Makaveli - The Don Killuminati: The 7 Day Theory (1996)

Label: Death Row

1. Intro: Bomb First (My Second Reply) (4:56)

met E.D.I. Mean en Young Noble

2. Hail Mary (5:09)

3. Toss It Up (5:06)

met Danny Boy, K-Ci & Jojo en Aaron Hall

4. To Live & Die in L.A. (4:33)

met Val Young

5. Blasphemy (4:38)
  6. Life of an Outlaw (4:55)

met Outlawz

7. Just Like Daddy (5:07)

8. Krazy (5:15)

met Bad Azz

9. White Man'z World (5:38)
  10. Me and My Girlfriend (5:08)
  11. Hold Ya Head (3:58)

met Tyrone Wrice

12. Against All Odds (4:36)

Raul schreef:

Ik neem aan dat Tupac gewoon aan de film Bonnie & Clyde refereert en niet aan een andere raptrack...

nee hij refereert naar het paar dat helaas niet meer onder ons is

avatar van Stapler
Dat eerste nummer.. Heel fijn zo'n valse nep-piano..

avatar van Illmaticly Ill
Een zeer uniek album voor zijn tijd. Erg donker en ontoegankelijk, 2pac heeft hier erg sterke teksten. Ik kan het ook nauwelijks begrijpen hoe dit in iets van een week in elkaar is gezet. In zo'n korte tijd toch een album van een hoge klasse maken en dat ook nog eens zeer uniek en vernieuwend is, naar mijn mening. Tracks als To Live & Die in L.A. en Toss It Up vallen dan ook helemaal uit de sfeer van het album.

Ik ben wel zeer te spreken over de rest, het begint al geniaal met de intro en dan meteen Hail Mary erachteraan. Grimmige track gewoon, echt een dope productie ook.

Makaveli in this... Killuminati, all through your body

Tupac die het over Illuminati heeft, interessant. Hebben de 'Illuminati' iets met zijn dood te maken? Wat wilde Tupac hiermee, wat waren zijn bedoelingen? En ook, waarom bleef hij zijn eigen dood voorspellen? Zal hier ooit duidelijkheid over komen? Ik weet het niet. Het blijft allemaal gewoon vreemd.

Toss It Up en To Live and Die in L.A. vallen dus een beetje buiten de stijl van deze donkere plaat. Op zich kan ik ze wel weer waarderen. Het is gewoon vreemd, omdat deze 2 tracks gewoon toegankelijk zijn, en de rest van het album totaal niet.

Dan weer terug naar de grimmige sfeer met Blasphemy. Vette productie en 3 dope verses. Vooral de 2e.

We probably in Hell already, our dumb asses not knowin
Everybody kissin ass to go to heaven ain't goin
Put my soul on it, I'm fightin devil niggaz daily
Plus the media be crucifying brothers severly
Tell me I ain't God's son, nigga mom a virgin
We got addicted had to leave the burbs, back in the ghetto
doin wild shit, lookin at the sun don't pay
Criminal mind all the time, wait for Judgment Day
They say Moses split the Red Sea
I split the blunt and rolled the fat one, I'm deadly -- Babylon beware
Comin from the Pharoahe's kids, retaliation
Makin legends off the shit we did, still bullshittin
Niggaz in Jerusalem, waitin for signs
God promised, she's just takin her time, haha
Living by the Nile while the water flows
I'm contemplating plots wondering which door to go
Brothas getting shot, comin back resurrected
It's just that raw shit, nigga check it (that raw shit)

Zelfde voor Life Of An Outlaw, dope track met goede gastbijdrages van The Outlawz.

Just Like Daddy, relaxende track, goede verses, chille beat. 2pac die het hier wél over z'n vriendin heeft, waar dat later op dit album níét het geval is, terwijl velen dat juist wél denken .

Screamin' like you're dyin' every time I'm fuckin' you

Krazy is dan weer zo'n mooi, gevoelig nummer van Pac. Mooie verses en goede productie.

White Manz World: Pac die zijn frustraties uit over de wereld die zo oneerlijk is, waarom worden zwarten zo benadeeld?

We're still struggling in this
White man's world...

Me and My Girlfriend: hier is dan de track die niet over Pac's vriendin gaat; het gaat juist over een geweer!

Nigga my girlfriend, baby forty-five but she still live
One shot make a nigga's heartbeat stop

Erg leuk idee van 2pac om een nummer te maken met verwijzingen naar een geweer, zou je zeggen. Helaas moest hij het idee 'stelen' van Nas: hij was hem al voor met I Gave You Power. Ook echt een ziek nummer trouwens.

