Korn - Life Is Peachy (1996)

Label: Epic

1. Twist (0:49)
  2. Chi (3:54)
  3. Lost (2:55)
  4. Swallow (3:38)
  5. Porno Creep (2:01)
  6. Good God (3:20)
  7. Mr. Rogers (5:10)
  8. [email protected]#Ø%! (3:02)
  9. No Place to Hide (3:31)
  10. Wicked (4:00)

met Chino Moreno

11. A.D.I.D.A.S. (3:32)
  12. Low Rider (0:58)
  13. Ass Itch (3:39)
  14. Kill You (11:09)
Mijn eerste Korn cd ooit. Ik was geloof ik 15 en wist niet wat me overkwam toen het begin van Twist uit de speakers kwam.

Dionysos
Ha, dit was ook mijn eerste Korn CD .
Ik kan me nog goed herinneren dat ik er gelijk helemaal weg van was, vooral van Twist en Good God.

Het begin van een tijdperk.... *sweet memories*

happy, happy... joy joy

avatar van Facedown
Voor mij de 2de beste plaat van KoRn na hun debuutalbum, met deze keer 2 absolute toppers: Good God en Kill You. En nog enkele benoemswaardige liedjes: ADIDAS, Twist(alhoewel je dit moeilijk een lied kunt noemen) en Chi

Volgens mij ken ik alleen het geweldige ADIDAS van deze cd. Of was er nog een andere grote hit uit deze cd voortgekomen?

avatar van Facedown
Nee, dit was het enige lied dat echt doorgebroken was...

avatar van Koston
keiharde cd , daarom is ie ook zo goed

avatar van Facedown
Vrij komisch album vind ik...

avatar van Dielie
"Life Is Peachy" is een zeer goede plaat van Korn, is mijn enige, de rest deed mij weinig tot niks, ze hebben een speciaal geluid die het best tot zijn recht komt op deze plaat vind ik,

Meer hoef ik ook niet van Korn, dit album is sterk en goed genoeg, anders wordt het toch allemaal teveel van hetzelfde,

tjuus

trouwens die supersingle "A.D.I.D.A.S." is het nummer dat ik vlug zou skippen, mss teveel op de radio geweest ofzo, kweenie

Bobiej
Hmm... ik vind deze toch wel minder dan bijv: Take A Look In The Mirror of het debuut. Maar toch nog goed voor een 3,5***. Vooral vanwege het superleuke A.D.I.D.A.S. en Chi

brecht geers
Mijn eerste cd van korn was hun Greatest Hits cd.
kheb direct al hun cd's gekocht en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.
deze cd is niet slecht maar ik speel hem zelden doordat hun andere cd's nog een pak beter zijn en dus de voorkeur krijgen.

Bobiej
Geweldig ontroerende tekst van Twist, Jon Davis op zijn best:

ooon day boo rrata migma mmm dapar rra sema maderaiy patun moderata a una paygay ner a gi na per rrrrraaa ha fa simpha ha hayna hayma hayna URON,

avatar van kaztor
De 2de en ook meteen laatste cd van Korn die er nog echt toe doet.
Nuff said.

Een van de beste koRn album's vind ik
Ik vind Lost, Swallow, No Place To Hide, A.D.I.D.A.S. en Kill You het best.

Dit is echt de vetste cd uit mijn jeugd.
Ken echt alle nummers uit me hoofd.
Vroeger was ik nogal rebels en tegendraads.
Dit album roept dit weer helemaal op.....Schreef ook over Korn op.... muren, wc's, gebouwen etc.. hihi
Heerlijk!!! Echt geen 1 nummer dat ik niet goed vind. Sentiment
Dikke 4...

Naar mijn idee nooit meer zo'n goede plaat gemaakt hierna...
Maar misschien heb ik ook niet echt de moeite genomen om nog naar iets anders te luisteren van Korn.

kaztor schreef:
De 2de en ook meteen laatste cd van Korn die er nog echt toe doet.
Nuff said.

Nuff said?

Toch nog een kleine toelichting:
Nu ik hem weer eens beluister valt me op hoe 'echt' de emoties hier nog doorklinken. Je kan eigenlijk wel stellen dat Jonathan na deze cd in herhalingen viel. De schoolpesterijtjes en stiefvader met losse handjes, die hier al na het debuut niet meer te horen zijn, komen braafjes weer terug op Follow The Leader, Issues, etc.
Het had geweldig kunnen zijn als ze hierna meer de 'metal'-kant op zouden gaan en de 'heb-meelij-met-mij'-teksten lieten varen. Maar het grote geld lonkte, en geld verpest wat metal betreft vaak alles.

