Judas Priest - Unleashed in the East (1979)

Alternatieve titel: Live in Japan

Label: CBS

1. Exciter (5:38)
  2. Running Wild (2:53)
  3. Sinner (7:32)
  4. Ripper (2:42)
  5. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) (3:18)
  6. Diamonds and Rust (3:33)
  7. Victim of Changes (7:11)
  8. Genocide (7:21)
  9. Tyrant (4:41)
  10. Rock Forever * (3:27)
  11. Delivering the Goods * (4:14)
  12. Hell Bent for Leather * (2:40)
  13. Starbreaker * (5:59)
buizen
Broem schreef:
Opvallend veel live albums uit die tijd stammen van optredens in THE East. Dat vond ik toen ik een jong broemetje was altijd bijzonder. Zou niet meer weten waarom. Was destijds erg mysterieus voor mij.

Vond ze toen ook altijd intrigerend, die Japanse import.
Meen dat het iets te maken had met auteursrechten en belastingen dat het voor bands (niet voor de fans) 'beter' was iets in Azie op te nemen/ uit te brengen.
Maar het zal deels ook te maken hebben met het geschikte publiek daar, elke band/artiest kon rekenen op een onthaal alsof zij de Beatles in hun hoogtijdagen zelve waren. Maar precies duidelijk is het me ook nog steeds niet.
De volgende keer dat ik m'n vaste platenzaak frequenteer zal ik de eigenaar er eens naar vragen, die weet dat vast. De man koopt en verkoopt al een halve eeuw zijn handelswaar. Kom er op terug.

avatar van Johnny Marr
Bij zo'n soort albums wou ik toch wel dat ik lang haar had...wat een POWERHOUSE, wat een ENERGIE, wat een KOPSTOOT, wat een PLETWALS!!!!
Eén van de beste livealbums en metalalbums ooit in mijn ogen.

Ik word bijna gek van genot bij nummers als 'Exciter', 'Sinner', 'The Green Manalishi' en 'Victim of Changes'...

Puur genot een heel album lang

avatar van Metal-D78
Prima album, maar ik stoor mij toch wel aan het feit dat de zang er gewoon op is geplakt (galm, galm... die laatste uithaal in Exciter bijvoorbeeld). Toch pak ik deze liever dan de studioplaten voorafgaand aan dit album. Prima overzicht van Priest in de jaren '70. Voor de jaren '80 staat Priest ... Live ... voor mij op hetzelfde niveau.

Metal-D78 schreef:

EXACT die doe ik dus ook

avatar van AstroRocker
@Metal-D78, mag ik jou een adviesje geven? Jij wilt geen opgeplakte zang of geknutsel achteraf album?Luister dan eens naar de 30th anniversary edition van Defenders of the faith. Puur live, inclusief wat foutjes van de gitaristen of Halford die een enkele keer ernaast zit. Maar echt een heerlijk live album, absolute aanrader!

Dat kan wel zijn Astrorocker, maar dat LIVE werrk haalt het niet bij dit album....is althans mijn mening

avatar van vielip
Jemig, moet je dat echt na elke post van iemand die iets anders noemt dan de albums die jij het beste vind melden?

avatar van Metal-D78
@AstroRocker: die ken ik. Is zeker prima te doen.

Daarnaast is dat optreden in Texas van Priest tijdens de Screamin' for Vengeance-tour (heb ik nog op een dvd-tje) is ook prima.

avatar van AstroRocker
Metal-D78: ja, dat is ook een erg gaaf optreden, kocht het ergens in de 80er jaren op VHS. En inmiddels heb ik deze ook op DVD! Laat maar komen die oude concerten!

avatar van gigage
Toch verschiet ik iedere keer als het veel te snelle Exciter wordt ingezet, alsof de platenspeler buiten zijn calibratiegrenzen is gelopen (maar dat kan natuurlijk niet op CD). De bonusnummers , hoewel leuk, doen toch wel afbreuk aan het originele gevoel bij het album

avatar van gigage
En nou kan ik ze niet meer missen anders is het allemaal weer te snel voorbij.

Lonesome Crow schreef:
Waarom moest die Les Binks weg ?
Het boek hierover blijft vaag maar hij zou te goed zijn voor de richting die Judas Priest in wou gaan, meer stadionrock en minder gecompliceerd.

Nee was een geld- en erekwestie. De manager weigerde hem te beschouwen als volwaardig lid. Ook na 2 studioalbums en 3 wereldtournees. Voor Unleashed kreeg hij zodoende niet eens een eenmalige fee uitbetaald. Toen was de maat vol voor meneer Binks. En terecht.

