Haken - Aquarius (2010)

Rock / Metal
Label: Sensory

1. The Point of No Return (11:27)
  2. Streams (10:14)
  3. Aquarium (10:40)
  4. Eternal Rain (6:43)
  5. Drowning in the Flood (9:28)
  6. Sun (7:19)
  7. Celestial Elixir (16:56)
avatar van notsub
Leuk, deze band komt op Progpower in Baarlo. De CD heeft een enorm verzoprgd geluid en de heren weten hoe ze moeten spelen. De CD staat vol met progmetal met invloeden uit een verder verleden. Naar mijn idee komt het geheel nog niet helemaal los en zal de band ook moeten leren knippen om sneller tot climax in een nummer te komen. Potentie genoeg in deze band, maar ze hebben nog wat tijd nodig.

avatar van Dieter
Na een paar luisterbeurten durf ik al 4,5 ster te geven.

Gewoon een goeie plaat! Een aantal stukken doen me erg denken aan de experimentele Dream Theater composities. En dat is absoluut een compliment .

Ik zou dit echter geen Metal / Jazz noemen, maar gewoon Rock / Metal.

Misterfool
ik ga deze band echt volgen. Soms tegen dream theater en beardfish aanliggende progmetal, met enig oog voor detail, de compositie's mogen iets meer naar een climax toewerken, maar zijn allerminst slecht.

P.S hou het gegrunt maar achterwegen!

avatar van Don Cappuccino
Erg goede progressieve Metal, nummers zitten enorm goed in elkaar en vervelen niet en er zitten toch genoeg invloeden van Jazz in. Maar een opmerking: Geen grunts! Meestal vind ik dat helemaal niet erg, maar deze grunts klinken net als een mislukte Chewbacca van Star Wars en dat is niet goed! Portnoy zou deze band moeten meenemen voor de volgende Progressive Nation! 4 sterren.

avatar van AOVV
Waanzinnige plaat. Ik moet Don Cappuccino en anderen echter wel bijtreden. Die grunts weglaten volgende keer.

Meer uitgebreide mening is op komst, maar moet zich nog een beetje vormen. Soms kan ik het (nog) niet helemaal vatten..

avatar van AOVV
Volgens mij mag de benaming Jazz trouwens ook blijven staan.. veel invloeden, in het eerste nummer alleen al!

avatar van AOVV
Verschillende genres komen in me op tijdens het beluisteren van deze plaat. Prog, metal, pop, jazz. Ik moet zeggen dat Haken er een geweldige cocktail van heeft gemaakt, een cocktail die smaakt naar meer! Geweldige, epische nummers als 'The Point Of No Return', 'Streams' en 'Aquarium' volgen elkaar op. Daarna komen de "kortere" nummers, ook prachtige composities. Deze band heeft een toekomst, zeg ik u, een toekomst! Het beste komt immers nog op het eind; 'Celestial Elixir' duurt ruim 17 minuten, en is werkelijk fantastisch! Alles klopt aan dat nummer, geweldig gewoon! Enige punt van kritiek zijn die grunts, gelukkig komen ze niet zoveel voor.

4 sterren

avatar van musicboy2602
Geniaal, maar laat die vent alsjeblieft leren grunten zeg!

nicoot
Naar aanleiding van het hoge stemgemiddelde heb ik me deze maar eens blind aangeschaft. Het eerst nummer klinkt alvast zeer gevarieerd, met inderdaad zoals hier al werd gezegd, af en toe een Dream Theater - achtige sfeer en ook grunts die wat beter kunnen. Maar die grunts blijven (in het eerste lied toch) wel beperkt en ze storen me niet zo. Zeer mooie outro trouwens, dat eerste lied.

Toen ik Streams hoorde, moest ik bij de intro onmiddellijk denken aan Firth of Fifth van Genesis, dat pianoriedeltje, zo gelijkaardig! De progmetal is ook ver te zoeken in het eerste deel van dit lied (ik zit nu aan 3:00).

De rest volgt. Ik ben momenteel dus aan het luisteren, maar het vorige al even kwijt.

nicoot
Wat een hemelse ontdekking, dit. Stuk voor stuk enorm goeie songs die nergens gaan vervelen. Sun is een prachtig meer ingetogen lied, Celestial Elixir spant met grote voorsprong de kroon van dit goddelijke oeuvre. Hoe ze erin slagen die plotse instrumentale wendingen te creëren - ik kan er niet bij. Van pure jazz naar loeiharde metal zonder dat het geforceerd overkomt. Met moment een Labrie-achtige stem, maar ik vind deze hier toch net iets beter. Waar ik in m'n vorige bericht vol lof was over het openingsnummer, zou ik nu zelfs durven zeggen dat - moest ik er het 'minst goeie' uit kiezen van deze plaat - The Point of No Return het minst goede nummer van de cd is. Wow wow wow nogmaals.

avatar van The Scientist
verschrikkelijk, ik heb dit gehoord van een collega van mij (SoulDreamer) en het daarna nog eens opezet, omdat hij dacht dat het wel iets voor mij was... helaas... maar ik kan er niks mee..

avatar van Brunniepoo
De eerste beluistering maakt me nog niet echt enthousiast. Er staan een hoop mooie stukken op deze cd, maar vooralsnog denk ik dat dit album heel erg gebaat was geweest bij een kortere speelduur en een forse inperking van het aantal gebruikte ideeën. Het album knalt nu werkelijk alle kanten op en dat is best vermoeiend om naar te luisteren.

avatar van AOVV
Ik vond het tijdens de eerste luisterbeurt ook vermoeiend om naar te luisteren; er komt inderdaad erg veel op je af. Maar gaandeweg begon ik het steeds beter te vinden, dus misschien komt dat nog wel Brunniepoo!

avatar van Brunniepoo
Ben nog steeds niet echt overtuigd van de grootsheid van dit album, ik zal vast ergens iets missen. Ze moeten me live maar eens overtuigen.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind het ook geen 4 sterren waard. Daarvoor boeien de nummers niet genoeg en is het iets te klinisch naar mijn smaak.

avatar van horned_reaper
Ik hoor Everon, Circus Maximus, Dream Theater, Arcturus en Sylvan allemaal door elkaar! Mooie combinatie!

avatar van Don Cappuccino
In Oktober komt het tweede album uit genaamd Visions. Eens kijken of dat een stuk beter is. Deze vind ik toch wel erg klinisch en daardoor een hele lange zit.

