Doe Maar - De Beste (1991)

Pop / Ska
Label: Sky (II)

1. Sinds 1 Dag of 2 (32 Jaar) (3:21)
  2. Smoorverliefd (3:18)
  8. Rumah Saja (4:06)
  9. Nederwiet (6:55)
  10. Heroïne (3:01)
  11. Bella Donna (3:13)
  12. Doe Maar Net Alsof (6:19)
  13. De Bom (2:44)
  14. Macho (3:16)
  15. Nooit Meer Slapen (4:12)
  16. 1 Nacht Alleen (4:03)
  17. Alles Gaat Voorbij (3:28)
  18. Walska (1:20)
Van Doe Maar zijn nogal wat verzamelaars uitgebracht. Deze scoorde indertijd erg goed, er was toen sprake van een kleine revival. Later zijn er nog uitgebreidere compilaties verschenen.

Erg mooie, complete, verassende en frisse verzamelaar waarbij de liedjes elkaar in razend tempo afwisselen.

Aanrader?
Voor die €7 die je bij de FRS en Van Leest betaald is het zéker een (complete verzamelaar) die niet in je cd-rekje mag ontbreken.

Oordelen van een verzamelaar vind ik altijd moeilijk, maar doe het toch.
3,5* voor deze cd
4,0* voor de muziek van Doe Maar
(gemiddeld 3,75*)
Afgerond:

Vroeger als tiener vond ik deze muziek eigenlijk maar niks, ik vond het een hype. Begin jaren '80 was het Doe Maar voor en Doe Maar na, je werd er mee dood gegooid. Een commercieel uitgebuite band dat vond ik er van, maar nu de hele hysterie totaal voorbij is, en later toch eens dit album in bezit kreeg moet ik toegeven dat de teksten en melodieën toch erg lekker klinken.
Wat ik eigenlijk ook wel erg goed vind is dat de onderwerpen die toen een grote rol speelden eigenlijk nog steeds wel van deze tijd zijn. zodoende was deze band toch wel uniek, en is dat nog steeds, maar ik ben toch blij dat de hele overdreven hype voorbij is, want dat heeft uiteindelijk de band ook nog eens kapot gemaakt.

avatar van FunkStar
Ik kreeg deze CD met Sinterklaar in 1991. Ik was toen 9 jaar en echt heel erg gek op Doe Maar! Alle grote hits staan erop alleen jammer dat Nachtzuster en Liever Dan Lief er niet opstaan..

JustaRascal
Best een goed verzamelalbum!

dit is het eerste CD'tje wat ik mij nog kan herinneren als kleuter geluisterd te hebben. het was een CD'tje van mijn pa, en ik vond het heel stoer om daarnaar te luisteren. Ik vond hem laatst weer in mijn kast. Wel tof hem weer te horen! Ik vind het erg gezellige muziek.

avatar van tnf
tnf
Ik heb deze cd. Dacht dat ik hiermee alle belangrijke nummers van Doe Maar bij elkaar had, totdat ik het gemis van Nachtzuster ontdekte. Jammer. Ondanks die smetje blijft het een prima cd. Een mooie compacte samenvatting. Er zijn ook dubbelaars, maar dat vind ik voor mezelf weer net iets teveel.

avatar van Hans Brouwer
Een Doe Maar verzamelaar zonder "Nachtzuster" . De samensteller van "De Beste (1991)" zou zich in een hoek héél diep moeten gaan zitten schamen .

avatar van ArthurDZ
de bom vindt ik het best nederlandstalige nummer ooit. ik heb ook nooit kunnen onderscheiden wat op het einde gezongen wordt. is dat duits?

avatar van Germ
ArthurDZ schreef:

Mit nach nebst naechst samt bei seit von zu zuwider entgegen ausser aus

Dit is inderdaad Duits. Het is een grammatica hulpmiddel. Wanneer één van deze woorden in een zin voorkomt, weet je dat je de derde naamval moet gebruiken.

Overigens moest ik alleen maar Mit Nach Bei Seit Von Zu Aus leren.