Bron: Beyond The Realms of Les Binks - K.K. Downing Steel Mill - kkdowning.net

avatar van vielip
Mooi interview! Zo lees je nog eens wat

avatar van Eddie
altijd grappig dat soort verhalen. Ik ben nu 38, en volg al meer dan 25 jaar mijn favoriete bands op de voet. In al die jaren heb ik talloze muzikanten zien vertrekken bij bands, en talloze nieuwe muzikanten zich aan zien sluiten bij bands. Nog nooit, maar dan ook nooit heb ik één muzikant die vertrok bij een band horen zeggen "Ik wilde graag royalties waar ik ik eigenlijk geen recht op heb, dus ben ik maar gegaan" ik heb ook nog nooit een band horen zeggen "het ligt aan ons, als wij eerlijker waren geweest met de royalties, en de credits was er niks aan de hand geweest".

avatar van Rudi S
Eddie schreef:

Oh, nog nooit van Metallica gehoord zeker

Eddie schreef:

Ik snap je punt. Maar het lijkt er in dit geval toch wel op dat hij onrechtvaardig is behandeld. Zou wel graag een reactie van de band of management willen lezen. Het is namelijk onbegrijpelijk dat ze hem zo hebben laten gaan, hij was in mijn ogen de beste drummer voor Priest. En ook nog eens een hele creatieve gast, Beyond The Realms is een geweldig nummer!

avatar van Kronos
Ach ja, drummen in een rockband houdt risico's in.
Les Binks is er gelukkig beter van af gekomen dan die drummers van Spinal Tap.

avatar van Faalhaas
Terug naar Unleashed In The East. Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik prefereer stuk voor stuk de studioversies. Weet niet of het aan de productie ligt maar ik hoor daar de verschillende instrumenten beter. Verder komen de liveuitvoeringen soms wat afgeraffeld over. Zo vind ik Exciter bijv. echt veel geïnspireerder klinken op Stained Class dan hier.

Maargoed het songmateriaal blijft natuurlijk geweldig, Priest was echt op haar hoogtepunt hier.

Sorry Faalhaas, jij vloekt zeker in de kerk. Dit album is S U P E R en gaat mee nar een (onbewoond) eiland. Heeft na 40 jaar niets ingeboet!

avatar van Johnny Marr
Zeker vloeken idd, dit is en blijft één van de beste livealbums die ik ooit heb gehoord.

avatar van Broem
Kan me nog een discussie herinneren destijds dat Halford de vocals later in de studio zou hebben ingezongen. Krijg het op het web niet gevonden - vast een vroege versie van nep nieuws

avatar van Rudi S
Broem schreef:

Haha, nee, staan hier bij dit album nogal wat berichten over

avatar van Broem
Rudi S schreef:

Haha, nee, staan hier bij dit album nogal wat berichten over

Dan had ik alles moeten teruglezen...potverdorie nog ‘ns an toe zeg. Bedankt voor de tip Rudi S

avatar van Kronos
Vandaag de versie met bonusnummers bijgekocht. Hoewel het niet de beste nummers van het album zijn maken ze het concert wel af vind ik. In die zin dus een meerwaarde. Leuk om er bij te hebben in ieder geval.

avatar van Eddie
'Hell bent for Leather' en 'Delivering the Goods' heb ik altijd wel lekker nummers gevonden anders. Inderdaad niet de beste nummers van de plaat, maar ze misstaan zeker niet.

Toch maar eens mijn LP aan de kant doen en de CD kopen dan maar.

avatar van Lau1986
Een heerlijke live album van Judas Priest. Het geeft een mooie bloemlezing van de carrière van de band tot dan toe. Daarnaast wordt het enthousiast en uitstekend gebracht. Heerlijk!

avatar van B.Robertson
Vandaag mijn oude LP weer eens gedraaid na een tijdlang de CD met bonustracks - die is weer weggegeven op iemands verjaardag. Hell Bent for Leather was anders een heel wat betere keuze geweest dan het rond dezelfde lengte zittende Running Wild. Rob Halford heeft op Unleashed in the East weinig interactie met het publiek. Een keer een "Thank You" en af en toe een aankondiging, meer niet. Geen slotwoord na Tyrant. The Ripper vind ik hier wat te gehaast overkomen, dat ademt hier niet die duistere sfeer uit als op Sad Wings of Destiny. Het oorspronkelijk alleen op het Amerikaanse Hell Bent for Leather verschenen The Green Manalishi is enerzijds exclusief voor de toenmalige uitgave, anderzijds meer een zaak voor Fleetwood Mac. De nadruk ligt nogal eens op nummers van Sad Wings of Destiny, welke samen met de nummers van Sin After Sin nog het meest een boost konden gebruiken. Verder niets dan lof over dit album. Alleen naar dat (onbewoonde) eiland van de berichtgeving van 12 maart neem ik als het erop aankomt stiekem Turbo mee.