Focus - Hamburger Concerto (1974)

Label: Polydor

1. Delitae Musicae (1:14)
  2. Harem Scarem (5:52)
  3. La Cathédrale de Strasbourg (4:59)
  4. Birth (7:45)
  5. Hamburger Concerto (20:20)
  6. Early Birth * (2:54)
avatar van Hans Brouwer
Focus heeft een heleboel mooie albums gemaakt. Voor mij persoonlijk is dit DE Focus plaat. 4,5*

avatar van platedraaier
Deze zal ik volgende week Zondag eens bij de koffie proberen.

Recensie volgt.

avatar van beruk
En? Het deed me niet zoveel.

Ik zou 'm nog eens luisteren Eén van de beste Nederpop albums allertijden

avatar van beruk
Het is inderdaad allemaal heel knap maar ik vind het wat kil en klinisch

avatar van Gert P
platedraaier schreef:
Deze zal ik volgende week Zondag eens bij de koffie proberen.

Recensie volgt.

Is een lange zit met die kop koffie?

avatar van Corporal Clegg
Birth is HET beste nederlandse progrock nummer éver !

Misterfool
Corporal Clegg schreef:
Birth is HET beste nederlandse progrock nummer éver !

die eer is voor mij weggelegd bij tocatta van ekseption

iedereen kent hem wel, Niemand uit mijn klas vind hem mooi

Stijn_Slayer
Het laatste goede Focus album. Alleen erg jammer dat Pierre vd Linden vervangen werd.

Stijn_Slayer
Wat me altijd een beetje een doorn in het oog is bij dit album is die zang (als je het zo al kunt noemen) in Harem Scarem. Van Leer had dat beter gewoon op z'n fluit kunnen spelen.

avatar van avdj
Foeilelijke hoes maar nog altijd prachtige muziek. De Nederlandse gedeelten in het titelnummer vindt ik wel grappig. 4*

beaster1256
Stijn_Slayer schreef:

nee liever niet op zijn fluit

avatar van mjvanderels
Ben weer eens door het Focus-materiaal aan het gaan, en begin steeds meer waardering te krijgen voor de live uitvoeringen. Dit is daarin geen uitzondering.
De muzikaliteit van alle leden van de band druipt er zoals gewoonlijk weer vanaf, al vind ik zelf de sfeer en de nummers van bijv. at the Rainbow beter. Denk dat deze cd mij meer doet denken aan de invloed van Thijs van Leer ipv aan Akkerman.

Desalniettemin zal dit waarschijnlijk ook een groeiplaat zijn, ben benieuwd!

avatar van BoyOnHeavenHill
Van A tot Z een prachtige plaat, met Birth als hoogtepunt. Onnederlands goed, zoals ze vroeger bij de Muziek Expres zeiden.

avatar van uffing
Het titelstuk heeft toch wel een heerlijke finale zeg. Maar wat BoyOnHeavenHill al zegt; Birth is het beste stuk van de plaat.

avatar van Dibbel
Ik kan me herinneren dat dit album vroeger door de pers maar matig werd ontvangen.
Toch vind ik dit, ook nu nog een behoorlijk goed progalbum.
Vroeger heette dat symfoniese rock.
De hit Harem Scarem (nummer 26 in juni 1974), het prachtige Birth en natuurlijk het gehele
Hamburger Concerto (inclusief het Nederlandse geneuzel en het kerkgevoel) vind ik nog steeds geweldige stukken muziek.

Op vinyl, Amerikaanse persing. 3,5* en wat meer eigenlijk.

avatar van Hans Brouwer
Het moest er een keer van komen...... "Hamburger Concerto (1974)" in mijn album top 10. Ik ken dit album al zo lang (40 jaar) en nog steeds iedere keer als ik dit album draai word ik helemaal lyrisch. 5***** en vanaf heden een zesde plek in mijn album top 10.

WPE
ja, voor mij is dit ook de ultieme focus plaat...ik kan er nog steeds met heel veel plezier naar luisteren. Hoogtepunt: titelstuk Hamburger Concerto! Wat heb ik daar (ook al als jongere) veel naar geluisterd.

avatar van Stratman70
Meesterwerk!