Hold Ya Head is dan weer een wat rustigere track; lekkere laidback beat.

Against All Odds: één van de hoogtepunten van dit album. Pac die het helemaal gehad heeft en meerdere rappers disst:

Twenty-one gun salute, dressed in fatigue, black jeans and boots
Disappeared in the crowd, all you seen was troops
This little nigga named Nas thinks he live like me
Talkin bout he left the hospital took five like me
You living fantasies, nigga I reject your deposit
We shook Dre punk ass, now we out of the closet
Mobb Deep wonder why nigga blowed them out
Next time grown folks talk, nigga close your mouth
Peep me, I take this war shit deeply
Done seen too many real players fall to let these bitch niggas beat me
Puffy lets be honest you a punk or you will see me with gloves
Remember that shit you said to Vibe about me bein a thug
You can tell the people you roll with whatever you want
But you and I know what's going on
Payback, I knew you bitch niggas from way back
Witness me strapped with Macs, knew I wouldn't play that
All you old rappers trying to advance
It's all over now, take it like a man
Niggas lookin like Larry Holmes, flabby and sick
Tryin to player hate on my shit, you eat a fat dick
Let it be known this is how you made me
Lovin how I got you niggas crazy

Maar vooral nog Nas op het einde van de track:

God don't like ugly, It Was Written
(ey yo Nas) Nas, your whole damn style is bitten
You heard my melody, read about my life in the papers
All my run-ins with authorities, felonious capers
Now you wanna live my life, so what's the answer Nas?
Niggas that don't rhyme right, you've seen too many movies
Load em up against the wall, close his eyes
Since you lie you die, GOODBYE
Let the real live niggas hear the truth from me
What would you do if you was me nigga

Leuk en aardig allemaal, maar hier ben ik het niet mee eens. Nas blies de hele rapscene omver met Illmatic, het was zeer vernieuwend in mijn ogen. Nas' stijl niet origineel en gestolen? Onzin.

Toch blijf ik het wel een vette track vinden.

The 7 Day Theory: al met al een apart, uniek, donker, vernieuwend album (op tracks #3 en #4 na). Ik heb er ook respect voor dat dit werk in zo'n korte tijd (paar dagen of een weekje) in elkaar is gezet. Wellicht het beste werk van 2pac, alhoewel het moeilijk kiezen is tussen deze en Me Against The World.

Het zijn op zich allemaal goede tracks, alleen jammer van Toss It Up en To Live and Die in L.A.: ze passen hier niet, anders was het één mooi geheel geworden.

Ik blijf het hele (K)Illuminati-gedoe vreemd vinden bij 2pac. Wat wist hij daar van af en wat had hij er mee te maken? Wilde hij mensen duidelijk maken dat de 'Illuminati' slecht en duivels waren? Had dit met de Amerikaanse regering te maken? Had dit met zijn dood te maken?

...

avatar van UmindC
Je moet rappers die andere rappers dissen natuurlijk wel met een korreltje zout nemen. 2pac overdrijft misschien enorm, maar hij zet Nas wel even op zijn plaats.

avatar van Illmaticly Ill
Klopt ja maar de manier waarop hij Nas hier disst vind ik niet echt geweldig, ik vond bijv. hoe Jay-Z Nas disste op The Takeover veel beter.

avatar van Kill_illuminati
Ze mochten dan wel ruzie hebben gehad. Nas kreeg wel een beetje respect in de intro van het album. Tupac zag hem namelijk als de ‘ringleader’ van zijn vijanden. Verder is Against all Odds geen ‘echte’ battle track. Het album gaat voornamelijk over de beschieting in ’94 en de omstreden ‘rape case.’ Als je er een beetje in verdiept snap je zijn haat jegens P.Diddy. Er schuilt een onderwereld verhaal achter het geheel.

avatar van Illmaticly Ill
Na de teksten laatst eens te hebben doorgenomen was ik daar ook achter gekomen ja.

PriestMaiden
Eén van zijn beste werken ooit r.i.p.!

