Bob Dylan - The Witmark Demos: 1962-1964 (2010)

Alternatieve titel: The Bootleg Series Vol. 9

Folk / Rock
Label: Columbia

1. Man on the Street (Fragment) (1:56)
  2. Hard Times in New York Town (3:48)
  3. Poor Boy Blues (2:15)
  4. Ballad for a Friend (1:42)
  5. Rambling, Gambling Willie (4:13)
  6. Talking Bear Mountain Picnic (3:45)
  7. Massacre Blues (2:23)
  8. Standing on the Highway (1:56)
  9. Blowin' in the Wind (2:48)
  10. Long Ago, Far Away (3:38)
  11. A Hard Rain's A-Gonna Fall (6:52)
  12. Tomorrow Is a Long Time (4:59)
  13. The Death of Emmett Till (5:15)
  14. Let Me Die in My Footsteps (3:33)
  15. Ballad of Hollis Brown (3:09)
  16. Quit Your Low Down Ways (2:39)
  17. Baby, I'm in the Mood for You (3:48)
  18. Bound to Lose, Bound to Win (5:41)
  19. All over You (2:12)
  20. I'd Hate to Be You on That Dreadful Day (3:36)
  21. Long Time Gone (1:22)
  22. Talkin' John Birch Paranoid Blues (4:25)
  23. Masters of War (4:37)
  24. Oxford Town (1:50)
  25. Farewell (0:46)
  26. Don't Think Twice, It's All Right (3:40)
  27. Walkin' Down the Line (2:52)
  28. I Shall Be Free (3:56)
  29. Bob Dylan's Blues (2:28)
  30. Bob Dylan's Dream (5:02)
  31. Boots of Spanish Leather (4:40)
  32. Girl from the North Country (3:22)
  33. Seven Curses (3:49)
  34. Hero Blues (3:24)
  35. Whatcha Gonna Do? (2:34)
  36. Gypsy Lou (4:23)
  37. Ain't Gonna Grieve (3:34)
  38. John Brown (2:56)
  39. Only a Hobo (3:29)
  40. When the Ship Comes In (2:55)
  41. The Times They Are A-Changin' (3:13)
  42. Paths of Victory (3:17)
  43. Guess I'm Doing Fine (0:57)
  44. Baby Let Me Follow You Down (3:46)
  45. Mama, You Been on My Mind (2:56)
  46. Mr. Tambourine Man (6:42)
  47. I'll Keep It with Mine (3:44)
  48. Honey, Just Allow Me One More Chance [Incomplete) (Live at Brandeis University 1963] * (1:58)
  49. Talkin' John Birch Paranoid Blues [Live at Brandeis University 1963] * (4:40)
  50. Ballad of Hollis Brown [Live at Brandeis University 1963] * (7:11)
  51. Masters of War [Live at Brandeis University 1963] * (6:30)
  52. Talkin' World War III Blues [Live at Brandeis University 1963] * (6:24)
  53. Bob Dylan's Dream [Live at Brandeis University 1963] * (5:57)
  54. Talking Bear Mountain Picnic Massacre Blues [Live at Brandeis University 1963] * (5:44)
totale tijdsduur: 2:40:47 (3:19:11)
Maartenn (crew)
Daar was die dan alweer: de nieuwe Bootleg Series van Dylan! Ik ben hier wel benieuwd naar, al moet ik wel zeggen dat een groot gedeelte van de nummers direct overeen komt met wat er te vinden is op The Bootleg Series Vol I. Zou dit een teken zijn dat ze bijna door het materiaal heen zijn?

avatar van Stalin
Dikke battie dat je er bent, op 24 augustus jongstleden heb ik dit nieuws (inclusief de op dezelfde dag te verschijnen Mono Box) al gemeld onder Bob Dylan -->discussie.

Voor zover ik weet staan er op The Witmark Demos maar 3 tracks die ook al op Volume I te vinden zijn, namelijk Walkin' Down The Line, When The Ship Comes In en The Times They Are-a Changin' (die laatste 2 zijn versies op piano) en de rest is nog niet eerder uitgebracht.

De Witmark Demos betreft namelijk (zoals het woord het al zegt) demo's van Dylan songs.
Bob had een deal met Witmark en stapte daar regelmatig het kantoor binnen om zijn kunstje te doen en aldaar wat van zijn songs in te spelen op de daar aanwezige opname-apparatuur.
De bedoeling hierachter was om andere artiesten deze nummers te laten coveren...