Dielie schreef:

Te weinig, zeker?
Ik weet vrijwel zeker dat 98% van het tuig dat op de publieke zenders plaatjes aankondigt niet eens van het bestaan van dit nummer, laat staan album, af weten, en die gasten zijn dan representatief voor cultuur.... pffff!

avatar van Suicidopolis
Vind persoonlijk de eerste helft van deze CD beire sterk, van het openingsnummer in groeiende lijn stijgend, t.e.m. "Mr. Rogers", met deze laatste en "Good God" als kersen op de taart. Verder eindigt het album ook weer met de zeker niet slechte "Ass Itch", en vooral die mokerhamer van een "Kill You" als climax. Die "M...f... b****, never try to break me!" maakt me blij dat ik Jon's stiefmoeder niet ben.

Het probleem zit em in die nummers die de brug maken tussen deze 2 stukken van het album. Mijns inziens staan die daar maar wat de boel op te vullen, en de plaat te rekken. Volgens mij zou het deze CD ten goede zijn gekomen moesten ze nummers 8 t.e.m. 12 er gewoon uit gelaten hebben, op A.D.I.D.A.S. na misschien, kwestie van ze dan toch nog die single te gunnen. Op zich zijn deze nummers misschien niet super slecht, en kan je je misschien wel is vermaken met het hoge idiootheidsgehalte van "Wicked" en "Lowrider", maar ze verbleken toch qua inhoud en sfeer tegenover de in de eerste paragraaf aangehaalde nummers.

Even nog een zéér positief woordje over de sound van deze CD. Heerlijk klinken dat ie doet, met een lekker diepe, luide bas, met vanzelfsprekend dat zo Korn typerend kletteren van de snaren erbovenop, bergenverzettend zware gitaren, een basdrum die klinkt alsof ie een spijker in je kop aan het rammen is ( op "Good God" is dit echt wel extreem ), de rest van de drums klinkt ook dik zoals het hoort, en Jonathan's stem die lekker vaak in het analoge rood gaat. Ross Robinson & Co., u weze nogmaals bedankt en gefeliciteerd voor deze zeer puike prestatie. Deze CD klink helder, en toch lekker ruw, en zo horen we het graag. Véél beter dan de over-gepolijste sound van bv. "Follow The Leader".

Conclusie: een 3,5* voor Korn's 2de. De lichtjes geniale "Good God", "Mr. Rogers" en "Kill You" zijn dijken van nummers, ongetwijfeld deels te danken aan de Ross Robinsoniaanse productie op z'n best, waarin Jonathan klinkt alsof het ècht wel uit z'n systeem moet ( als ie daar effe begint te schreeuwen op "Good God" krijg je toch wel effe schrik... ), en zijn op zich al reden genoeg om deze CD aan te schaffen. Alleen spijtig dus dat die middelste nummers de voor de rest gitzwarte sfeer wat komen verlichten; voor mij hoefde dat echt niet, en dat haalt de score dan ook meteen naar beneden...

avatar van Suicidopolis
kaztor schreef:

Ik heb vandaag net "Who then now?" gezien, een soort veredelde documentaire, die feitelijk een collage is van een hoop korte interviews met de bandleden, en video opnames van de band terwijl ze in de studio hun 2 eerste albums opnemen. Een fragment uit die film toont Jon terwijl ie de vocals tracked voor "Kill You". Ja man, da's anders wel effe heftig... Als je ziet hoe hard hij op die moment in dat nummer opgaat, dan kun je toch moeilijk anders dan respect hebben voor die man, effe alle rommel die hij daarna is beginnen maken negerend. Werd er echt effe stil van...

Dat stuk dat ik in het vorige bericht aanhaalde uit "Good God" staat er trouwens ook op. Ook wel lekker ruig te noemen!

Hier staan heerlijke nummers op. De emoties komen oprecht over. Het enige wat ik niet snap is hoe "Low Rider" er tussen terecht is gekomen? Ach, het zal wel een doel hebben gehad. Een commercieel doel misschien.

Vier sterren.