Kill_illuminati schreef:

En volgens niemand minder dan de Outlawz hadden Nas en 2Pac het bijgelegd vlak voor z'n dood, hij had ook erg grote waardering voor het nummer I Gave U Power waar dus Me and my girlfriend uit voortvloeide.

avatar van KILLERBEE99
Echt alleen Toss It Up houdt me ervan om dit gewoon de 5* te geven. Vind dat nummer nie slecht, maar ook zeker niet classic als de rest van het album.

avatar van Holla
Vind juist Toss it Up een goeie single, beide verses zijn dope en Makaveli shined als nergens anders. Past misschien wat minder bij de duistere andere tracks maar toch, ik vind dit het perfectste en beste album dat Tupac Amaru Shakur heeft gebracht.

avatar van Illmaticly Ill
Nou wat ik hier in april heb getypt is lachwekkend om weer opnieuw te lezen. Het hele hiphop-illuminati verhaal is natuurlijk volkomen onzin.

Vertel mij wat.

avatar van NastyOnWax

...

Hij had het over It Was Written he Hoewel ik dat ook een geweldig album vind, is het toch wel duidelijk dat Nas daar zijn street poetry grotendeels laat vallen om te rappen over het gangster leven. Ik denk ook niet dat Nas Tupac nadeed, maar dat hij juist eerder meeging in de mafioso-rap waarmee hij direct is beïnvloed door Kool G. Rap en Raekwon (remember "Fast Life" van G. Rap's eerste solo-album? Het begin van Nas' Mafioso style).

avatar van He$$el_01
Illmaticly Ill schreef:

Hoe bedoel je? Zoveel raars zeg je toch niet?

NastyOnWax schreef:

In de tijd van het opnemen en het uitkomen van Illmatic werd wel eens gezegd dat Nas de second coming van Rakim was. Deels vanwege het grote talent en ook door de vermeende vergelijkbare stijlen. Als je daarom ook goed luistert hoor je Tupac 'You sound like Rakim, man' zeggen bij het gedeelte waar hij Nas dist. Bovendien was Tupac boos dat over de nummers The Message en Street Dreams (zelfde sample als All Eyes On Me). Niet wetende dat die eerste track eigenlijk een sneer naar The Notorious BIG was. En daarna werd het aanmeten van een totaal ander imago niet zo gewaardeerd binnen de toen vrij conservatieve wereld van de straat-hiphop. Eigenlijk nu nog steeds niet zo. Ben je een gangster-rapper dan blijf je dat, anders ben nep of zoiets.

avatar van Der Untergang
Het ging om de zinnen Fake Thug, no love, you get the slug en het gedeelte waar hij beschrijft dat hij beschoten werd en dezelfde nacht nog het ziekenhuis verliet.

en 2Pac wist trouwens ook dat illuminatie bullshit was, hij wilde dat hele gedoe 'killen', dus dat mensen bang zouden zijn voor dat zoiets zou gaan komen, hij verteld dit in een interview

avatar van NastyOnWax
Kill_illuminati schreef:

Ja, dat weet ik. Ik reageer alleen op Illmaticly ILL, omdat hij denkt dat Nas gedist werd vanwege zijn stijl op Illmatic. Nas werd juist gedist, omdat hij afstapte van zijn street poetry en overstapte op die NY-mafioso rap die toendertijd zo populair was.

Ik vind het trouwens best terecht dat Nas bekritiseerd werd vanwege zijn mafioso-stijl. Niet omdat Nas het allemaal verzon (Bijna alle mafioso-rappers in die tijd verzonnen alles wat ze zeiden, behalve volgens mij Jay-z), maar bij Nas paste het te vaak gewoon niet. Soms was hij perfect als Nas Escobar (Analyze this, Fast Life), maar andere keren krijg je weer een overgeacteerde gangster Nas en die kan je gewoon onmogelijk serieus nemen.

avatar van Kill_illuminati
Interessanter is eigenlijk dat Tupac in Against All Odds precies vertelt wie er achter de beschieting in '94 zat. Het is dan ook pas sinds dit jaar dat Jimmy Henchman heeft toegegeven dat hij betrokken was. De schutter zelf: King Tut, is echter al een tijdje dood. Verwonderlijk is dat hij BIG helemaal niet noemt. Gewoonweg omdat hij, niet zoals de media toen speculeerde, niet achter de beschieting zat.

avatar van He$$el_01
Kill_illuminati schreef:
Interessanter is eigenlijk dat Tupac in Against All Odds precies vertelt wie er achter de beschieting in '94 zat. Het is dan ook pas sinds dit jaar dat Jimmy Henchman heeft toegegeven dat hij betrokken was. De schutter zelf: King Tut, is echter al een tijdje dood. Verwonderlijk is dat hij BIG helemaal niet noemt. Gewoonweg omdat hij, niet zoals de media toen speculeerde, achter de beschieting zat.

