Metallica - Metallica (1991)

Alternatieve titel: The Black Album

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Enter Sandman (5:34)
  2. Sad But True (5:27)
  3. Holier Than Thou (3:50)
  4. The Unforgiven (6:29)
  5. Wherever I May Roam (6:46)
  6. Don't Tread on Me (4:02)
  7. Through the Never (4:07)
  8. Nothing Else Matters (6:31)
  9. Of Wolf and Man (4:19)
  10. The God That Failed (5:10)
  11. My Friend of Misery (6:52)
  12. The Struggle Within (3:56)
  13. So What * (3:08)
totale tijdsduur: 1:03:03 (1:06:11)
avatar van Paalhaas
Ik ook, al bevat Load nog enige goede momenten.

avatar van beaster1256
de beste van dit groepje zeikerds , een paar goeie ballads , vooral unforgiven en nothing else maatters , maar de rest is flauwe hardrock van een bende die het louter om het geld doen al zeggen ze van niet , wel goed geproducet

beaster1256 schreef:

Zo, ik zag je net ook al van leer trekken bij '...And justice for all', maar ben je nu niet iets te individualistisch bezig? Groepje zeikerds? Komaan, dat je niet van metal houdt, soit, maar het vroege werk van deze band blijft baanbrekend en hoogst interessant, wat jij er ook over te zeggen hebt.

avatar van Sonic Nurse
beaster1256 schreef:

Anyway.. ben het wel eens met de andere recensies bij dit album dat dit toch wel het laatste goede album van Metallica is geweest, en dat ze misschien wel hadden moeten stoppen bij dit album. Dan was Metalica een stuk legendarischer geweest dan dat ze nu zijn...
Maar waar ik me over verbaas is dat niemand het heeft over het feit dat dit toendertijd toch wel de enige 'tegenhanger' van Nevermind was. Althans, in mijn herinnering dan. De pers schreef kei-lovend over Nevermind en toen kwam ineens dit album. Uiteraard niet met elkaar te vergelijken en dit album was minder baanbrekend. Maar toch opende Metallica met dit album deuren voor een breeder publiek. Of de hardcore fans va Metallica dat nu leuk vonden of niet, toch is het zo. Vrienden van mij die helemaal niet naar metal luisterde wilde ineens dat ik deze cd voor ze OP TAPE zette..

avatar van HammerHead
beaster1256 schreef:

Een groepje zeikerds (ok mee eens), maar dan dé twee zeiknummers op de plaat het beste vinden. Uiterst merkwaardig. Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen.

DutchViking
Black Album is een aardige plaat, maar toch stukken minder dan Ride The Lightning of Master Puppets, m.i. ook minder goed dan ...And Justice For All.

Nothing Else Matters staat wat mij betreft op nummer 1 in de zeikballads top 100 aller tijden. Ik heb niets tegen (maar ook weinig met) ballads, misschien heb ik Nothing Else Matters wel te vaak gehoord. Hoewel, ik heb nooit wat aan dat nummer gevonden.

De rest van Black Album spreekt mij meer aan, met name de Wherever I May Roam, Through The Never en de eerste 3 songs. Het is een vrij onevenwichtig album, maar dat neemt niet weg dat er enkele topnummers op staan. Daarom 4 sterren van mij.

DutchViking schreef:

Tijd voor een nieuw forum, hoewel by my Bed of Roses van Bon Jovi op 1 staad

avatar van LittleBox
Ik had destijds de Japanse release die ik op onverklaarbare wijze ben kwijtgeraakt. In ieder geval stonden daar nog wat bonusnummers op, waaronder het snaarstrakke So Fuckin' What? Nou ja, tóen vond ik het snaarstrak. Jammer dat ik die versie van het album niet meer heb. Pfff, is ook alweer lang geleden zeg.....

avatar van Dielie
heb hem vandaag gekocht voor 7 euro, pure nostalgie voor mij, daarom dat ik hem kocht, ik ben wel verrast door de reacties op dit album alhoewel ik dit muzikaal altijd wel zeer weinig vond hebben.

avatar van Dielie
wat een lelijke hoes trouwens

avatar van george clinton
Ik wou een berichtje schrijven maar nu zie ik net dat ik er al een geplaatst heb. Een nietszeggend berichtje waar ik mij overigens niets meer van herinner. Dat ik niet meer naar Metallica luister was echt niet waar.
Werkelijk een heel goede plaat. De opener is waarschijnlijk een van de beste albumopeners en the Unforgiven is een prachtige ballad. Eigenlijk een heel toegankelijke plaat zonder dat de kwaliteit daarvoor moest inboeten.

