Judas Priest - Unleashed in the East (1979)

Alternatieve titel: Live in Japan

Label: CBS

1. Exciter (5:38)
  2. Running Wild (2:53)
  3. Sinner (7:32)
  4. Ripper (2:42)
  5. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) (3:18)
  6. Diamonds and Rust (3:33)
  7. Victim of Changes (7:11)
  8. Genocide (7:21)
  9. Tyrant (4:41)
  10. Rock Forever * (3:27)
  11. Delivering the Goods * (4:14)
  12. Hell Bent for Leather * (2:40)
  13. Starbreaker * (5:59)
avatar van Johnny Marr
Fuck it, volle mep. Wat een POWER. Wat een KRACHT!!! Beestachtig goed livealbum.

avatar van AOVV
Een knaller, inderdaad! Op deze bruisende live-plaat is te horen dat Judas Priest in die jaren gewoon één van de strakste, meest energieke bands van het moment was.

4,5 sterren

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:

En live anno 2022 blijft dit dus gelden. Wat een optreden afgelopen zondag in Lokeren!

Faalhaas schreef:

Ik snap je punt. Maar het lijkt er in dit geval toch wel op dat hij onrechtvaardig is behandeld. Zou wel graag een reactie van de band of management willen lezen. Het is namelijk onbegrijpelijk dat ze hem zo hebben laten gaan, hij was in mijn ogen de beste drummer voor Priest. En ook nog eens een hele creatieve gast, Beyond The Realms is een geweldig nummer!

Rob Halford voegt er in zijn biografie nog aan toe dat Binks volgens hem ook niet echt onderdeel van de band wilde zijn. Zo deed Binks niet mee toen de rest van de band zich in het leer ging hullen en verscheen gewoon met zijn flanellen shirt en cowboylaarzen op fotoshoots. (bewijsmateriaal in het boek) Dat irriteerde vooral KK. KK lijkt dan sowieso niet de meest tactvolle figuur want die liet zelf Rob Halford in de jaren 90 per fax weten dat hij geen onderdeel meer was van de band toen die eigenlijk wilde laten weten een pauze te willen. Datzelfde flikte hij ook met Tim Owens.

Een van de betere live albums ooit gemaakt en tegelijk een der beste Priest albums ooit. Wat een energie, wat een power. Dit is de ware heavy metal.
Dat middenstuk op "Sinner" met die duellerende gillende gitaren....alsof er een bataljon straaljagers dwars door je kanis komt vliegen, geweldig !
De wat rustiger passage in "Victim of Changes" die uitmondt in een apotheose van gitaargeweld met daar overheen de ijle stem van Halford...pure klasse.
Het hele album is feitelijk een aaneenschakeling van superstrakke hoogtepunten.

Baziz schreef:
Su-per plaat!

Genocide en Tyrant wat een geweldige nummers, deze plaat moet iedere metal fan in zijn bezit hebben.
Er is nog een andere versie van dit album. Maar dan onder de titel Priest in the East Live in Japan. Waar nog 4 bonustracks aan zijn toegevoegt : Rock Forever, Delivering the goods, Hell bent for Leather en Starbreaker. Deze versie is onder het Epic label uitgebracht.

Eddie schreef:
Ik kwam er ook later achter dat het een halve studio plaat is maar dat mag de pret niet drukken, liever een goed plaat op deze manier dan een kut op plaat die 100% live is. Je hoort hier priest op een van de hoogtpunten uit hun cariere, nummers als sinener, the ripper Tyrant heerlijk om te luisteren. Soms vind ik het weleens jammer dat priest zoveel harder is gaan spelen tegenwoordig, heel stiekem koester ik nog altijd een sprankje hoop dat ze ooit weer een NWOBHM plaat maken.

Ik vermoed dat het Live Killers album van Queen ook op deze manier is opgenomen, hoor maar eens die hoge uithalen in Now I'm Here. Maar nogmaals het is een vermoeden en los daarvan Freddy Mercury was natuurlijk wel een zanger van absolute wereld niveau, die helaas helaas veel te vroeg is heen gegaan. Judas Priest NWOBHM???? aan welk album moet ik dan denken??. Vorig jaar in de Aardschok is er veel aandacht aan besteedt aan de NWOBHM. Er waren er een hele hoop bands die besproken werden maar geen Judas Priest. Maar ook ik ben wel benieuwt dat ze een NWOBHM album gaan maken op het niveau Wheels of Steel. Ik wil er wel even bij vermelden dat het laatste niet cynisch is.

avatar van Rockfan
Satriani/vai schreef:

Blijft natuurlijk altijd de vraag wanneer iets NWOBHM is.

