Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van vielip
Riekuzz schreef:

Op Metallica na, luister ik eigenlijk vrij weinig trash metal, misschien dat daarom wel zoveel van deze hou.

Dat zal er zeker mee te maken hebben inderdaad. Op deze staat, op een aantal stuiptrekkingen na, namelijk niks wat met de oude thrashende Metallica te maken heeft. Vind ik.

avatar van AllOutWar
Softer dan hun vorige albums en beter dan de troep wat hierna kwam.. de laatste echte Metallica plaat voor mij..

Dit is gewoon een classic. Iets minder metal en iets meer rock. Metal voor de neutralere muziekliefhebbers zeg maar... Anders maar wel zeer geslaagd. Volle productie, iets minder lange nummers en iets makkelijkere/langzamere nummers. Gewoon lekker knallen. Zeer degelijk ook. Echt zwakke nummers staan hier voor mij niet op. Kirk is hier echt goed. Hetfield is hier ook nog aardig bij stem vind ik. Mijn eerste echte “metal” album als knuppel van een jaar of 10 destijds. Blijft voor mij altijd speciaal. Hierna werd het wel allemaal wat minder...

avatar van Tav74
Grappig om de reacties hier te lezen. Ik was toen deze uitkwam enorm fan van de eerste vier albums maar dit is voor mij nooit een keerpunt oid geweest. Heb het ook nooit zo'n enorme stijlbreuk gevonden, in die zin dat je deze richting op Justice al wel voorzichtig aan zag komen in de compactere nummers als Harvester of Sorrow en Frayed ends of Sanity.
Na per album de vooruitgang gezocht te hebben in complexer, langer etc zit de uitdaging nu in het terug brengen van de essentie van een liedje. Ik durf te beweren dat dat zeker niet makkelijker is. En dus is allemaal veel compacter, minder complex en uitgesponnen en veel vriendelijker geproduceerd, maar het is ook nog steeds heel herkenbaar Metallica. En de nummers zijn stuk voor stuk uitstekend.

Albums hierna worden wel steeds minder, maar dit is voor mijn een topalbum.

avatar van Edwynn
Lekker compact dingetje inderdaad dat Frayed Ends Of Sanity. Die kun je wel 20× kwijt op een plaat van Agnostic Front of Rompeprop.

avatar van vielip

Tav74 schreef:
Grappig om de reacties hier te lezen. Ik was toen deze uitkwam enorm fan van de eerste vier albums maar dit is voor mij nooit een keerpunt oid geweest. Heb het ook nooit zo'n enorme stijlbreuk gevonden..... is allemaal veel compacter, minder complex en uitgesponnen en veel vriendelijker geproduceerd, maar het is ook nog steeds heel herkenbaar Metallica. En de nummers zijn stuk voor stuk uitstekend.

Albums hierna worden wel steeds minder, maar dit is voor mijn een topalbum.

Mooi gezegd.

avatar van andnino
Samen met Master of Puppets mijn favoriete Metallica. Master of Puppets is consistenter, maar de hoogtepunten op the black album zijn wat mij betreft iets hoger. Enter Sandman, Sad But True, Nothing Else Matters, My Friend of Misery, deze nummers behoren tot de beste rock-/metalnummers ooit geschreven. Mijn probleem met deze plaat is dat het dikke uur dat hij duurt ook deels wordt gevuld door een stuk minder spannende nummers. Of Wolf and Man, Holier than Thou, en zo nog een paar, ze weten mij echt niet te boeien. Twee of drie nummers minder en deze plaat was voor mij in score ver omhoog geschoten.

avatar van Edwynn
Ligt er dan wel aan welke nummers eraf gelaten zouden zijn in dat geval zeker?

avatar van milesdavisjr
In het geval van The Black Album duren de meeste nummers wat mij betreft te lang. Hoewel de songs op zich sterk zijn, is het gebrek aan snelheid -alles speelt zich immers af op midtempo - een struikelblok. De productie is uitstekend en de meeste nummers staan als een huis, echter als geheel wordt het op den duur wat saai. Master of Puppets is gevarieerder, spannender, afwisselender en in tegenstelling tot TBA vervelen de lange nummers geen seconde wat mij betreft. Of Wolf and Man, Don't Tread on Me, My Friend of Misery, The God That Failed; geen slechte songs maar je moet je er op den duur ook doorheen ploegen. Dit album blijft een speciaal plekje houden vanwege enig puber sentiment, maar de platen RTL, MOP en AJFA bleken in retrospectief de artistieke hoogtepunten te zijn van de heren, hoewel op commercieel gebied TBA alle voorgaande verkopen van de band oversteeg en verpletterde.

milesdavisjr schreef:
Of Wolf and Man, Don't Tread on Me, My Friend of Misery, The God That Failed;

Juist die nummers zet ik nog weleens op omdat ze nog een beetje fris zijn.

Edwynn schreef:
Ligt er dan wel aan welke nummers eraf gelaten zouden zijn in dat geval zeker?

Natuurlijk. Of de suggestie van milesdavisjr kan ik ook wel inkomen, een aantal nummers gewoon met een minuut of drie inkorten.

avatar van Edwynn
Ja, dat lees ik overal. Dit eraf, dat eraf. Maar wat houd je dan over? Zelf vind ik Of Wolf And Man, God That Failed en My Friend Of Misery torenhoog boven de tergende saaiheid van de rest uitsteken. Krap eepeetje dus voor mij.

Edwynn schreef:

Ze kunnen natuurlijk ook niet iedereen te vriend houden
Gelukkig kunnen we onze eigen playlist maken zonder de nummers die ons niet aanstaan

avatar van Edwynn
Ja das waar. En zeiken op de rest mag natuurlijk ook gewoon.