Creedence Clearwater Revival - Chronicle (1976)

Alternatieve titel: The 20 Greatest Hits

Rock / Roots
Label: Fantasy

1. Susie-Q (4:35)
  2. I Put a Spell on You (4:30)
  3. Proud Mary (3:07)
  4. Bad Moon Rising (2:18)
  5. Lodi (3:09)
  6. Green River (2:32)
  7. Commotion (2:41)
  8. Down on the Corner (2:43)
  9. Fortunate Son (2:18)
  10. Travelin' Band (2:07)
  11. Who'll Stop the Rain (2:27)
  12. Up Around the Bend (2:41)
  13. Run Through the Jungle (3:05)
  14. Lookin' Out My Back Door (2:31)
  15. Long as I Can See the Light (3:32)
  16. I Heard It Through the Grapevine (11:04)
  17. Have You Ever Seen the Rain? (2:38)
  18. Hey Tonight (2:41)
  19. Sweet Hitch-Hiker (2:55)
  20. Someday Never Comes (3:59)
avatar van rudiger

Dacht ik niet.

Als je voor deze geweldige tijdloze muziek een waardering van `n 1 geeft kan je niet meer serieus genomen woden .
Dacht ik niet .

Ach country heeft niet zo'n goede naam natuurlijk (in de ogen van de in hokjes denkende kortzichtige medemens dan), van de week ben ik nog uitgelachen omdat ik de laatste cd van Robert Plant en Allison Kraus op had staan.

Een jaar of 10 geleden kon ik van CCR ook alleen maar Bad moon rising en dat vind ik niet zo'n best nummer, maar als je dan Have you ever seen the rain, Proud mary en I put a spell on you hebt gehoord dan hoor je kwaliteit en ga je verder zoeken.

rudiger schreef:

Dacht ik niet .

Collected is stukken beter!
En of ik wel of niet serieus genomen wordt, ach kan daar mee leven.
Geef tenminste niet overal 5 sterren aan 1 artiest want dan ben je pas echt serieus.
Er kan geen 1 artiest allemaal 5 sterren albums maken.
(Knopfler}

avatar van rudiger

Collected is stukken beter!
En of ik wel of niet serieus genomen wordt, ach kan daar mee leven.
Er kan geen 1 artiest allemaal 5 sterren albums maken.
(Knopfler}

Dat heeft er geen ene ZAk mee te maken , het gaat hier over CCR en niet een of andere artiest die jij er zo nodig bij moet betrekken .
Je bent nota bene opgegroeid met deze tijdloze muzikanten , en wees nou eens heel eerlijk , gezien de nummers die hierop staan verdient dit album nooit 1 ster .
Misschien vindt jij de Josti band nog beter , hou nou gauw op zeg.

rudiger schreef:

Misschien vindt jij de Josti band nog beter , hou nou gauw op zeg.

Kijk maar eens bij Collected.

stuart
Ik heb deze verzamelaar en hoewel ik het niet zo vaak afspeel, blijf ik het lekkere muziek vinden. Favorieten: I put a spell on you , Proud Mary , Fortunate son en Who'll stop the rain.

Collected is stukken beter!

collected is van de afgelopen maand, deze verzamelaar is ruim 30 jaar oud. Je zou dan zeggen dat alle verzamelaars na de eerste volledige (gold daarom even buiten beschouwing gelaten) overbodig zouden zijn, zeker ook omdat de band als gestopt was voordat verzamelaars uitkwamen.

Als dit de motivatie was voor de 1* (die je van mij uiteraard gewoon mag geven), dan is die wel een beetje dun.

avatar van LucM
Ik heb deze compilatie gehad op dubbel-LP en later verkocht toen ik de 3CD "24 Carat" aanschafte. De muziek hierop is 5* waard, maar "24 Carat" of het recente "Collected" zijn veel betere en volledigere compilaties.

stuart
Ik vind niet alles mooi van CCR, dus deze volstaat voor mij (al mis ik wel een paar van Vol.II, maar dat heb je toch vaak met verzamelaars)

avatar van LucM
Er verscheen inderdaad nog een volume 2 van "Chronicle" met minder bekende nummers. Deze en vol.2 vormen samen een degelijke CCR-compilatie, al twijfel ik of ze nog te verkrijgen zijn.
Met "24 Carat" of "Collected" heb je zowat alles ineens van CCR en dat is bovendien relatief goedkoper.

Je kan ook alle albums, EP's, singles, al het live werk kopen en eventueel verzamelaars waar een nieuw nummer op staat en dan heb je alles compleet (studiowerk dat nog in archieven ligt is wat moeilijker aan te komen, maar dat moet er dan eigenlijk ook nog bij), dat is nog beter dan een verzamelaar als collected.

Maar dit heet gewoon een greatest hits dat deze dan zijn 20 nummers in principe voldoende. Dat niet alles er op staat is dan toch wel een logisch gevolg?

stuart
Ja, dat klopt. Het is inderdaad een Greatest Hits en niet een Best of bijv. Maakt niet uit, het is goed zo.

avatar van LucM
Alles kopen van CCR is natuurlijk kostelijk. Ik bezat enkele totaal versleten LP's en singles van CCR en heb dan de 3CD "24 carat" voor een schappelijke prijs aangeschaft waar naast alle hits ook de B-kanten en albumtracks opstaan. "Collected" is zo'n gelijkaardige compilatie.
Van een band als CCR wil ik méér dan enkel hun hits, maar voor wie enkel is geïnteresseerd voor de hits volstaat deze "Chronicle".