Komt misschien doordat ze hun succes haalden tijdens deze periode. Zo is het hetzelfde met bv. Motörhead en Venom. Dus ja...zeg het maar...

avatar van Edwynn
Judas Priest en Motörhead beschouw ik niet als NWOBHM omdat ze qua tijdsgeest al 'old wave' waren. NWOBHm bestaat echt uit die bands die eind jaren 70 begin jaren 80 het clubcircuit onveilig maakten met een nieuwe opgefokte metalvorm. Priest en Motörhead zouden wel als invloed kunne gelden op al die bands.

avatar van RonaldjK
Eens! De NwoBhm begon in '79. In de woorden van Saxons Biff Byford: "Where were you in '79 when the dam began to burst?"
Priest en Motörhead waren grote invloeden daarop en profiteerden vervolgens van de doorbraken van de "jonkies".

Veel meer daarover vind je in het dikke boek Denim and Leather van Michael Hann.

RonaldjK schreef:

Ik heb een verzamel elpee getiteld Metal Battle. label RoadRunner Records 1983. Daar staan 11 bands op : Raven, Anvil, Battle Axe, Mercyful Fate, Tank, Venom, Jaguar, Witchfynde, Hellanbach, Satan, Santers. De criteria is natuurlijk wel dat alle bands uit Groot Brittannië moet komen om als NWOBHM band in aanmerking te komen. Echter er staan ook 3 NIET Brittish bands op : Anvil, Mercyful Fate en Santers als ik het goed heb vallen deze 3 bands dus niet onder NWOBHM. Van de 11 bands zijn er anno 2023 er nog
maar 5 actief. De NWOBHM werd destijds aangevoerd door Iron Maiden, Saxon en de Tygers of Pantang. Alleen Saxon en de Tygers of Pantang zijn nog vrij herkenbaar. Iron Maiden daarentegen is tegenwoordig geen schim meer van wat het ooit was. De 11 bands op die elpee zijn min of meer gelijkwaardig of zitten net onder het niveau van de 3 grootste bands van de NWOBHM. Dat boek Denim and Leather is volgens mij een vrij oud boek. Het album Denim and Leather dateert van 1981 (Goed album overigens) is dat boek kort na dat album geschreven?? denk dat ik het boek ook maar eens ga aanschaffen.

avatar van RonaldjK
Het boek 'Denim and Leather: The Rise and Fall of the New Wave of British Heavy Metal' van Michael Hann verscheen in februari 2022 > zie hier wat Kerrang erover schrijft.

In 1980 bestond de top 3 in mijn herinnering uit Maiden, Saxon en Leppard. De laatste groep was al de rustigste van de drie en volgens het boek waren zij ook verantwoordelijk voor de teloorgang van het genre.

avatar van B.Robertson
Metal Battle (1983) is het aangehaalde album en Santers is Canadees, idd. Plaat heb ik ook gehad maar is naar de kringloop gegaan. Zelf fan van dat debuut van Angel Witch, wat NWoBHM betreft. Priest is 'old wave', eens, misschien een tweede lichting hardrock in die tijd? Toen zette UFO een sterk album neer en liet de space rock achter zich, Thin Lizzy begon zich serieus op de kaart te zetten en onze oosterburen hadden Scorpions, wat net wat werd. En Judas Priest kwam met 'Rocka Rolla', over vergeten en verguisde albums gesproken...

RonaldjK schreef:

Def Leppard is een band die alleen maar bij de NWOBHM is gekomen vanwege het feit dat zij uit Groot Brittannië komen. Def Leppard kreeg destijds het verwijt dat zij muzikaal te Amerikaans klonken. En ben het helemaal met je eens dat Def Leppard de rustigste band was van de drie. De albums van Def Leppard waren in die begintijd niet erg sterk. Het zal duren tot 1987 toen ze ineens met de megakraker het Hysteria album op de proppen kwamen. Dat album kwam voor de band 7 jaar te laat om nog maar iets te betekenen in de NWOBHM.

avatar van Edwynn
Kom op. De eerste EP en On Through The Night zijn regelrechte NWOBHM-exponenten. Een dove hoort dat.

Op High N' Dry werd al afstand genomen door langzaamaan wat AC/DC- alsook Amerikaanse hardrockinvloeden in het geluid te laten doorsijpelen. Op Pyromania is er van NWOBHM totaal geen sprake, laat staan het stadionvehikel dat Hysteria heet.

avatar van vielip
Edwynn schreef:

Ik bedoel maar!

avatar van RonaldjK
Wat Edwynn schrijft is inderdaad wat het boek benoemt. Met eerst High 'n Dry, meer nog bij Pyromania en vooral met Hysteria werd Leppard in Amerika dé voorhoede van de Britse lichting, die met hun stadionhardrock, kleding en videoclips juist de ondergang van de NwoBhm betekenden, aldus Michael Hann. Ze (platenmaatschappijen, managers en bands) wilden "allemaal" voet aan wal krijgen in de Verenigde Staten.

