Röyksopp - Senior (2010)

Noorwegen
Electronic
Label: EMI

1. ...And the Forest Began to Sing (1:52)
  2. Tricky Two (7:53)
  3. The Alcoholic (5:12)
  4. Senior Living (5:11)
  5. The Drug (6:00)
  6. Forsaken Cowboy (5:30)
  7. The Fear (7:03)
  8. Coming Home (5:07)
  9. A Long, Long Way / The Final Day (12:15)
Ravenous
En dan die clip.

avatar van djarend
EIndelijk, hier zat ik jaren op te wachten, weer een goede Röyksopp en nu pas een waardige opvolger voor Melody AM, maar goed dat is mijn bescheiden mening

dVTB
Röyksopp houdt met dit schijfje hun fans tevreden die meer van het rustige, instrumentale werk houden. Zelf heb ik meer met de sound van The Understanding en Junior. En op Melody AM vond ik de tracks met vocals ook de beste.

Ik vind Senior aardig, maar eigenlijk ook niet meer dan dat. Het is allemaal leuk gedaan, er is goed naar te luisteren, maar het is geen muziek die ik grijs ga draaien.

Yes, Röyksopp is back! Zoals meerderen hier was ik vanaf het uitkomen van Melody AM, alweer bijna 10 jaar geleden (!), ongelooflijk in mijn nopjes met deze jongens. Ik woonde destijds in Australië en heb de plaat grijs gedraaid. Toen kwam The Understanding, wat voor mij persoonlijk een beetje een deceptie was. Die heerlijke instrumentale harmonieuze maar toch nooit gezapige sound was weg en er waren te veel storende vocals die m.i. niets toevoegden. Junior vond ik een lekkere plaat en ik was blij met de weg die de producers ingeslagen hadden, al vond ik het nog steeds jammer dat er veel vocals in zaten. Met Senior ben ik dus blij verrast dat Royksopp terug is gegaan naar haar roots. Een afwisseling van snellere nummers, maar ook langzamer materiaal maakt het een gevarieerd album, wat nog steeds zeer samenhangend is. De nieuwe Tricky (Tricky Two) vind ik heerlijk en beter dan die op Junior. Ik vind Royksopp vooral master in de subtiele overgangen en multi-layers in hun electronica die steeds om beurt naar voor en achter schuiven in de progressie van de tracks. The Fear is een nummer waarin dit duidelijk naar voren komt. Heerlijk, die overstuurde flatliner in deze track. Coming Home, the Drug, The Forest en Senior Living zijn allemaal authentieke tracks met een atmosfeer, erg loungy. Al met al top, dit album en Royksopp bewijst nog steeds uniek in haar soort te zijn (al hoor ik het graag als iemand muziek met een vergelijkbare sound kent).

avatar van Dutchy
Helemaal met je eens A_J_ alhoewel ik zelf het eerste nummer iets 'te saai vind'
voor de rest een erg goed aanstekelijk album

THE ALCOHOLIC

Toch kan dit album mijn favoriet Melody A.M niet overtreffen..

4 Stars For Senior

avatar van -Brent-
Meerdere keren het album gedraaid, maar het gaat tot nu toe allemaal een beetje langs me heen. Helaas.

avatar van Dutchy
Houd btw ook de site van Royksopp in de gaten, elke maand wordt er een Track of the Month geplaatst die je kunt downloaden: daar zitten ook een paar pareltjes bij zoals; This Space

avatar van Djarune
Wow thx Dutchy This Space had zo op ieder album mogen staan wat mij betreft. Wat een prachttrack!

avatar van Dutchy
No Problem, alle andere nummers zijn het ook waard om beluisterd te worden!

avatar van Gyzzz
Vet nummer is The Drug, prettige sfeer met een ontspannen drive. Ligt de rest ook enigszins in die lijn?

Gyzzz schreef:

Download het album !
Ja ligt redelijk in de lijn ja
Lekkere ontspannen muziek, met aanstekelijke deuntjes

Ravenous
Gyzzz schreef:

Check vooral die clip ook.

avatar van De-noir
Vind The Drug stilistisch gezien juist afwijken van de rest van de plaat. Niettemin is de rest van de plaat toch prettig, ontspannen en vol sfeer, dus ik zou hier zeker achteraan gaan Gyzzz. Ik vind hem steeds lekkerder worden

avatar van TonyT
The Drug is een wonderschone track, en inderdaad; die clip .
Verder een zwaar genietbaar album met verschillende uitschieters (Senior Living, A Long, Long Way) en er valt er geen één buiten de boot. Relaxt & hoogstaand, zoals verwacht.

Ik vind het na nu meer dan tien keer het volledige album hebben gehoord een steeds vermakelijker geheel worden. Mijn eerste indruk was dat ik het een niet erg originele, wat leeg klinkende plaat. Echter heb ik inmiddels de nieuwe sound geaccepteerd (ik hoopte namelijk op een enigszins een Melody AM sound).

"Coming Home" heeft voor mij de meest Röyksopp-achtige sound van het album, maar als geheel vind ik hem goed luisterbaar.

Ik zou hem persoonlijk beoordelen op 3.5 sterren; dus leuk, maar niet te gek..

avatar van AOVV
Leuk, maar niet te gek..

Zo zou ik het misschien ook wel kunnen verwoorden, na een vijftal luisterbeurten. Filmisch en sfeervol is de muziek zeker wel, net als die van Trentemöller eerder dit jaar. Alleen vind ik die pour le moment nog wel wat beter. Toch ben ik geneigd deze dezelfde score toe te kennen, maar daar zit natuurlijk ook marge in.