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat ze door het materiaal heen zouden zijn en ergens is het dan ook een beetje sneu dat we nu alweer een 2CD krijgen vol met jaren 60 materiaal, want zoals ik al zei tijdens de discussie:
Ik hoop dat we na deel 9 in de serie eens wat anders voorgeschoteld krijgen dan de gedoodverfde jaren 60, waar nu (met deel 9 erbij gerekend) al 6 van de 9 delen aan gewijd zijn...

Er zal ongewtijfeld nog een hoop moois uit andere decennia in de kluisen van Columbia liggen (Religieuze show uit San Francisco 1979 in het Warfield Theater, waar hij 2 weken lang alleen maar zijn album Slow Train Coming en andere religieuze songs speelde bijvoorbeeld) en anders ligt er vast nog wel een stapel spul in Dylan's garage van zijn huis in Malibu...

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de befaamde Rundown Rehearsals uit 1978.

En zo zal er nog wel meer spul zijn wat als bootleg al jaren (zo niet, decennia) te krijgen is, maar wat Columbia om wat voor reden dan ook veilig in de kluizen houdt.

The Witmark Demos heb ik zelf al bijna 10 jaar op bootleg en dus zal deze officiele uitgave mij weinig nieuws kunnen bieden, afgezien van een wat betere geluidskwaliteit en een boekwerkje waarin Dylan andermaal verbaal de hemel ingeprezen gaat worden

Stalin schreef:

Dat had ik natuurlijk al lang gezien; ik neem alleen de moeite de plaat dan ook daadwerkelijk toe te voegen

Maar bedankt voor de informatie in ieder geval. Op zich voor mij niet de meest interessante periode van Dylan, maar ik vrees dat ook deze wel weer de moeite waar zal gaan worden. Sowieso zal die mooi thuis staan in het rijtje van de andere Bootleg Series

Maartenn schreef:

Op zich voor mij niet de meest interessante periode van Dylan, maar ik vrees dat ook deze wel weer de moeite waard zal gaan worden. Sowieso zal die mooi thuis staan in het rijtje van de andere Bootleg Series

Dat is waar ik ook bang voor ben, dat ook dit excuus van de hoge heren bij Columbia (en wellicht Dylan zelf ?) voor geldklopperij uiteindelijk ook wel weer naast de andere 8 in de kast zal belanden, ondanks dat ik het materiaal al heb

Maar toch, wat je ook beweert (en ik schiet mezelf hiermee nu ietwat in mijn voet, gezien mijn vorige opmerkingen), deze periode van Dylan (1962-1964) is wellicht 1 van de meest imposante onderdelen van Bob's carriere, gezien de hoeveelheid songs die hij schreef, de onderwerpen daarvan en de persoonlijke groei die hij doormaakte...in 1 van de roerigste periodes na de 2e Wereldoorlog, namelijk het begin van de jaren 60.

Petje af toch, want Dylan was nog maar begin 20 tijdens dit alles en moest toen zelfs nog ''elektrisch'' gaan...

Ik luister nu naar The Freewheelin' Bob Dylan en het blijft simpelweg verbluffend dat een jong broekie (met alleen gitaar, stem en harmonica) van 21 (!!!) al die nummers schreef !

Met name van Bob Dylan's Dream krijg ik nog immer een brok in mijn keel...

Maartenn (crew)
Tjah, daar heb je dan wel weer gelijk in. Het blijft bewonderenswaardig dat iemand op die leeftijd de inspiratie heeft om keer op keer zijn gitaar te pakken en rake songs weet te schrijven.

Toen, maar zeker ook nu blijft dat gewoon zo.

Ik vermoed dan ook zeker dat hier weer een paar verborgen geluksmomentjes opstaan, dus wat mij betreft: weer voor de deur van de lokale platenboer op de achttiende!

avatar van IntoMusic
Pfff jongens dit zijn weer dure maandjes voor deze jongen . Na de nieuwe Jayhawks en het bestellen van Collins, Clapton en Young, ligt nu deze eraan te komen. Interessant en natuurlijk mag nr. 9 niet ontbreken.
Ik hoop alleen niet dat er weer 'tig' versies van worden uitgebracht, want dat wordt nu wel erg vervelend (en kostbaar).

IntoMusic schreef:

Die hoop is meteen de grond ingeboord, want moet je hier maar eens kijken !

Durf je het nog aan ?

Want ik heb er nog eentje gevonden voor je

Maartenn (crew)
Het valt me eerlijk gezegd nog mee wat de keuze is. Wij als niet completisten kunnen ons natuurlijk beperken tot alleen de twee-cdset van de Witmark demo's. Ik denk dat onze portemonnee dat wel aan gaat kunnen.

