Mystery - One Among the Living (2010)

Canada
Label: Unicorn

1. Among the Living (1:12)
  2. Wolf (5:53)
  3. Between Love & Hate (5:52)
  4. Till the Truth Comes Out (9:25)
  5. Kameleon Man (5:00)
  6. Through Different Eyes - I) When Sorrow Turns to Pain (3:56)
  7. Through Different Eyes - II) Apocalyptic Visions of Paradise (1:47)
  8. Through Different Eyes - III) So Far Away (5:50)
  9. Through Different Eyes - IV) the Point of No Return (2:21)
  10. Through Different Eyes - V) the Silent Scream (5:57)
  11. Through Different Eyes - VI) Dancing with Butterflies (2:42)
  12. One Among the Living (6:26)
  13. The Falling Man (7:39)
  14. Sailing on a Wing (4:56)
avatar van Soul Dreamer
Iedereen die van neo prog (IQ etc..) houdt, en ook Yes erg goed vindt, moet dit proberen. Benoid David is een fantastische zanger, de band is erg goed (Michel St.Pere is een dijk van een gitarist!). Prachtige muziek, heel mooie melodien, de 69 minuten is geen minuut te veel.

avatar van Ayreonfreak
Je maakt mij wel weer heel nieuwsgierig Souldreamer. De vergelijking met Yes houd mij nog een beetje tegen. Toch maar eens gaan zoeken naar het album..

avatar van ChrisX
Yes ligt er helemaal niet zo dik boven op eigenlijk en als het dan al hoorbaar is dan is het bijna een symfonischere variant op het moderne geluid ten tijden van 90125 / Big Generator. Heb er het nodige van gehoord en het smaakt wel naar meer moet ik zeggen.

Ayreonfreak schreef:

Maak je maar niet zo druk over Yes, de muziek is veel meer Arena/IQ (vrij stevige neo). Yes komt vooral om de hoek bij de vocalen, ook al zijn die ook wel Styx (Dennis DeYoung)-achtig... Dit is vooral een heel mooi neo prog album, iets dat ik nooit van een Yes album zou zeggen...Ik weet vrijwel 100% zeker dat je dit een goed album vindt...

avatar van Anamorph
Top album!!!

avatar van Soul Dreamer
^^^ Nog een fan! Gelukkig ben ik niet meer de enige...Nu nog twee meer die dit album veel draaien, en dan komt er misschien wat meer (verdiende) aandacht voor dit fantastische album!

briljant

avatar van Soul Dreamer
@ Robbieholland: Nu nog even op nr 1 in je playlist zetten...dan nog 1 meer en het album staat in de rotatielijst....dan komt er misschien wat interesse los....dit album verdient dat!

avatar van snarf349

Vooral het nummer "Till the Truth Comes Out".

snarf349 schreef:

Vooral het nummer "Till the Truth Comes Out".

en "Wolf" en ...alles! D'r is geen zwak nummer op dit album...'t is voor mij heel moeilijk de beste 3 nummers te selecteren, want ze zijn allemaal goed tot ongelofelijk goed.....

avatar van mulver64
Tot nu toe de beste CD van 2010.
Pure progressieve rock.
De zanger doet mij denken aan Max Bacon die zong op de CD van GTR.

avatar van Ayreonfreak
Tjonge, ondanks dat iedereen hier bijna lyrisch over is, vind ik het een goed album maar niet één van de buitencategorie. Toch misschien wat vaker achter elkaar luisteren.

Fantastisch album dit. Blijf genieten van de mooie melodieën.
Mijn favorieten zijn Sailing on a wing en Wolf

Weet iemand misschien meer namen van bands die een beetje in de buurt komen van Mystery (en dan niet de bekende namen als Arena/marillion/IQ etc..).

kezzaman schreef:
...

Moeilijk...omdat de zang nooit zo goed is als hier. Maar je zou Clepsydra (het album Alone) kunnen proberen...dat heeft wel enige trekjes van dit. album alhoewel het net iets minder is IMO. Of Martigan (Visions)...of (maar nu ben ik toch wel ver weg) Mangrove (Beyond Reality) maar Mystery is uniek...zo melodieus en symfonisch, zonder te vervallen in "slappe" muziek, als dit vind je niet...

Soul Dreamer schreef:

Grappig. Als je goed luistert naar Through Different Eyes is het af en toe net of je de zanger van Clepsydra hoort. Vooral de tongval verwijst daar naar.

Bevalt mij steeds beter. Ga binnenkort maar eens over op het origineel.

avatar van Brunniepoo
Album wordt met elke luisterbeurt beter, een van de beste prog-albums van dit jaar!

avatar van TheInvisibleMan
Na 1 x luisteren:

wat een ontdekking dit album met dank aan MusicMeter en Soul Dreamer wiens top 10 ik bekeek n.a.v. een bericht bij Gazpacho's Night.

Betoverende symfo/prog met heerlijke melodieën, een zanger met een fantastische strot, en een prima band (= vooral meneer St. Pere als ik het goed begrijp)

avatar van Tha)Sven
Wat een belachelijk gemiddelde zeg
Ik hoop maar zo dat het geen kitsch prog is.

Tha)Sven schreef:
Wat een belachelijk gemiddelde zeg
Ik hoop maar zo dat het geen kitsch prog is.

