Slum Village - Villa Manifesto (2010)

Label: E1

6. 2000 Beyond (2:53)

met J Dilla en ?uestlove

7. Dance (2:45)

met AB

8. Don't Fight the Feeling / Daylight (7:24)

met Dwele

9. Um Um (3:33)

met Keys

10. The Set Up (3:51)
  11. The Reunion, Pt. 2 (3:09)

met Illa J

12. Where Do We Go from Here (2:52)

met Little Brother

13. We'll Show You (2:46)

met Illa J en AB

14. Stereo * (3:15)

met Illa J

15. Dope Man * (3:51)
  16. Nitro * (3:13)

met Young RJ

Ik vind het nog best wel lekker klinken, vooral production wise. Alleen doodzonde dat Elzhi niet op elke track aanwezig is.

avatar van AOVV
De eerste drie nummers zijn sterk, en ook 2000 Beyond is goed, voor de rest valt het wat mij betreft maar tegen.

2 sterren

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Scheming is wel echt machtig .

avatar van Bedorvenkebab
Samen met Bare Witness de uitschieter van het album (lekkere banger). Een album dat aardig begint, maar al snel teleurstelt. Dat komt natuurlijk ook voor een deel wat er gebeurde voordat dit album uitkwam. Een magere 2.5, wat kan dalen.

Edit: Toch maar 2.0. Al is het maar omdat het schandalig is dat The Reunion 2.0 gewoon een matige track is geworden.

avatar van Rhythm & Poetry
Villa Manifesto, het nieuwste en laatste wapenfeit van Slum Village (check de recensie van de voorgaande EP hier), is eigenlijk een album dat niet uitgebracht had mogen worden. Wegens een ruzie tussen T3 en Elzhi hebben heel wat raps van laatstgenoemde de definitieve versie niet gehaald. Daardoor is Slum Village nu min of meer gedegradeerd tot een eenmansformatie, hoewel T3 wel ruimschoots wordt ondersteund door de producerende zoon van E1’s platenbaas: Young RJ. Wat een ode had moeten worden aan de overleden J Dilla en Baatin (overleden oud-groepsleden) is uitgelopen op een deceptie, waarbij het eigenbelang lijkt te hebben gewonnen van de liefde voor de muziek.

En ook al zijn J Dilla en Baatins vocalen gedurende diverse momenten van de LP te horen, het is een doodzonde dat juist van de meest getalenteerde rapper van de groep (Elzhi) een groot aantal teksten is geschrapt, waardoor zijn bijdrage nu zeer gelimiteerd is. Temeer omdat de overige Slum Village-leden nooit echt bekend hebben gestaan om hun rapkwaliteiten. Zodoende mist de plaat nu scherpte en diversiteit als het op de raps aankomt en doet het geheel zowel inspiratieloos als kil aan.

Het zijn de enkele gastbijdrages die de plaat wat doen opleven. De La Soul-rapper Posdnuos staat zoals altijd wel zijn mannetje en zijn flow alleen al zorgt op Scheming voor een welkome tempoversnelling en hij toont te meer aan hoe groot het verschil kan zijn tussen een sterke en een matige rapper. Hetzelfde laat Phonte op Where Do We Go from Here horen: hoewel zijn bijdrage slechts uit een zin of acht bestaat, geeft hij zijn raps bezieling mee waardoor ook hij zich moeiteloos kan onderscheiden van de vrijwel identiek klinkende Slum Village-rappers.

Productioneel valt het schijfje ook vies tegen. Ondanks de twee instrumentaties van J Dilla en een beat van niemand minder dan Madlib mist zowat elke productie variatie en kracht. De eerste minuut weet de muzikale omlijsting nog wel te boeien, maar doordat het merendeel uit één of hooguit twee lagen bestaat gaan de beats al snel vervelen. Opvallend in positieve zin is Hi-Teks creatie op The Set Up, waarvan de beat even eentonig is, maar waarbij de soulvolle samplekeus met een zware bass nog wel van smaak getuigt.

Maar de weinige pluspunten wegen niet op tegen de vele minpunten. Villa Manifesto doet als een zielloos geheel aan, waarbij alleen de niet Slum Village-artiesten nog voor enkele fraaie momenten zorgen. De raps van Baatin en J Dilla hadden beter geborgen kunnen blijven en T3 is een te beperkte rapper om Elzhi te doen vergeten. Een aantal pijnlijke conclusies, zeker als je nagaat dat dit een ode had moeten worden.

Geschreven voor www.hiphopleeft.nl

Improvision
Earl Flinn is geproduceerd door Madlib?
Zwakste beat die ik in jaren heb gehoord.

avatar van Sjoerd_
Nope, door Young RJ (who ever that may be..).

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Die mocht gewoon even op komen draven om de dollars uit naam van Slum Village uit te persen als pus uit een rijpe steenpuist. Is ook de zoon van de baas van platenbaas zoals R&P hierboven al aangeeft.

Deze beat van hem is wel epic .

Improvision
Sjoerd_ schreef:
Nope, door Young RJ (who ever that may be..).

Ok, op Wikipedia staat Madlib.

avatar van Dirruk
Begint lekker maar vanaf 2000 Beyond gaat het bergafwaarts.