Als je zo'n rijtje woorden tegen een echte Duitser roept verklaar hij wel voor gek trouwens

avatar van rafke pafke
Mijn broer heeft deze cd ergens in de jaren 90 gekocht. En ik als jonge tiener was er meteen weg van. Gek eigenlijk, voor de rest luisterde ik in die tijd vooral naar stevige rock, metal en hardcore.

Nu zovele jaren later kan ik de meeste nummers van deze cd nog zo uit het hoofd zingen. Het is wel een best of en ik heb nooit eigenlijk de moeite gedaan de reguliere albums te beluisteren.

Ik heb wel nog eens een dubbelaar geleend van iemand. Maar deze best of vind ik eigenlijk nagenoeg perfect.

avatar van Madjack71
Idd. nachtzuster ontbreekt....daarvoor hadden ze best wel een ander nummer kunnen laten vervallen. Maar goed, zo is er altijd wel wat met verzamelalbums. Voor de verdere rest is deze redelijk goed samengesteld en prima als je verder niets van Doe Maar hoeft.

avatar van TristanC
Dit is een album waarmee ik ben opgegroeid en nu en dan heb ik van die doemaar-momentjes waarbij ik dit album steeds opnieuw beluister!

avatar van pygmydanny
Prima instapper voor wie Doe Maar wil leren kennen.

avatar van ArthurDZ
Grote afwezige hier is wel Nachtzuster. Persoonlijk vind ik dat één van hun betere. Die had er toch zeker nog bijgekunnen, of men had hem kunnen bijvoegen ten koste van Doe Maar's minste nummer Nederwiet

avatar van pygmydanny
Inderdaad is Nachtzuster een topnummer (mijn persoonlijke favoriet), maar ik zou dan eerder Macho laten vallen.

avatar van TristanC
Macho heeft een veel te mooie boodschap om te laten vallen vind ik

avatar van kaztor
Gister voor zowat geen geld meegenomen uit een armoedig rekje bij Used te Purmerend.
Eigenlijk de ultieme Doe Maar-cd, met 1 kanttekening.

Betreft Macho, die hoort erop. Inhoudelijk als wel muzikaal een goed nummer en het was ook de laatste single van voor de split. Essentieel dus, en dat laatste geldt ook voor Nederwiet.

Maar Nachtzuster had er absoluut op moeten staan. Er was nog ruimte voor en het was de balans ten goede gekomen. Niks mis met Ernst Jansz's liedjes, al is het tekstueel hier en daar een tikkeltje suspect, maar hij moet zeker niet de overhand krijgen. Vrienten is wat minder mijmerig en kent wat meer venijn.

Verder mis ik persoonlijk nog Als Je Wint, een liedje dat duidelijk de oorzaak van de split uitlegt, maar dat is dan weer een solo-single die op het conto van Henny Vrienten staat (met medewerking van Herman Brood, uiteraard) dus dat is begrijpelijk. Het had er wel naadloos bij kunnen staan.

De debuut-single Ik Zou Het Willen Doen mist ook, maar daarop zijn ze nog niet op volle oorlogssterkte en ik denk dat dat liedje hierna wat meer bredere bekendheid kreeg.

De plaatsing van 1 Nacht Alleen en Alles Gaat Voorbij tegen het einde is veelzeggend: Men had er genoeg van en besloot er op het juiste moment mee te stoppen. Mooi dat er bij de selectie rekening mee is gehouden met die ontwikkeling.

De twee instrumentals zijn precies goed geplaatst en laten horen dat ze muzikaal wel degelijk serieus genomen kunnen worden.

Verder niks te klagen, het is een ijzersterk staalkaartje van de Hollandse 'Beatles'.

avatar van muziek-fan
Doe Maar - De Beste

Mooie album. Ik vind niet alle nummers even goed. De nummers smoorverlieft,is dit alles,macho en 1 nacht alleen zijn de 4 beste. Omdat het gewoon goed klinkt en de tekst ook mooi is.

Het nummers smootverlieft gaat over een man die verlieft is op een meisje eigenlijk kan je niet veel zeggen over dat nummer dan dat het goed is en de tekst gaat over een man die heel verlieft is op een meisje. De tekst gaat dus zo :

Het liedje is dit alles gaat over een man die op zoek gaat naar iets om hem bezig te houden maar hij vind het niet.

