Ryan Adams - Orion (2010)

Label: PAX-AM

1. Signal Fade (2:49)
  2. Imminent Galactic War (1:49)
  3. Disappyramid (2:13)
  4. Fire Away (1:02)
  5. Defenders of the Galaxy (1:36)
  6. Fire and Ice (3:49)
  7. "By Force" (2:35)
  8. Ghorgon, Master of War (2:33)
  9. Ariel (1:52)
  10. Electro Snake (1:44)
  11. Victims of the Ice Brigade (2:06)
  12. 2,000 Ships (1:48)
  13. End of Days (2:26)
avatar van thelion
Was even stil rond Ryan Adams......
Blij te zien dat hij weer een nieuw album heeft

avatar van Mctijn
Oh nice. Ga 'm vandaag luisteren

Jeetje wat een lelijke hoes... kijk er wel naar uit.

avatar van Wickerman
Verwacht er niet teveel van. Het is zijn Sci-Fi Metal project. Alleen Fire and Ice is echt te genieten.

avatar van thebestfreaks
Dit is in 2006 al opgenomen, maar blijkbaar goed, of grappig, genoeg om nu op gelimiteerde oplage vinyl uit te brengen.
Bij eerste beluistering zitten er toch echt een paar lekkere nummers bij, en wat me vooral goed bevalt is om Adams' energie hierin te voelen.
Electro Snake (het enige wat ik al even kende) blijft een erg lekker nummer en ook Fire And Ice is leuk, maar de plaat als geheel verdwijnt als een goede grap, ik denk dat het ook zo bedoelt is, met een lach, de kast in. Ik zal hem er niet snel uitpakken.
Het voelt een beetje flauw om er zo'n lage waardering bij te plaatsen, maar ja, echt meer kan ik er ook niet van maken.

avatar van Wickerman
Het lijkt me eerder een probeersel hoe het uitgeven van een grotere vinyl gaat bij zijn eigen platenmaatschappij. Als dit goed gaat, dan brengt hij ook 'echt' werk uit.

avatar van fish
Ik ben al lange tijd een bewonderaar van Ryan, net zo lang als hij een solo carriere heeft in ieder geval. Ariesten die eens iets anders doen, prima. Soms werkt het, vaak niet. Ik zet dit album bij de laatste categorie neer. En hoewel het waarschijnlijk niet als serieus album bedoeld is, het slaat de plank dan ook volledig mis, om 1 simpele reden.....hier is Ryan Adams niet voor gemaakt. Zomin als Barbara Streisand een blues album zou moeten vol zingen, zo ver weg had Ryan van dit project moeten blijven.

Het is volkomen overbodig.

avatar van Mctijn
Is dat even een domper. Het is niet "slecht voor Ryan Adams", het is gewoon "slecht". Gewoon weer doen waar je goed in bent zou ik zeggen....

avatar van radioplywood
Even omschakelen natuurlijk, maar ik vin dit eigenlijk best een lekkere plaat. De clichematige jaren 80/90 punk/metal invloeden met de songstructuur van een songwriter. Dat hoor je er toch gewoon in. Het gitaar geluid is ook niet het droge donkere wat specifiek is voor metal. Het is veel kleurijker. Erg leuk om te horen.

avatar van Jacosonic
Nee, dit niet de Ryan Adams zoals we die al kenden, maar dàt vind ik een slechte goede reden om dit album slecht te vinden. Als muzikant die een ode brengt aan Voivod zit dit album geweldig in elkaar. De sound is erg goed en toont de muzikale klasse en creativiteit van Adams. Orion zie ik daarom dan ook zien als zijn meest opzienbarende en indrukwekkendste album. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar om van Adams te verlangen steeds hetzelfde te blijven doen gaat wat ver vind ik. Als dit jouw muziek niet is, stem dan liever niet, want slecht is dit echt niet.

avatar van harm1985
Ook ff gedownload, de LP was al uitverkocht

Heeft wel wat weg van Rock 'n Roll, alleen met wat jaren 80 kitch eroverheen... wel grappig om een paar keer naar te luisteren, maar overduidelijk gewoon een probeersel om zijn nieuwe platenmaatschappij te testen. Bij live concerten willen dit soort nummertjes ook wel eens geïmproviseerd worden.

Beter nieuws is dat er dit najaar 2 albums uitkomen met werk van 2005, waar kennelijk al een jaar of 4 aan gesleuteld is.

Blackhole en Cardinals III/IV.

Blackhole beschreef hij als Love is Hell part 3. III/IV zal wel Cold Roses/Jacksonville City Nights achtig zijn. Kan niet mis dus.

avatar van Rudi S
In het Augustus 2007 nummer van muziekkrant Oor was Ryan aan de beurt bij het item "De selectie / best of van .....
Artiesten kiezen daar hun favoriete boek, film, concert en plaat.
Ryan koos als boek; Last exit to Brooklyn - Hubert Selby jr. Film The Dark Crystal.

Wat zeker naar dit album verwijst zijn Ryan's keuzes voor plaat en concert.
Plaat = Angel Rat van Voivod (1991) met enkele citaten:
Ik ben gek op Voivod, voordat ik naar muziek luisterde waardoor ik zelf wilde spelen was ik een groot metalliefhebber.
En, door Voivod wilde ik metal spelen en dat doe ik ook stiekem.
Ik heb met Brad (Pemberton drummer Cardinals) al een metalband.

Als Concert koos Ryan voor Slayer, Wat hij indrukwekkend vond.
Ryan legt uit dat hij zijn eigen muziek niet verloochend, maar op een avondje uit wil hij iets anders horen; spanning, bad ass muziek etc.
Zo komen wij dus aan dit album

avatar van harm1985
Wat ik dan jammer vind, is dat het maar in zo'n beperkte oplage is uitgebracht... maar goed, ik heb ook niet alle EP's.

avatar van Wickerman
Ryan Adams heeft beloofd dat deze plaat nog in een normale oplage uitgebracht zal worden, minder exclusief.

avatar van harm1985
Dan schaf ik em wel aan denk ik, om de collectie toch qua albums compleet te houden, Rock 'n' Roll draai ik tenslotte ook niet dagelijks.