@LucM; je hebt natuurlijk wel gelijk, maar waar het mij meer om ging is dat het als een groot kritiekpunt wordt gegeven (niet eens zozeer door jou, maar door degene die een 1 geeft) dat niet alles er op staat i.p.v. de kwaliteit van de nummers te beschrijven die er wel op staan. En de nummers zijn natuurlijk gewoon prima.

Dat iemand dan een 1 geeft aan deze plaat, maar wel collected weet te waarderen waar zo'n beetje alle nummers op staan die hier ook op staan is op zijn minst vreemd lijkt mij.

avatar van LucM
1* geven enkel en alleen omdat er bepaalde nummers volgens hem ontbreken slaat nergens op.
Zelf koop ik steeds de meest volledige compilatie en geef ik enkel daarop mijn stem. Van vele bands (waaronder CCR) zijn meer compilaties te krijgen dan reguliere albums. Als ik alle compilaties moet gaan beoordelen ben ik dag en nacht in dienst van MuMe. Ik geef ook geen stem op EP's om de doodeenvoudige reden dat ik er nooit koop.

LucM schreef:

Deel 2 heb ik nog, deel 1 laatst weggedaan.
Op deel 2 toch wat nummers die niet op collected staan.

von Beethoven
Deze lp (cd) had natuurlijk een 5 moeten krijgen!!!
Maar dat kan ik niet geven, om de dood éénvoudige reden dan dat de korte versie van Susie-Q op de lp staat........................verander dit in de lange versie, en het wordt een dikke 5!!!

Deel 2 heb ik nog, deel 1 laatst weggedaan.

Die ene ster voor dit album doet je IQ wel eer aan.

avatar van ricardo
een 1 geven voor deze vrij complete verzamelaar? nee dat begrijp ik ook niet. hij zal wel niet echt van deze muziek houden denk ik, want als sommige nummers voor hem ontbreken dat vind ik wel zo'n non argument. tis een verzamelaar en daar stel je nu eenmaal niet iedereen tevreden mee, want iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur, waar de 1 van houdt hoeft de ander nog niet van te houden. moeilijk om een verzamelaar uit te brengen die werkelijk iedereen goed vind. op deze cd allemaal zeer sterke en onverwoestbare songs, gewoon een sterke verzamelaar dit.

avatar van bramenstruik
Bij Fortunate Son geen trajectcontrole aub. Dat wordt anders een torenhoge boete....

Geniale band. Wat een power..

Deel 2 heb ik nog, deel 1 laatst weggedaan.
Op deel 2 toch wat nummers die niet op collected staan.

Kijk nou eens hierboven! Heb je nou nog niet door dat 1* geven echt helemaal, maar dan ook helemaal nergens op slaat?

avatar van Obscure Thing
Ik heb deze LP van mijn moeder maar even uit de kast gehaald.
Wat een geweldige plaat tot nu toe, ik heb de eerste 4 nummers gehoord en wat zijn deze uitzonderlijk goed.

Stijn_Slayer
Ik heb deze voor €2.50 op erg goed vinyl (dubbel LP) gekocht, vanzelfsprekend ben ik momenteel erg blij dus

Ik zal mezelf geen CCR fan noemen, en ik luister het ook niet dagelijks. Maar het is gewoon een lekker rockbandje, ook nu nog klinken ze origineel. Niet elk nummer is even sterk en de zang van John Fogerty gaat me na een tijdje tegenstaan, maar desondanks is het gewoon leuke muziek

Jammer dat ze er bij ''I Heard It Through the Grapevine'' met de heggenschaar doorheen zijn gegaan, maar gelukkig heb ik de 11 min. versie ook nog op Greedence Gold (waar ook de 8 min versie van Susie Q op staat). De enige echte misser is dat ''Keep on Chooglin'' ontbreekt.

Pieter Paal
Ik heb deze ook nog als enkele LP in de kast staan. Ze hebben op die uitgave natuurlijk 'Grapevine' ingekort. De groeven staan wel erg dicht op elkaar.
Check ook 'Chronicle vol. 2 met knallers zoals 'Born on the Bayou', 'Susie Q (part 2)' en 'The Midnight Special'.

(willie) schreef:

Heb hem iets bijgesteld maar mee krijgt hij niet.
Hier staat toch ook weer een half nummertje op die op de ander cd verder gaat.
Dat platenmaatschappijen zulke dingen kunnen doen.
Gelukkig is die op collected wel gewoon 1 nummer.
Heb de 2de laatst ook verkocht en heb alleen die collected dus nog en dat s meer dan genoeg voor die enkele keer dat ik het draai.

avatar van Mr Raffles
Tijdloos, dus nog steeds goed. Destijds de dubbel LP gekocht.

avatar van Rogyros
Onvoorstelbaar dat een band die maar zes jaar actief was zoveel hits heeft kunnen scoren. En ze zijn nog hartstikke goed ook. Topalbum, het geeft een prachtig inkijkje in het hoofstuk CCR van de muziekgeschidenis.

Vrijwel alle hits bleek ik ook te kennen (ik ben geboren na hun uiteengaan). Gewoon geweldige muziek, met de heerlijke stem van John Fogerty.

avatar van rkdev
Geweldige verzamelaar van CCR ! Ben het helemaal met Rogyros eens.
Ik mis alleen 'Born on the Bayou','The Midnight Special' en 'Walk On The Water', anders was het een 5* geweest

avatar van Johanv4434
rkdev schreef:
Geweldige verzamelaar van CCR ! Ben het helemaal met Rogyros eens.
Staan alledrie op chronicle part 2.

avatar van rkdev
Johanv4434 schreef:
Staan alledrie op chronicle part 2.

Weet ik, maar als ze op deze hadden gestaan (bijvoorbeeld ipv Sweet Hitch-Hiker en Someday Never Comes) was deze echt helemaal briljant en voor mij compleet geweest.