Tori Amos - From the Choirgirl Hotel (1998)

Label: Atlantic

1. Spark (4:13)
  2. Cruel (4:07)
  3. Black Dove (January) (4:38)
  4. Raspberry Swirl (3:58)
  5. Jackie's Strength (4:26)
  6. Iieee (4:07)
  7. Liquid Diamonds (6:21)
  8. She's Your Cocaine (3:42)
  9. Northern Lad (4:19)
  10. Hotel (5:19)
  11. Playboy Mommy (4:08)
  12. Pandora's Aquarium (4:45)
Weer een prima plaat van Tori.Het is wat steviger dan eerder werk maar dat stoort nergens.Jackie's Strength en Nothern Lad zijn de pronkstukjes hier ,maar ook Hotel en Liquid Diamonds zijn van een hoog niveau.

avatar van Slowgaze
Sommige albums zijn net iets minder dan de som der delen. From the Choirgirl Hotel vind ik helaas ook tot die categorie behoren. Afzonderlijk zijn de nummers stuk voor stuk goed tot heel behoorlijk, maar het geheel doet te fragmentarisch, waardoor sommige nummers wat wegvallen. Dat het ene nummer weinig te maken lijkt te hebben met het andere is soms spannend, vooral als Tori’s liedjes nogal grillig zijn en qua structuren onverwacht zijn, maar vaker nog is het wat vervelend.

Uitgekledere pianoliedjes als ‘Northern Lad’ (heel lelijk te nadrukkelijk ‘fucking’ gezongen) en afsluiter ‘Pandora’s Aquarium’ (moet ik echt voor gaan zitten, anders boeit het niet, maar als ik m’n aandacht er bij kan houden, is het ook wel een heel mooi liedje) vallen vrij gemakkelijk weg tegen drukke, dwarse en ongemakkelijke nummers als ‘iieee’ en ‘Raspberry Swirl’ (overigens ook mijn favorieten). In dat laatste nummer wordt met dance geflirt en ook in andere nummers als ‘Hotel’ wordt lustig met elektronica gewerkt. Het levert soms een vrij typisch jaren 90-geluid op, alternatieve rockband gaat ook wat met synthesizers aan de gang, dat werk. Het doet soms ook vrij gedateerd aan, behalve dan in ‘Raspberry Swirl’. Dat tegen het einde ook countryachtig werk als ‘Playboy Mommy’, an sich een heel mooi liedje, langs moet komen is ook heel ongelukkig getimed.

Op haar beste momenten sleurt Tori de luisteraar haar wereld in, zo te horen een ongemakkelijke wereld. Als ze wat minder boeit, komt ze toch vooral over als een zichzelf erg kunstzinnig vindend meisje dat de piano heeft ontdekt en denkt dat iedereen haar universum vol veel te persoonlijke symboliek en gothic-achtige vast heel intrigerend vindt. Dit schept een onprettige afstand, alsof iemand haar maar achter de piano heeft gezet omdat er niemand anders geboekt kon worden.

From the Choirgirl Hotel schippert voor mijn gevoel te vaak tussen meeslepend en mooi enerzijds, en vervelend en te artyfarty anderzijds, soms zelfs binnen één liedje. Per luisterbeurt is het maar de vraag of het me boeit of niet. M’n favorieten blijven altijd overeind staan, maar met de rest weet ik het gewoon nooit. Die Tori toch, ik kan gewoon niet veel van haar op aan. Zo’n vrouw met wie je met grote regelmaat intiem wil zijn, maar met wie je ook voor geen geld wilt samenwonen.

avatar van Darkzone
Het is weer te lang geleden dat ik naar de albums van Tori luisterde, maar nu ik ze back2back in de auto beluister, weet ik weer waarom zij zo belangrijk voor mij is (geweest). En nu ik dit album weer voor het eerst heb beluisterd na vele jaren, kan ik nogsteeds concluderen dat dit een van de beste albums is van Tori, zeker de meest uitbundige, en ook dat geen album van haar te vergelijken is met een ander album.

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar haar nieuwe album Unrepentant Geraldines, waarop ze volgens eigen zeggen voor een groot deel terugkeert naar haar roots.

Favorieten uitzoeken is bij deze erg moeilijk.

avatar van Minneapolis
Hier moet nodig eens een goede vinyl re-press van komen.. Momenteel gaan die prijzen nergens over, en ik meen dat de kwaliteit ook nog niet eens geweldig is.
Samen met Little earthquakes en To Venus and back mijn favoriete Tori Amos album. Zelfs de hoes is mooi (meetal niet haar sterkste punt).

Bombus
Een donker en theatraal album, met band dit keer na het rauwe Pele. De diverse triphopachtige elementen en een heldere productie zorgen ervoor dat ik dit nog steeds het meest interessante album vindt van mevrouw.

avatar van EttaJamesBrown
Aj, dit brengt mij terug naar de Kersenboogerd. Prima tijd, prima muziek.

avatar van Gert1980
EttaJamesBrown schreef:
Aj, dit brengt mij terug naar de Kersenboogerd. Prima tijd, prima muziek.

De Kersenboogerd... nice!

avatar van EttaJamesBrown
Gert1980 schreef:

De Kersenboogerd... nice!

Ook jij? Ik woonde toen boven de FEBO en vlak bij Pergola (van Johan).

avatar van Gert1980
EttaJamesBrown schreef:

Ook jij? Ik woonde toen boven de FEBO en vlak bij Pergola (van Johan).

Ik kom uit de regio, dus vond het grappig te lezen dat iemand Kersenboogerd noemde.