Het nummer 1 nacht alleen gaat over de jongen die bang is om 1 nacht alleen te zitten bij het huis. Hij zoekt allerlij redenen om niet naar huis te hoeven of voor iemand mee te nemen.

Dan het nummer macho is echt een grappige text. Het gaat over een jongen die niet veel vrienden had maar hij hem wel verstopte achter de meisjes en toen hij die kus gekregen had voelde hij hem een macho. En hier is die grappige van dit liedje.
Laat me pitten en hou de gordijnen dicht
Tranen in m'n ogen van 't ochtendlicht
Nevel in mun kop en un tong van leer
Ik wou nog vroeg naar bed maar oh
Daar ging ik weer

Een pilsje hier twee wiskies daar
En sjansen met 'n dame in de "late night bar"
Net als ik naar huis ga loop ze met me mee
Ze kijkt me vragend aan en oh ik zeg niet nee(jee)

Ohoho Ahaha

Kom niet bij me kloppen, m'n deur is op slot
Laat me een keer slapen of ik ga kapot
Één nacht alleen, ohoho één nacht alleen
Met de stilte om me heen

Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine
Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien
Mies Marjan Marjo Marlyn en kleine Tine

Kom niet bij me kloppen, de deur is op slot
Laat me een keertje pitten of ik ga kapot
Met de stilte om me heen

Kom niet bij me kloppen, m'n deur is op slot
Laat me nou 's pitten of ik ga kapot
Één nacht alleen, oh één nacht alleen
Met de stilte om me heen...

Kom niet bij me kloppen, de deur is op slot
Laat me een keer pitten of ik ga kapot

avatar van pygmydanny
Even de tekst uit het juiste Doe Maar-nummer citeren en dan klopt de tekst wel.
1 Nacht Alleen verwijst rechtstreeks naar het bevreemdende leven tijdens het grote succes. Macho verwijst duidelijk naar Henny's jeugd en heeft een tekst die je eerder van Ernst zou verwachten. Het nummer heeft een mooie boodschap, maar vind ik muzikaal minder dan de nummers van 4-US

avatar van musiquenonstop
muziek-fan schreef:

Volgens mij gaat het gewoon om iemand die juist 1 nacht alleen wil zijn. En volgens mij wou Henny dat toen ook echt wel eens. Altijd op pad en aan de zwier en geen rust.

Verder idd prachtige verzamelaar, zij het helaas zonder Nachtzuster, wat toch mijn favoriete Doe Maar nummer is.

avatar van kaztor
muziek-fan schreef:
Doe Maar - De Beste

Laat me pitten en hou de gordijnen dicht etc...

Ik snap er geen hout van, maar goed...

avatar van B.Robertson
Het ontbreken van "Nachtzuster" moest natuurlijk een stimulans zijn om een andere compilatie of regulier album te kopen. Misschien staat het op "Hees van Ahoy" anders heb ik pech gehad. Ernst Jansz had indertijd best wel lef met dat gevloek in ''Heroïne'', mijn favoriete nummer van Doe Maar. Ben er verder nooit zo'n grote fan van geweest. Ben geen liefhebber van pop/ska, al sla ik Henny Vrienten wel hoog aan als bassist. Naast "Heroïne" zijn de andere favorieten "Doe Maar Net Alsof", "Doris Day" en "De Bom".

avatar van rolandobabel
Wat mij opvalt is dat ze vooral de serieuzere albumnummers gekozen hebben, zoals: Tijd genoeg, Doe maar net alsof, je loopt je lul achterna. Als ik kijk welke nummers missen, vind ik de meeste wat luchtiger, poppy-er (liever dan, radeloos, alice). Ik vind dit de beste verzamelaar die er is, alhoewel Grote Broeder mist. Nachtzuster mis ik eigenlijk helemaal niet.

avatar van Funky Bookie
Ik ben altijd een enorme Doe Maar fan geweest.
Vrienten en Jansz zijn voor mij de Lennon / McCartney van Nederland.
De teksten zijn ontzettend sterk en muzikaal staat het als een huis, zeker op een lekkere zomerdag.