Don Cappuccino schreef:

Het nummer dat ik evan gehoord heb klonk niet echt anders dan de nummers op dit album.

avatar van Don Cappuccino
Waar kun je dat nummer horen? Of hebben ze het live gespeeld?

avatar van Brunniepoo
Hebben ze vorige maand gespeeld op Night of the prog, geen idee of het ook al ergens te beluisteren valt. Live zijn ze overigens best de moeite waard, qua spel dan. Qua uitstraling was ik er niet weg van.

avatar van horned_reaper
Dit tweede album van Haken is vorige week definitief afgerond in de studio. Er zijn door Spacelab Studio al een aantal samples gepost.

avatar van Papartis
Het 2e album wordt verwacht in oktober 2011 en gaat "Visions" heten en is een conceptalbum.
Hoes is ook al bekend evenals de tracklist.

Progwereld info

avatar van horned_reaper
En als ik de drummer van Everon moet geloven zal Visions een nog beter album worden dan het huidige.

avatar van musicboy2602
Een tijd vergeten deze band, heb deze weer eens opgezet nadat ik las over de opvolgplaat, Visions, en wat een plaat is dit! Compromisloos, hypereclectisch, afwisselend, verrassend en enorm episch! Heerlijke plaat voor complete wegvoering naar het Haken-universum, waar niets is wat het lijkt. Een meedogenloze en meeslepende conceptplaat!

avatar van AOVV
Naar aanleiding van het nieuwe album deze nog maar eens gedraaid, en het blijft een geweldige krachttoer. Die afsluiter, hoe geniaal kan je het bedenken!

avatar van dreamtheater22
Liefhebbers van prog zoals Dream Theater, dit is zoooo goed.
Dit is de nieuwe belofte!! Let op Haken komt eraan!!

nicoot
Inderdaad, ik ben helemaal weg van deze plaat. zowat alles is perfect. Raar maar waar, Visions heb ik sinds begin oktober in mijn bezit en nog maar 1 keer geluisterd, ik vind er precies het right time/right place niet voor...

En volgend jaar spelen ze op 13 april samen met Threshold en Sun Caged op Rock Ittervoort! Allen daarheen!

avatar van AOVV
Ik heb 'Visions' nu een paar keer beluisterd, en voorlopig vind ik die niet kunnen tippen aan 'Aquarius', qua melodie. De grunts zijn wel achterwege gelaten, dat is een groot voordeel van de tweede plaat, maar over all vind ik 'Aquarius' toch nog een tikje beter. Al kan dat snel veranderen, natuurlijk..

nicoot
Zoveel grunts zijn er toch niet op Aquarius? Ik denk meteen aan dat middenstuk van Streams, maar verder? En ik stoor me er niet aan, vind ze best geslaagd, het komt echt van zeer diep En die overgang in 9/8 erna (the chosen paaaath...), hmm heerlijk gewoon - hoe zeer kan je opgaan in dat sfeertje dat gecreëerd wordt...

avatar van james_cameron
Maffe mengeling van progressieve metal, jazzfusion en carnavalsmuziek. En het werkt grotendeels ook nog! De band heeft flink wat kwaliteit (en een goede zanger) in huis, al kunnen de lange songs niet altijd even goed de aandacht vasthouden. Productioneel valt er ook nog wel wat terrein te winnen. Maar goed, de positieve punten overheersen absoluut.

avatar van Apieknar
Na lange tijd deze weer eens beluisterd. Prima debuut van het toen nog hele jonge Haken. Niet echt een unieke progressive rock plaat te noemen, maar dat hoeft ook niet. Alle bandleden komen goed aan bod op dit speelse album. Gitaren, toetsen, drums, bas, veel vocals en zelfs een aantal blaasinstrumenten; het komt allemaal voorbij.

Haken heeft zich na dit album behoorlijk ontwikkeld. Het recentere werk van de mannen klinkt dan ook heel anders dan Aquarius. Daarom juist leuk om deze plaat weer eens op te zetten.

avatar van namsaap
Haken licht op hun debuutalbum nog maar een klein tipje op van wat de band op latere albums in petto blijkt te hebben. Op Aquarius zijn de Dream Theater-invloeden niet van de lucht, maar ook moet ik regelmatig aan het vroege werk van The Flower Kings denken in de carnavaleske passages. Ook door het basspel van Thomas MacLean, dat erg doet denken aan dat van Jonas Reingold, en het gebruik van (samples van) percussie-instrumenten.

De overwegend lange nummers blijven helaas niet altijd over de gehele lengte boeiend. De band excelleert met name in de langzame, gedragen passages waar Ross Jennings' zang geweldig uit de verf komt. Het beste voorbeeld daarvan is Celestial Elixer.

De productie van deze plaat doet het album helaas niet goed. Het album klinkt wat vlak en levenloos. Ondanks de kritiekpunten is Aquarius echter een prima debuut.

Score: 71/100