Maikal X - Genesis (2010)

Reggae
Label: Rock 'N Vibes

1. The Best in You (3:14)
  2. We Know Why (3:53)

met Peetah Morgan

3. Lies (4:09)
  4. Irie Love (3:06)

met Irie love

5. Today Becomes Tomorrow (3:56)
  6. Here She Comes (2:57)

12. Come Over (3:39)
  13. Senseless (3:59)
  14. The Warning (3:41)
avatar van Reijersen
De man die furore maakte in Postmen. En nu is het dan tijd voor een recensie van zijn nieuwste project.

Maikal X mixt op zijn album het beste uit de reggae, R&B en soul met een vleugje hiphop. Het is een lekker ongecompliceerd album geworden. Goed voor in de zomerse maanden. Vrolijk, uplifting, dat zijn wel twee steekwoorden die het album samenvatten. Het meewiegen op de beats is meer een geval van continue in plaats van af en toe. Het mooie aan het album is ook dat de gastartiesten echt wat toevoegen al valt zonder twijfel ook te zeggen dat Maikal X het makkelijk alleen af kan.

De beste nummers op het album zijn:
- 'Irie Love', prachtig samenspel tussen Maikal X en de gastzangeres.
- 'Today Becomes Tomorrow', dit nummer komt er vooral bovenuit door de opzwepende productie en de afwisselende skat/zangwijze van Maikal.
- 'Here She Comes', prachtig hoe het gebruik van blazers een nummer voller en organischer kunnen maken.
- 'Come Over', dit nummer blijft interessant door productie- en tempowisselingen.
- 'Senseless', zeer waarschijnlijk het meest sfeervolle en meest meeslepende nummer van dit album.

Een gevaar voor dit album zal zijn dat er weinig af wordt geweken van de gekozen stijl. Hierdoor gaan de nummers vrij snel op elkaar lijken en hierdoor kan het album, vooral met meerdere luistersessies, gaan vervelen. Het had zo af en toe wat spannender gemogen, maar geslaagd is het zeker.