Het problem van verzamelaars is dat er altijd wat ontbreekt.
Daarom krijgt een verzamelaar bij mij niet snel 5*.
Desalniettemin is dit een heerlijke CD om lekker in de auto mee te brullen.

avatar van notsub
Met een nummer of zes van deze CD kan ik nog wel eens meezingen in een gezellig dronken bui. Het valt vooral op hoe eenvoudig de muziek is en dat de teksten doorslaggevend zijn in mijn waardering.

Ik lees complete verzamelaar ergens hier. Dit is natuurlijk verre van een complete verzamelaar. Het hele 1e album wordt genegeerd.

Dit was de 2e verzamelaar die uitkwam, net na de breuk verscheen 5 jaar met 2 nieuwe songs, maar deze zorgde voor een nieuwe doe maar hype en boorde dus een nieuwe generatie liefhebbers aan. En dat is het mooie van deze plaat.
Smoorverliefd en 32 jaar werden weer op single uitgebracht en waren bescheiden hits. Maat Doe Maar was nog niet vergeten. Niemand kon toen bedenken of hopen dat 9 jaar later de band aan een reeks reunie shows zou beginnen die tot.op heden duren. En zo boren ze nog steeds een nieuwe generatie liefhebbers aan.

Het was een bijzonder bandje...en dat is het nog steeds. Voor een meer complete verzamelaar moet je overigens de cd echt alles hebben. Dan heb je tot 84 ook echt alles.. op 3cds, inclusief de 2 nummers die op de allereerste verzamelaar stonden. Wat ze doet is echt de moeite waard.. dans met mij is een oudere song die leuk voor erbij is.

Deze verzamelaar knalt wel van a tot z maar dat komt omdat doe maar gewoon lekkere muziek maakt..

avatar van gaucho
notsub schreef:

Nou, mijn beleving is precies andersom: ik heb meestal niet zoveel met de ietwat simplistische teksten van Doe Maar, maar ik vind de muziek vrij geraffineerd in elkaar zitten. Met terugwerkende kracht overigens, want in de tijd dat Doe Maar mega-populair was - zeg maar gerust: de Beatles van de Lage Landen, 't was echt ongekend - moest ik er niet zoveel van hebben. Kwam ongetwijfeld ook doordat de band toen vooral bij meisjes populair was.

Wel vond ik altijd dat ze het echte reggae-gevoel goed in de vingers hadden: het was geen 'faux-reggae', waarbij je meteen hoorde dat die door blanken werd gespeeld, zoals 10cc of The Police. Hun dub-plaat bewijst eens te meer dat het behoorlijk authentiek klinkt, met name dat lome baswerk van Hennie Vrienten. Dat dub-album had zomaar op Jamaica gemaakt kunnen worden, als je niet beter wist.

Toen de hausse eenmaal voorbij was, schafte ik deze CD aan en het is jarenlang mijn enige Doe Maar-CD geweest. Volstaat prima, al mis je natuurlijk altijd wel wat. In mijn geval de nummers Winnetoe en Lajeninaja, die ik kende als B-kantjes van singles.
Veel later, toen de Free Record Shop op het punt stond failliet te gaan, heb ik uit de uitverkoopbakken nog drie reguliere albums gekocht voor 2,50 euro per stuk: Skunk, Doris Day en andere stukken en zelfs dat dub-album. Ben daar achteraf toch wel heel blij mee. Het bewijst dat Doe Maar te goed is voor een enkele verzamelaar. Al kwam ik daar wat laat achter....

gaucho schreef:

Het is nooit te laat

lennon schreef:

Moet mezelf even herstellen; liep net tegen deze cd aan: Doe Maar - De Beste Van (1987) en die is uit 1987, wat dus de 3e is.

Er is in 84 nog een verzamelaar verschenen: die ik hier op de site niet kan vinden (https://www.discogs.com/Doe-Maar-De-Beste-Van-Doe-Maar/release/3348033) , dus deze uit 1991 is de 4e al (en er zouden er nog veel volgen.)

De cd waardoor ik destijds Doe Maar leerde kennen. Blijft een leuke verzameling; Nachtzuster mis ik niet zo...