avatar van dave
ongelooflijk zalig album!!!!!

enter sand man en sad but true zijn top

avatar van WBN
WBN
super album
na dit album ging het allemaal bergafwaards

avatar van WBN
WBN
Ik heb gelesen dat metallica eind dit jaar weer de studio in gaan om een nieuw album op te nemen...
ben benieuwd:)

avatar van Eddie
Ik denk jij niet alleen, ik denk dat hele metal wereld gespanne zit te wachten wat voor een plaat de heren nu weer uit gaan brengen. Je kunt niet ontkennen dat ze geef durf hebben. Ik ben heel benieuwd.

avatar van HammerHead
Ik eerlijk gezegd totaal niet, Metallica heeft voor mij al lang geleden afgedaan.

avatar van Eddie
Met hun verleden, hebben ze zo veel krediet opgebouwd dat ik altijd hun nieuwe platen objectief zal gaan beluisteren.

avatar van Eddie
Net op rtl 7 een docu gezien over deze plaat, ik ben er nu wel achter dat ik hem met 3.0 ster iets te laag heb beoordeeld, Wherever I May Roam, met die prachtige riff en dito solo, en helemaal het machtige mooie "Of Wolf and Man" geweldig!! ik ga de plaat vanavond weer eens keihard draaien en mijn stem herzien.

avatar van gemaster
Ik word er altijd zo moe van dat ze bij die 'making of's' altijd de commerciele doorbraak platen eruit pikken. Waarom wordt zo'n docu niet gemaakt over Master Of Puppets, wat door iedereen wordt gezien als een betere plaat?

DutchViking
Dat vraag ik me ook af, want Metallica ontwikkelde zich toch vooral met Ride the Lightning en Master of Puppets. Ik denk dat ze voor deze plaat gekozen hebben, omdat ie commercieel succesvol was en omdat iedereen 'm kent. Uit dezelfde serie van 'Classic Albums: The Making Of' komen onder meer ook The Number of the Beast van Iron Maiden en Hysteria van Def Leppard, dat vind ik dan weer betere keuzes want dat zijn echt cruciale platen voor de betreffende bands geweest.

avatar van gemaster
Ik heb ook een keer The Making Of: The Dark Side Of The Moon, dat was ook wel een aardige docu.

gemaster schreef:

Het maaakt mij geen barst uit over welke plaat het gaat, ik vind het zelf gewoon leuk om het verhaal achter een plaat te zien die ik goed vind, ik denk dat the black album wel een goede keuze was, metallica was ghier nog een metal band op het hoogst van hun kunnen. Nog wars van Napster pericelen, en andere zaken die niets met muziek te maken hadden. The black album is voor een achtegrond verhaal ook interesanter, omdat er een stijlverandering aan vast zat. En metallica had als band ook meer bagage had.

avatar van Arno
Fenomenaal album!! My friend of misery en The unforgiven zijn de beste, samen met Enter sandman, een perfecte opener.

avatar van Jazper
Sad but true.
Achteraf het leukste nummer.

teutoon
@ gemaster

Master of Puppets is niet geschikt voor TV, dan trek je geen kijkers, dit album lijkt me een goede keuze in dat opzicht.

Dit is mijn favoriete Metallica album. Dit album vind ik zo geweldig, de muziek, de stem, de solo's, de drums... ALLES!! Een dikke 5,0!

Planefreak
Ik vind MEtallica toch wel iets beter dan Korn. Dit is een geweldig album! Bijna alles is perfect. Super album. jammer dat je geen 10 ofzo, kan geven..

Tot dit album vond ik Metallica geweldig,maar met deze en de daarna volgenden,is het allemaal te commersieel geworden,erg jammer!
Teveel balads,hoewel nothing else mathers wel een mooi muzikaal nummer is,maar ze gaan nog maar voor 1 ding,het grote geld....daarom een 3.

teutoon
gio1001 schreef:

Ik snap je redenering, maar voor het grote geld gaan? Dat is altijd nog maar afwachten of dat iets wordt toch. Als je een nummer schrijft als noting else matters, dan weet je dat een groter publiek dit aan kan horen, of het echter goed verkocht wordt weet je niet. Dus commercieel gaan is niet een 100 % keuze. En St Anger is nou niet bepaald iets voor het grote publiek, dus ik vind het wel meevallen met Metallica.

teutoon schreef:

Als je toegankelijker muziek maakt, verkoopt het ook meer. Dat is gewoon een zekerheidje. Kijk eens naar de weg die de Red hot chili peppers met Californication zijn ingeslagen. Dat is overduidelijk de weg van het geld.