De invloed daarvan hoor en zie je bijvoorbeeld bij The Cage (1983) van de Tygers of Pan Tang, Crusader (1984) van Saxon en een Priestalbum als Turbo (1986), qua stijlverandering en videoclips veelzeggend. De imago- en stijlverandering bij de voormalige blueshardrockers van Whitesnake was met hun 1987 ook opvallend.

Bij dit Unleashed in the East, verschenen kort vóór de doorbraak van de nieuwe lichting Britse metal, hoor je de ingrediënten die kort daarna modieus zouden worden, zoals dubbele basdrums, hogere tempo's en dito riffs plus groteske zanglijnen ("Exciiiiiterrrr"), terwijl met Fleetwood Macs The Green Manalishi (oorspronkelijk uit 1970) de invloed van de bluesboom van de tweede helft jaren '60 is te horen.

avatar van Kronos
RonaldjK schreef:

Bijna elke band die al redelijk succes had en in die zin een belofte kon zijn voor de Amerikaanse markt moest er aan geloven. Het leverde toen voor ons een hoop teleurstellende albums op. Al blijken die vandaag vaak wel mee te vallen.

Maar soms was het resultaat echt verschrikkelijk, zoals bij Stay Hard van Raven. Tokyo Blade kwam er dan weer met minder kleerscheuren doorheen. Wat muziek betreft dan toch want in hun nieuwe outfits zagen ze er in 1985 zo uit. En ja inderdaad, die spreidstand van de zanger doet aan David Lee Roth denken. En bijpassend klinkt de muziek als hun versie van Van Halen.

Dat Judas Priest en Motörhead door sommigen meegerekend worden heeft alles te maken met de vergelijkbare muziekstijl. NWoBHM is echter geen stijl maar een golf van nieuwe bandjes die al ontstond half de jaren 70 gelijktijdig met het opkomen van punk en daar eenzelfde energie en DIY houding van leende. En het moet wel gezegd worden dat niet al die bandjes even geweldig waren.

Het beste LIVE metal album. Wat een sfeervolle top nummers staan hier op en dateert al uit 1979!!

Neal Peart schreef:
Met AC/DC, Motorhead en Judas Priest, de allereerste albums die ik van deze bands kocht waren livealbums. Respectievelijk If you want blood (You've got it), No sleep'till Hammersmith en Unleash in the East, Live in Japan/ Priest in the East Japanse uitvoering. Deze 3 live albums behoren tot de beste livealbums allertijden. Unleash in the East - in mijn geval Priest in the East- is een krankzinnig goed album dat er geen nummers op staan die met kop en schouders boven de rest uit steken. Alleen een aantal nummers steekt er iets bovenuit maar ook niet meer dan dat. Dat geeft gelijk al het niveau aan dat hoog is en dat ook zolang het album duurt moeiteloos op peil wordt gehouden. Nummers die er iets boven uitsteken zijn Sinner met in het middenstuk een muur aan feedback gitaargeweld wat op het einde nog eventjes dunnetjes over wordt gedaan, The Ripper, Victim of Changes, Delivering the goods en Hell bent for Leather. De laatste 2 nummers staan overigens niet op deze uitvoering. Een heel klein puntje van kritiek is dat de vergeten klassieker (naar mijn mening) Beyond the realms of death van het Stained Class album niet wordt gespeeld. Dit album krijgt van mij de volle score 5.0

avatar van B.Robertson
'Beyond the Realms of Death' werd toen wel gespeeld. Staat op een 7"-EP die bijgesloten was bij de eerste 25.000 stuks van de Engelse oplage: https://www.discogs.com/release/3280250-Judas-Priest-Unleashed-In-The-East-Live-In-Japan

avatar van Kronos
Satriani/vai schreef:
Dit album krijgt van mij de volle score 5.0

Voeg de daad dan ook eens bij het woord, zou ik zeggen.

avatar van Faalhaas
Judas Priest - Mudd Club 1979

Wow wat klinkt dit enorm vet! Beter dan Unleashed eigenlijk...

avatar van vielip
Tjonge ja dit klinkt inderdaad héél fijn zeg!

Kun je zo uitbrengen.

En wat een relaxte babbels heeft Rob Halford daar. Die keren dat ik hem zag was het net als op de liveplaten alleen maar: "are you ready for some heavy metal", "is everybody okay" of "breaking the whaat?"

avatar van Faalhaas
Edwynn schreef:
Kun je zo uitbrengen.

En wat een relaxte babbels heeft Rob Halford daar.

Ha echt he. Heel droog: "This is spontaneous music."
En vervolgens knalt "Hell Bent For Leather" er snoeihard in. Prachtig.