Fedde
Klopt! Met La Cathédrale de Strasbourg en Birth als hoogtepunten.

avatar van heartofsoul
Prachtig album met een goede flow en geweldige muzikale spanningsbogen per nummer. De klassieke invloeden (waarvoor Thijs van Leer mij grotendeels verantwoordelijk lijkt) en anderzijds het fenomenale gitaarspel van Jan Akkerman vind ik zeer aantrekkelijk. Inventief en van begin tot eind spannend. Alleen jammer dat Pierre van der Linden (drums) hier vervangen is door Hans Cleuver.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik dit album tot voor kort niet kende, maar op dit moment is het niet (meer) weg te branden uit de cd-speler.

avatar van HansVon
Pierre van der Linden is hier vervangen door de engelse drummer Colin Allen. Hans Cleuver was de eerste drummer van Focus; heel kort maar.
Toen ik Focus voor het eerst zag had ik nooit zoveel virtuozen bij elkaar gezien. Helemaal Jan Akkerman, maar was ook heftig gecharmeerd van Pierre.
Ik heb ze destijds zo vaak gezien dat ik de tel ben kwijtgeraakt ?
Pierre van der Linden kon zich niet schikken in de verandering van Focus en stapte eruit. Volgens Thijs van Leer wilde Pierre niet mee in de experimentelere richting van de groep.
Colin was zeker geen slechte drummer en deed het prima in dit wmb beste album van ze.
Vooral het nummer ' Hamburger Concerto' is een geweldig nummer wat ik zo af en toe best nog wel eens wil draaien!

4.0 naar 4.5 ☺️

avatar van heartofsoul
HansVon schreef:

Je hebt uiteraard gelijk; Hans Cleuver is alleen op het eerste album te horen en heeft verder geen deel van de bezetting meer uitgemaakt. Ik weet ook niet hoe deze vergissing in mijn bericht terecht is gekomen; waarschijnlijk speelde de warmte mij parten (het was 34 graden Celsius in mijn woonkamer). Ik blijf overigens wel van mening dat Pierre van der Linden de beste drummer was en ik mis hem hier behoorlijk.

avatar van HansVon
Andere drummer zeker en nogmaals ik was erg onder de indruk van Pierre en een fan van hem, maar bij dit album vind ik dat Colin Allen het drumwerk zeer verdienstelijk invult.
Ik heb beiden live meegemaakt en keek kritisch naar die Engelsman als vervanger van Pierre. Ondanks mijn gebrekkige kennis in drumkunde meen ik me te herinneren dat hij een goede vervanger was.

Pierre van der Linden speelde afgelopen maandag mee bij concert van Focus in Lisse!!! Geweldige solo van bijna een kwartier... Hamburger Concerto inspireerde Nina Hagen band om het fantastische ‘Naturträne’ te maken op hun debuutalbum enkele jaren later...

avatar van B.Robertson
Die hoes met EMI logo is toch van de heruitgave? Focus - Hamburger Concerto (1988, CD) | Discogs

Bij het label staat ATCO (US/Canada) ... heb zelf een Nederlandse uitgave van Polydor uit '74. Vind het een uitermate geslaagd album dat niet voor de voorgaande albums onderdoet. Titelnummer behoort tot mijn absolute favorieten qua nummers van rond de 20 minuten en meer. Anders dan het 'stukjes plakken' van 'Eruption' en het 'gefreak' van 'Anonymus II' vind ik 'Hamburger Concerto' veel meer een geheel; het komt wat consistenter op me over. Dat ze op een gegeven moment in hun moerstaal zingen vind ik een prettig gegeven. De vocalen die Thijs van Leer aan het instrumentale meegeeft, op 'Harem Scarem', vind ik ook mooi. 'La Cathedrale de Strasbourg' heb ik later wel eens gezien, een persoonlijk favoriet van Van Leer? En hoe zat dat verder ook al weer; Jan Akkerman ontleende wat gitaarwerk van 'Blues Hearts'' 'Virgin Mary' aan 'Birth'.

avatar van Wandelaar
B.Robertson schreef:
Die hoes met EMI logo is toch van de heruitgave?
Inderdaad, deze hoes met EMI-label is afkomstig van de eerste CD-versie uit 1988. Op het ATCO- label (Atlantic) verscheen het album alleen in VS en Canada. Jouw Polydor-elpee is waarschijnlijk de meest originele uitgave.

avatar van gaucho
Wandelaar schreef:

Dat is wel zeker. De Nederlandse LP, met klaphoes, verscheen op Polydor. In de VS bracht Atco hem uit. Vreemd genoeg, want eerdere Focus-platen verschenen in Amerika op Sire Records.

Ik heb dus maar een correctie ingediend voor het Polydor-label.

Deze plaat is de laatste van de trilogie van Focus-toppers. Daarna ging het opeens pijlsnel mis met de drastische koerswijziging (jazzfunk) op Mother Focus, en de daaropvolgende albums, inclusief de reünie-platen, zijn ook nogal wisselvallig. Alleen Focus 9 vind ik nog behoorlijk goed.

Deze is net wat minder dan de twee voorgangers, maar nummers als de titeltrack, Harem Scarem en vooral Birth zijn hoogtepunten in de vaderlandse én internationale progrock-geschiedenis.

avatar van chevy93
Op Progarchives is dit by far het best gewaardeerde album van Focus, en terecht. De populariteit hier is toch wat karigjes t.o.v. Focus II en III. Het titelnummer behoort gewoon tot het beste wat er te vinden is in de hoek van de progressieve rock.