Ik ga toch nog een paar keer luisteren vooraleer die score er komt.

avatar van AOVV
Hmm, nu moet ik m'n mening toch lichtjes herzien; het valt me op dat dit album, naarmate ik het meer draai, me lichtjes gaat vervelen. Hier en daar is het wat te saai, maar dan krijg je weer zo'n track als 'The Drug' voor de kiezen, en dat maakt veel goed.

3 sterren

Kadafi
Edit. Mooi, downtempo zoals op Melody A.M. Dan is het een must-try-out.

tuktak
dan moet je de reacties even lezen hè...

Kadafi
Ik begin op 3 sterren. M'n favoriete track is The Fear. Atmosferisch doch organisch voortbouwend nummer. Ja goede sfeer zit er in dat nummer.

Jazeker, The Fear is inderdaad het hoogtepunt op dit moment voor mij met dit album.

avatar van Rhythm & Poetry
Verrassende plaat. Heerlijke plaat. Dansbare plaat, in combinatie met veel ingetogen momenten: een ontspannen plaat. Qua inhoud doet het soms wat leeg aan en de melodieën klinken soms net wat te simpel maar ze zijn wel van een behoorlijk doeltreffende aard. Het smaakt naar meer. Want het lijkt me sterk dat Senior het magnus opus is van Röyksopp.

dVTB
Hoewel ik groot fan ben van Röyksopp, boeit dit album me niet echt. Het is me allemaal net wat te instrumentaal. Het is muziek waar je zin in moet hebben, waarvoor je in de stemming moet zijn. En die stemming heb ik sinds de release van dit album erg weinig gehad, helaas.

Ik heb wat dat betreft echt meer met de vocale nummers Röyksopp. Ik vond Junior beduidend beter en hoop dat hun volgende reguliere album opnieuw in de richting van Junior en The Understanding gaat.

Wat de Track Of The Month betreft: die van de maand oktober heet "I Wanna Know" en is erg goed!

avatar van Djarune
Sinds kort is de single Forsaken Cowboy uit van dit album. Het B-kantje heet "Keyboard Milk" en het dat is nu al een van de beste Röyksopp tracks die ik ooit heb gehoord. Ik ben aan het wachten op een album met al die tracks of the month + alle B sides...

Is de titel van deze CD een directe verwijzing naar een meer mellow richting die ze inslaan? Toegegeven, dit is zeker een prettig stuk muziek dat ze hebben uitgebracht maar het voelt als een zoethoudertje. We weten dat ze tot betere en mooiere dingen in staat zijn (Melody A.M. bijv.).

The Fear en The Alcoholic zijn zeer goeie nummers al had ik bij de eerste toch het idee dat riffs hoorde uit muziekstukken van AIR, maar dat kan ook helemaal aan mij liggen.

Zeker niet mijn meest fav Royksopp uitgave maar wel eentje die in de collectie thuis hoort!

avatar van monique
The Drug

eveldman schreef:

"Senior" is de tegenhanger van het poppy "Junior", dat in 2009 verscheen. Welke kant Röyksopp nu precies opgaat, moet nog bljken, maar ze zijn behoorlijk productief. In een live-sessie op een Amerikaanse radiozender hebben ze nieuw werk laten horen en ze zijn fanatiek aan het remixen geslagen.

Naar verluidt is er een remix-album van ze op komst, waar wellicht hun nieuwe remixes van Depeche Mode - "Puppets" en Kings Of Leon - "The Immortals" te horen zijn. Ze zijn alvast op YouTube te vinden.

avatar van Madjack71
Voor mij is bij dit soort muziek de sfeer, tempo en het visuele beeld wat ik er mij bij kan voorstellen wel belangrijk in het kunnen genieten ervan. Daar voldoet het redelijk aan, dromerig, kabbelend waar nodig, maar wel onderhoudend.

avatar van Snowblood
Toch nog netjes een 3,5*.

De eerste luisterbeurten bevielen me niet zo. Zeker niet dat dit album geheel instrumentaal was.
Maar het wende, en leerde de nummers beter kennen en waarderen.

Het openingsnummer duurt te kort en Tricky Two is een andere versie van Tricky Tricky op een eerder album.

The Alcoholic vind ik zelf in tegenstelling tot velen, het minste nummer op dit album. Senior Living idem.
The Fear, Forskaken Cowboy, Tricky Two, en het openingsnummer, halen het gemiddelde flink naar boven.

avatar van .Fee.
Prachtig album. The Final Day is echt haunting... Wat uiteraard ook de bedoeling is.

avatar van EttaJamesBrown
Duister en broeierig. Etta doet haar oordopjes in en de Dale of Norway aan. Een lange wandeling langs de dijk in het verschiet.

In de verte gaan de Volvo Race zeilboten voorbij. Roykksop begeleidt het alsof het een AVRO-documentaire is. Prachtmuziek.

avatar van Nicolage Rico
Ziek nummer dat 'Final Day' (bonustrack). Ik zou 'm niet opzetten vlak voordat je gaat slapen.

Hoe anders is 'The Alcoholic'. Zo'n fijn, lief nummertje. Beste track van de plaat imo. Zet 'm op en je kunt er weer ff tegenaan - als een alcoholisch drankje, warempel.

Eigenlijk een tegenvaller, eerlijk gezegd. Ik vind hem wat saaïg, kennelijk ben ik dus nog (steeds) meer junior dan senior Kijken of dit over 10 jaar anders is.