The Names - Swimming (1982)

Alternatieve titel: Swimming + Singles

België
Label: Crépuscule

1. Music for Someone * (1:54)
  2. Discovery (4:19)
  3. Floating World (2:52)
  4. The Fire (3:39)
  5. Life by the Sea (4:50)
  6. White Shadow (5:08)
  7. Calcutta * (3:02)
  8. Postcards * (3:43)
  9. (This Is) Harmony (5:41)
  10. Shanghaï Gesture (5:11)
  11. Leave Her to Heaven (4:48)
  12. Light (4:20)
  13. Nightshift * (3:38)
  14. I Wish I Could Speak Your Language * (4:39)
  15. The Astronaut * (5:09)
  16. Cat * (3:17)
  17. I Wish I Could Speak Your Language [Mix] * (4:56)
avatar van the viking
DjFrankie schreef:

Heb je hem al?

Nee helemaal in de vergetelheid geraakt Frank,daar komt bij dat kort na mijn berichtje toendertijd onze woning destijds bijna volledig verwoest is door brand. En mijn platencollectie cq cd verzameling dus letterlijk in rook is opgegaan .Alleen een obscure cd box van Jimi Hendrix heeft het gedeeltelijk overleefd.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Oh ja, dat wist ik. Ik heb deze vandaag weer eens gedraaid, beviel me eigenlijk wel goed. Beter als in mijn herinnering 1/2 erbij.

avatar van E-Clect-Eddy
Retro middagje: de Alternative Rock / New Wave van deze Belgen kwam ik op het netvlies via een verzamelaar VCO '80 Voyage en France (2014)

Jean-Maurice
De muziek is dik in orde maar met de zang heb ik wat moeite. Ik vind het een beetje vlak klinken en op de achtergrond blijven. Nergens een uitschieter of verheffing maar misschien was dat ook de bedoeling van de band. De synths klinken geweldig en 'dragen' het hele album. Aangename plaat om lekker bij te chillen of te relaxen zoals we dat vroeger zeiden.

avatar van Man of Sorrows
Ieder jaar nog een tikkeltje mooier. Een zomeravond, een glas en de LP uit het Brusselse begin jaren '80 met Introspectieve licht psychedelische songs als visuele schetsen. Een onvolprezen hoogtepunt uit de Belpop historie.

avatar van Barney Rubble
Soms vraag ik me af of youtube het e.e.a. heeft verbeterd aan het algoritme, want de afgelopen jaren haal ik best nog wat toffe tips uit de aanrader aan de zijlijn. Zo ook The Names: een Belgische postpunkband uit Brussel. Wat direct opvalt, is dat het geluid lekker weids en zwevend aanvoelt. Het doet wat denken aan Joy Division. Geen geheel gekke associatie, want Joy Division-producer: Martin Hannett werkte ook aan dit album mee. Dit album onderscheidt zich voorts door de speelse arrangementen, waarin dikwijls een psychedelische toets te ontwaren is. Met name (This Is) Harmony kent een heerlijk tegendraadse pianolijn die de titel wel in een heel ironisch licht zet. Prachtig! Vervolgens lees ik met enige tegenzin een uitspraak van Jon Savage, waarin hij zegt dat dit een tweederangs post-punkplaatje zou zijn. Ja maar meneer Savage; weet u dan niet, hoort u dan niet, voelt u dan niet, dat ook in de schaduw van Joy Division uiterst creatieve nachtfiguren te ontwaren zijn. Deze band is er zeker een van!