Stromae - Cheese (2010)

Belgiƫ
Electronic / Hip-Hop
Label: Vertigo

1. Bienvenue Chez Moi (2:56)
  2. Te Quiero (3:25)
  3. Peace Or Violence (3:09)
  4. Rail de Musique (4:08)
  5. Alors on Danse (3:26)
  6. Summertime (3:05)
  7. Dodo (3:59)
  8. Silence (4:41)
  9. Je Cours (3:15)
  10. House'llelujah (4:00)
  11. Cheese (3:03)
  12. Alors on Danse [90's Remix] * (2:52)
avatar van Slowgaze
Geen heel boeiend album, Silence is naast Alors on Danse nog gewoon een sterk nummer (maar dat herhalen van het woord "silence" had dan weer niet gehoeven). De rest van de nummers zijn gewoon wat zwakke voorstudies voor Alors on Danse, maar voor een of twee keer wel aardig.

MindRuler
Rijnes schreef:
Hahaha wat een cover, rare Belgen.

Je hoeft niet elke Belg over dezelfde kam te scheren.
Even aan anti-chauvinisme doen: als Belg zijnde schaam ik me voor dit soort muzikale ongein.
Het jeukt om een halve ster te geven maar ik heb het volledige album niet gehoord dus doe ik dat niet. Wat mij betreft, was deze kerel beter in de Quick blijven werken.

avatar van Damita
whahaha... erg die cover! Je Cours blijft m'n favorietje!

avatar van pinguin#13
Het heeft heel lang geduurd, maar ondertussen begint Stromae toch bij mij binnen te komen als het genie dat hij echt wel blijkt te zijn. Ben nooit zo dol geweest op 'Alors on dance', dus dat is misschien wel een van de redenen dat het zo lang geduurd heeft.
Het is trouwens zijn fenomenale 'Formidable' dat me dit album heeft laten aanschaffen en die me ook gedwongen heeft wat beter naar de teksten te luisteren.
Voorlopig een 4, heb alles nog niet volledig kunnen opzuigen, maar het lijkt me wel een correct cijfer voor een unieke artiest die ook mij aanvankelijk op het verkeerde been heeft gezet.

En à propos: die cover is geweldig!

avatar van Leander1991
1,0
heeft er geen kaas van gegeten

avatar van T8T
T8T
Natuurlijk haalt cheese niet het niveau van Racine Carrée. Ik vind cheese meer voor Stromae een vinger oefening naar een grote cariëre in de muziekbizz. Dus hou je maar vast wat er gaat komen na Racine Carrée! Dat moet een mega plaat zijn. Deze artiest heeft een nieuw epos gevonden in de moderne muziek en het vergelijk van Brell daar twijfel ik niet over. België komt hiermee muzikaal gezien op internationale schaal hoog te staan. Net zoals zangeres Selah Sue ook al deed.

avatar van Cor
Cor
Hij is oprecht en gepassionneerd in z'n muziek. Wat dat betreft herken ik de Brel-associaties wel. Maar de muziek van Brel ploft zo m'n ziel in. Dat kan ik van deze electronische potpourri niet zeggen. Zomerplaatje om lekker langs je heen te laten glijden.

avatar van pinguin#13
mja… bedrieglijk glad en commercieel misschien, maar wel inventief en tekstueel staat het ook als een huis. En de man creëert gewoon zijn eigen genre. Toch wel tekenen dat het een 'hele grote' is. Nu maar kijken of hij het ook kan blijven.
Ik denk het wel.

avatar van Supersid
Haalt van een halve ster tot de volle vijf elke quotering die er te rapen valt, wat voor mij wil zeggen dat het een album is dat over zich doet spreken... Zelf pas uit de soldenbakken geplukt, ik ben benieuwd!

avatar van ArthurDZ
Bericht verwijderd. Dead_Presidents, vanaf nu graag wat zinvollere bijdrages leveren bij de albumpagina's, zoals het ook in de gedragsregels staat aangegeven. Musicmeter is een discussiesite, geen site om zoveel mogelijk vol te plempen met aanbid-smileys.

avatar van AOVV
Matig debuut van Stromae, toch wel een instant-sensatie/hype in België dankzij de single Alors On Dance. Daarmee heb je meteen ook het beste nummer gehad.

Ideeën en visie genoeg aanwezig bij deze kerel, daar twijfel ik niet aan (en zijn nieuwe plaat sterkt me enkel in die mening). De uitwerking daarvan op dit Cheese is echter behoorlijk eendimensionaal, vind ik. Er worden beats neergeplempt eerder dan gestrooid, wat de songs een plat karakter geeft. Naast de overbekende single durf ik Summertime, Dodo en Je Cours ook nog als aardige nummers te beschouwen. Sterk middenrif heeft deze plaat dus, voor mij.

2,5 sterren