juist wel van bombast en volvet geproduceerde albums. Ik vind dit album ook wat afwisselender dan zijn voorgangers (die ook bepaald niet slecht zijn, integendeel).

Lacrymosa
Ooh, ik ben echt verliefd op The Kiss, het is en van de beste liedjes die volgens mij gemaakt zijn. Het is SUPER!!

Verder is dit naar mijn mening ook het allerbeste hooverphonic-album ooit!!!!

avatar van LucM
Hier staan wat meer swingende en hitgevoelige nummers op zoals "The World Is Mine" en op vele nummers hebben blazers de plaats ingenomen dan violen en de toon is over het algemeen vrolijker dan hun vorige albums.
Goede songs, maar globaal gezien vind ik het onovertroffen "The Magnificent Tree" toch iets beter en evenwichtiger.

avatar van mpl
1,0
mpl
Grootste miskoop aller tijden.

avatar van Strangeways
Ik heb dit altijd als hun minste album bestempeld. Nu wil ik dat toch enigszins nuanceren. Mijn grootste probleem met HPJC is de complete omslag na het vierde nummer. Sometimes, One, Human Interest en Nirvana Blue zijn typische Hooverphonic liedjes die ook op The Magnificent Tree hadden kunnen staan; melodieus en prettig in het gehoor liggend. Hierna wordt het echter te wisselvallig om van een geslaagd project te kunnen spreken. Hoe een bijna irritant opgewekt niemendalletje als The World Is Mine aan 13 voorkeurstemmen is gekomen is mij een raadsel. Een groter contrast met de resterende tracks is moeilijk denkbaar, hier wordt de instorting van Jackie Cane (en haar uiteindelijke zelfmoord) met de nodige zwaarmoedigheid en pathos uit de doeken gedaan. Nummers als Jackie's Delirium, Day After Day en Opium vind ik ronduit zwak. Sad Song, Shampoo en Others Delight halen daarentegen wel een acceptabel niveau, hoewel ze kwalitatief zeker niet even sterk als de albumopeners zijn. De afsluitende drieluik doet me altijd onwillekeurig denken aan Dog Man Star van Suede; de in elkaar verglijdende Opium en The Last Supper leunen op piano, viool en bijna griezelig te noemen synthesizerklanken en zijn doordrongen van een sinistere emotionaliteit, waarna in The Kiss weer enige berusting doorklinkt en vrede met het lot van Jackie. HPJC is absoluut een buitenbeentje in het oeuvre van Hooverphonic. Het is geen uitzonderlijk goed (concept)album, maar wel gedurfd, en op basis van de goede momenten vind ik een 3,5* uiteindelijk toch gerechtvaardigd.

Daar kan ik me ook wel goed in vinden. Ik heb dit album echt tijden als het beste van Hooverphonic gezien, maar wat later kwam ik erachter dat dit vooral kwam door de eerste vier nummers die ik echt geniaal vind. Bij The World is Mine verlies ik mijn aandacht een beetje en dat is jammer, want op zich staan er buiten de eerste vier ook nog wel een paar goede nummers op. Redelijk album, maar ze hebben (veel) beter.

avatar van dazzler
Strangeways schreef:

Het was een veel gedraaide single in Vlaanderen.
En ik vind het echt goed: met een uptempo calypso briesje.

avatar van BeatHoven
Mooi, glad album van Hooverphonic. Niet hun beste, maar het luistert goed weg. Halverwege zakt het jammer genoeg wat in, om in schoonheid te eindigen. The World Is Mine vind ik behoorlijk afgezaagd. Sometimes, Human Interest en Nirvana Blue zijn de betere nummers.

avatar van LucM
Ik kan mij min of meer aansluiten bij Strangeways, dit is wat wisselvalliger dan hun vorige albums, ook wat gladder en bij momenten overgeproduceerd. Maar globaal een behoorlijk (concept)album.

avatar van JoaMuse
'Sometimes' en 'One' zijn topnummers, maar voor de rest vind ik het niet zo'n geweldig album. Het is opvallend dat het 2e deel van het album veel minder goed is dan het begin. Van nr. 7 tot 13 is er geen enkele song die me echt kan bekoren. Echt slecht wordt het nooit, maar veel van die nummers zijn gewoon erg saai.

'The World is Mine' (opvallend vrolijk naar Hooverphonic-normen) is één van de bekendste nummers van Hooverphonic, maar vind ik een beetje overschat. Het is wel een vrij goed nummer hoor, maar ze hebben er veel betere die je helaas minder op de radio hoort.

avatar van Yann Samsa
Wat was dit een teleurstelling na de drie vorige albums.

avatar van matthijs
Yann Samsa schreef:
Wat was dit een teleurstelling na de drie vorige albums.

Ik volgde ze ook maar vond het wel meevallen. Track 2, 6 7, 10 en 12 behoren tot het beste dat ze naar mijn idee gemaakt hebben. Pas na het vertrek van Geike was ik teleurgesteld, niet zozeer in de nieuwe zangeres maar de hele stijlverandering...