Suicidopolis schreef:

Ja, ik ken die docu. Geweldig! Beginnen ze 'm naderhand te troosten...
Als je van dit soort hysterie houdt raad ik je ook het debuut-album van Glassjaw aan: Everything You Ever Wanted To Know About Silence. Ook geproduceert door Ross Robinson en een zanger die nog veel erger door het lint gaat.

Chi mag ook niet onvermeld blijven wat dat betreft. Kolere, wat een geluid had die kerel toen nog...

avatar van Red Hole Sun
Lekker Korn album. Echt een band die toen goed in vorm was en veel creativiteit had. Het spat er echt vanaf!

cheeskorst
All day I dream about sex....

Tja, wie niet, Jonathan

Goed album van Korn trouwens, hier waren ze nog goed bezig met die gitaarpiepjes en de emoties en het een beetje vreemde stemgeluid van Jonathan (Twist. ). Enige nummer wat ik echt niet kan uitstaan is Wicked met die domme rap van Chino Moreno.

avatar van kaztor
Ik vind Wicked wel passen in deze manische wervelwind.

Low Rider 7 stemmen???

avatar van kaztor
Ben weer eens Good God aan 't beluisteren...

Zo'n nummer maakt toch zo'n beetje al hun recente werk overbodig, is het niet?

Die ontlading tegen het einde...
Ongeveer vergelijkbaar met het sarren van een leeuw totdat ie je aan flarden scheurt!

avatar van Dhr. Bitterbal
Wicked is zeker een lekker nummer, het heeft ook wel iets. Mijn eerste album van koRn was volgens mij een andere versie van untouchtables, daarnaast kende ik ze van losse downloads. Ik ben helemaal weg van ze geworden.

Life Is Peachy is één van de albums van Korn die mij altijd al heeft kunnen bekoren, het album bevat echte topnummers zoals: Twist, Chi en Wicked, dat zijn nog maar enkele nummers die ik top vind, vooral Wicked heb ik grijs gedraaid, ik speel het tot op heden dagelijks, topnummer! Twist is gewoon op een of andere manier erg lekker om op te beuken en Chi behoort ook nog steeds bij mijn favorieten, de overige nummers luisteren gewoon erg lekker weg, enkel vond ik Lowrider behoorlijk saai, wat mij ook erg verbaasde aan Life Is Peachy was dat Kill You, het eindnummer erg goed was, beter dan het eindnummer van Issues en Untouchables, ik was in positieve zin erg verrast! Met Life Is Peachy bewijst Korn dat Korn nog lang niet dood is, het laatste album is spijtig genoeg niet meer van dit soort kaliber, dus spaar je zuurverdiende euro's maar beter op voor Life Is Peachy, Issues, Untouchables of de Greatest Hits Vol.1 van Korn, dan ben je tenminste zeker dat je kwaliteit in huis haalt! Life Is Peachy behoort sowieso bij de hoogtepunten in de carriëre van Korn, dus Life Is Peachy is ongetwijfeld het aanschaffen waard!
Cijfer: 4,5*!

avatar van MDV
MDV
Wat een heerlijke plaat is dit zeg! Toen dit album uitkwam en de mannen van Korn op hun hoogtepunt waren was ik nog maar een klein kind d, van sentiment valt dus niet echt te spreken. Maar van iedereen die er wel van kan spreken, ik begrijp jullie volkomen.

Korn is hier nog heerlijk funky, Jon klonk nog echt alsof hij het meende, en wat kon die gast toen schreeuwen zeg, geweldig. Elk nummer op dit album is geniaal op een eigen manier (op [email protected]#Ø%! na dan, die is gewoon bagger), iets beters om naar te luisteren als je je pissig voelt kan ik niet bedenken. Maar goed, deze indehemelprijzerij van mij is niet echt interresant.

Alles in een zin: Het beste 'Mallcore' album ooit gemaakt.

luijsterburg
Zitten zeker lekkere uitschieters op dit album, zoals Chi, Swallow, ADIDAS, Mr Rogers etc. Maar veel nummers konden er wel weggelaten worden. Zoals bijv. Ass Itch, Kill you & [email protected]#O%!. Lowrider is soms leuk tussendoor maar meestal skip ik hem.

luijsterburg
kaztor schreef:
Ben weer eens Good God aan 't beluisteren...

Zo'n nummer maakt toch zo'n beetje al hun recente werk overbodig, is het niet?

Hun recente werk is sowieso al overbodig