Heb je al bij de statistieken gekeken? Van de 10 mensen die op dit album hebben gestemd, hebben 5 het in hun persoonlijke top 10 gezet....waar vind je dat nog meer??? (Vraag...wat is kitsch prog...geef eens een voorbeeld...???)

Misterfool
Het hoge gemiddelde doet veel verwachten,maar uiteindelijk is dit een vrij middelmatige neo-progplaat. Leuk? Zeker,maar niet het meesterwerk dat sommige proggers je willen doen geloven.

Mystery vermengd hier neo-prog(IQ,Arena) met classic rock(styx,scorpions). Een goede keuze aangezien de classic rock invloeden de muziek een stuk minder hoogdravend maken. Veel neo-progbands hebben er wel eens een handje van om heel gewichtig te doen over cheasy,vaak zelfs gestolen songwritersschap.

Maar het blijft Neo-prog en de voor het genre overduidelijke valkuilen zijn ook hier niet ontweken. Het album heeft niet echt een eigen smoelwerk, de melodiën zijn vaak erg cheasy en de zanger is het zoveelste koorknaapje.

Dat gezegd te hebben, zit er toch een soort eerlijkheid in het album. Het zou,maar zo een vriendengroepje kunnen zijn dat in de garage van een van de ouders zit te jammen. Het album is hoorbaar met veel plezier gemaakt. Dat levert dit album de gunfactor op.

Ik hou het op 3,5*. Hou je van prog,beluister dit album eens. Hou je niet van (neo)prog,vermeid dit album als de pest; het is het niet waard!

avatar van renerush
Geweldig album!!
Ik had eindelijk eens weer een ervaring bij een plaat die ik voor het eerst hoor van: dit is mijn muziek!!
Uitstekende stem (Jon Anderson meets styx), prima muzikanten en een perfecte mix tussen diverse symphonische stromen.
Ik ben fan geworden!!

ChrisX schreef:

Als he hiier op lijkt laat ik het wel zitten want slechter heeft yes het niet gedaan.

Gert P schreef:

Ik hoor eigenlijk vooral overeenkomsten met Yes als het om de stem van de zanger gaat, verder niet eigenlijk. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om gewoon wat samples op Youtube te luisteren o.i.d., maar goed, dit wordt dan ook vrijwel zeker mijn nummer 1 van 2010.

avatar van Gert P
Dat kan ik wel eens gaan doen want bovenstaande yes albums vind ik bagger.

avatar van ChrisX
ChrisX schreef:

Nu ik het hele album eindelijk heb beluisterd op de valreep van 2010 moet ik dit toch wel even corrigeren. De sound van Mystery is een stuk Engelser dan je op basis van mijn opmerking zou verwachten. Dit is gewoon erg goed gemaakte neoprog (en dat bedoel ik dus niet negatief). De gitaren zijn niet te heavy maar hebben wel 'bite', de toetsen neigen niet naar retro-klanken maar voornamelijk naar zweverige synthpartijen, de productie is om door een ringetje te halen, de baspedalen geven de muziek regelmatig zo'n heerlijke lage bodem.

Komt hoog in m'n jaarlijst verwacht ik wel.

avatar van Gert P
Vindt het helemaal niet op yes lijken wat ik gehoord heb.
De kortere tracks van Arena ligt dichterbij.
Zal het wat vaker beluisteren want loop nog niet heel warm.

Misschien nog wat te weinig beluisterd.

avatar van AOVV
'Till The Truth Comes Out' is een geweldig nummer, zit erg goed in mekaar zeg! De andere nummers weten me niet helemaal te pakken, maar zijn geenszins slecht. 'Wolf' bijvoorbeeld is ook erg mooi. Voor de rest volg ik Misterfool in z'n mening, dat dit geen meesterwerk is, maar het spelplezier wel aanwezig is.

3,5 sterren

avatar van argus
Hier staan zeker goede nummers op (2,3,5,10,14), vooral "Between Love & Hate" is een erg goed nummer. Maar dit muziek als "Yes"? Nee, dat niet. Het is bij vlagen gewone rock muziek met veel verve gebracht, dat wel. Ik zou dit niet eens als progressief willen bestempelen meer gewoon als symofonische rock, rock muziek met symfonische elementen, maar vernieuwend is het niet echt. Sommige songs zijn vrij monotoon , i.t.t. b.v. "Kameleon Man", dat wel weer boeiend is.
Maar vanwege de goede songs toch een meevaller, dit album.
Tenslotte de stem van de zanger, die lijkt alleen op die van Jon Anderson in de hogere toonsferen. Verder heeft hij toch wel een eigen stemgeluid.

argus schreef:

Zonder de hele discussie over de betekenis van 'progressief' te willen voeren: ik denk niet dat iemand het hierin niet met je eens zal zijn.

Overigens vind ik het wel grappig dat je Sailing on a Wing tot de betere nummers rekent, dat vind ik juist het meest monotone nummer van de hele cd (maar misschien had ik dit nummer wel meer op waarde kunnen schatten als ik de cd een aantal keer op shuffle had gezet en er dus niet al een uur van tamelijk intense muziek op had zitten).

avatar van argus
Langer dan een uur hoeft een album van mij echt niet te duren. Heb het album vaak niet continu achter elkaar door gedraaid. Dat gaat echt ten koste van het belevingsvermogen gedurende de nummers op het eind van een album. Bij de laatste luisterbeurten skipte ik vaak andere songs waarvan ik het idee had ze al eens eerder ergens anders gehoord te hebben.