De media speculeerde toch dat Biggie wel achter de beschieting zat? Of staat je komma gewoon verkeerd?

avatar van Kill_illuminati
Vergat het woordje 'niet.' Ik heb de nare gewoonte om teksten amper na te kijken. Is aangepast.

avatar van Der Untergang
Maarja, in het intro van de video 2 of Amerikaz Most Wanted zie je toch echt Diddy en B.I.G. en geen Henchmen, Haitian Jack of King Tut.

Volgens biggie's moeder kwamen de twee elkaar tegen en biggie zei: What's wrong with you? en 2pac zei: I'm just trying to sell some records
Tja, ik weet niet echt wat ik er van moet denken, zijn woede in Hit Em Up en andere nummers klinkt niet geacteerd ofzo

avatar van Holla
Zo zie ik het ook Der Untergang, vraag me af of je deze woede en emotie kunt acteren....

In mijn ogen is er van beide kanten gewoon gelogen, de waarheid zullen we nooit weten. De mannen zijn dood en beiden waren ze wel grootheden dus het is zeker een verlies geweest.

On topic: Blasphemy, wat een ongelofelijk nummer, Pac rapt als een gestoorde gek met teksten waar hij zelf nog van zou schrikken. Kritiek leveren is wat Pac erg goed deed. Op 2Pacalypse Now slechts tegenover zij die anderen benadeelden om hun huidskleur, hier zelfs op het geloof, terwijl hij zelf naar het schijnt toch gelovig was. Mooie eigenschap vind ik persoonlijk. Dit is zijn beste CD als je het mij vraagt, luister hem vaak

Deze laatste officiële plaat van 2Pac laat mij horen dat hij eigenlijk steeds beter werd. Deze man was zo intelligent en spiritueel. Wat had hij nog allemaal kunnen maken...?

avatar van tsjong
Op deze plaat zijn 2pac en zijn beats geweldig. Op elk moment dat hij aan het woord is levert hij een kwaliteit die alleen hij kan brengen
Maar dan na een minuut en nog wat komt er een outlaw die zich ook wil laten horen en jeetje wat vernkn zij het album. Wanneer 2pac op zo'n hoog niveau rapt moeten zulke middelmatige eentonige artiesten hem niet begeleiden. Had die kerels er allemaal uitgeknipt en ik had dit album 4.5 sterren gegeven.

Ik denk weleens na over het feit dat 2Pac een aantal vijanden had op het einde van z'n leven. Dat is goed te horen op dit album. Mobb Deep, Big, Jay-Z en Nas daar richtten hij zijn pijlen op. Deze rappers waren niet de minste in die tijd. Toch deed hij het. En ik vind dat hij zich goed staande hield. 2Pac was niet de beste technische rapper maar toch durfde hij het aan. Hij had veel zelfvertrouwen denk. Moet je je eens verplaatsen in hem.

avatar van WeztSide
Ik heb juist een tegenovergesteld gevoel. Door de jaren heen ben ik dit album steeds minder leuk gaan vinden omdat je in principe gewoon een geesteszieke man windmolens hoort aanvallen. Vanaf het moment dat Tupac bij Death Row kwam zie je deze turn plaatsvinden, maar op dit album komt alle paranoia tot volle uiting. De oorlogstaal komt over als een teken dat hij doorgedraaid is geraakt na zijn schietpartij en tijd in de gevangenis. Nummers als Bomb First en Against All Odds tonen aan dat hij geabsorbeerd was door de verziekte gewelddadige cultuur om hem heen. Het doet me denken aan de scène in The Wire waarin Bodie op zijn eigen straathoek op kansloze en fatalistische wijze kogels alle kanten op vuurt en vervolgens aan zijn einde komt. De momenten dat Tupac op dit album terugkeert naar maatschappijkritiek, met Blasphemy als hoogtepunt, keert het figuur terug dat mij kan boeien en interesseren.

Helemaal mee eens. De beste man was ook paranoïde geworden. Gedeeltelijk denk ik ook door drank en drugs gebruik. Maar ook door de traumatische ervaringen in zijn leven. Ook zijn hoge intelligentie zal wel meegespeeld hebben. Gek en geniaal ligt dicht bij elkaar. Deze man was een complex persoon die rap gebruikte om zijn gevoel te uiten.

Verreweg de meest interessante persoonlijkheid in de hiphop geschiedenis.

avatar van Dead_Presidents
PriestMaiden schreef:
Eén van zijn beste werken ooit r.i.p.!

?