De monobox die gelijktijdig verschijnt lijkt me dan ook alleen interessant als je deze platen nog niet hebt en een leuk begin wilt maken.

avatar van Stalin
Heb de afgelopen dagen veelvuldig naar mijn bootleg van The Witmark Demos geluisterd en begin toch steeds positiever te worden over deze opnames.

Ik zal nou eenmaal altijd een zwak blijven houden voor Dylan toen hij nog een jong haakneusje was en begin jaren 60 met alleen gitaar, harmonica, briljante teksten en een stem die niet te rijmen was met zijn babyface de wereld tegemoet trad

Mijn bootleg's geluidskwaliteit varieert nogal en niet alle nummers klinken dus even goed.
Toch (als je daar doorheen luistert) ontdek ik steeds meer pareltjes op deze 2 schijfjes...

Met name Long Time Gone (waarvan de speelduur hierboven volgens mij niet klopt, aangezien mijn versie bijna 4 minuten duurt) is fenomenaal !
Het is bijna niet voor te stellen dat iemand van begin 20 met zoveel passie en overtuiging zulk soort teksten kan voordragen:

You can have your beauty,
It's skin deep and it only lies.

And you can have your youth
It will rot before your eyes.

Just give to me my gravestone
with it clearly carved upon:

I was a long time a-comin'
and i'll be a long time gone.

Stalin schreef:
Die hoop is meteen de grond ingeboord, want moet je hier maar eens kijken !

Durf je het nog aan ?

Hahaha, ja het is een open deur... Heb de 2-cd versie gewoon maar weer besteld

Hahaha, ja het is een open deur... Heb de 2-cd versie gewoon maar weer besteld

Op het Duitse Amazon maken ze er qua prijs helemaal een potje van

En voor dat geld krijg je je opa's fiets niet eens terug

Maartenn (crew)
Zo, dat zijn geen malse prijzen. Toch maar weer de twee disks editie dus Kan niet wachten op de release na de vorige post van Stalin!

Davez
Stalin schreef:

Met name van Bob Dylan's Dream krijg ik nog immer een brok in mijn keel...

Je bent niet alleen

avatar van IntoMusic
Kreeg net een erg leuk mailtje van Amazon, waar ik dit album heb besteld:

"We're writing to let you know you'll receive a Bonus CD with your recent order. Bob Dylan: In Concert, Brandeis University, 1963" has never been heard, bootlegged or circulated in any way and will arrive to you with the CD you've ordered.

Dus krijg er een bonus cd als 'bonus' bij . Iemand bekend met dit concert?

IntoMusic schreef:

Dus krijg er een bonus cd als 'bonus' bij . Iemand bekend met dit concert?

Kennelijk was niemand bekend met dit concert, aangezien het nog nooit eerder verschenen is en zelfs in de zeer goed geinformeerde bootleg-kringen van Dylan was dit geen bekende...

De tape is gevonden in de kelder van de overleden Ralph J. Gleason (1 van 's werelds bekendste muziek-critici), door Ralph's zoon Toby en een goede kennis:

For two or three days, Toby (Gleason, son of Ralph J.) and I explored the deep recesses of the home's multi-room basement, which was filled with magazines, records, newspapers and reel to reel tapes. When we came to the wall of tapes, we discovered many labeled "Bob Dylan." Gleason had been one of Dylan's early and most vocal supporters, and became close to him. He also had a number of friends at Dylan's label, Columbia Records (I found letters to Gleason from Dylan's discoverer, John Hammond, among his papers.) Looking at the 40 or so Dylan tapes in the Gleason collection, it was clear some were sent to him by Columbia, some by Dylan's management, and some from fans and readers of Gleason. Many were explicitly labeled, some only said "Dylan." Toby and I agreed that since we didn't know what was on them, I'd take them back to Los Angeles and listen, to see out what was on each one.

Als je de Witmark Demo's of de Mono Box bij Bol.com of via Bertus bestelt, dan krijg je de bonus-disc met het Brandeis Concert erbij volgens de officiele info.

Maartenn (crew)
Pssst. Hier kan je hem heel goedkoop krijgen . Maar dan wel zonder de hieronder genoemde bonusdisk.

Maartenn schreef:

Waar anders bestel je als zuinige surrogaat-jood zo goedkoop mogelijk een cd van een echte ras-graaier ?

Kopen/bestellen doe ik vooralsnog maar niet, gezien het feit dat ik alles ken...

avatar van Stalin
Voor wat het waard is, op de website van het Engelse muziektijdschrift Mojo staat een recensie van The Witmark Demos.

Gitaarman
Ik heb hem bestelt bij onze vrienden van cd wow voor maar 9,99 euro. Helaas zal ik wel geen bonus cd ontvangen en waarschijnlijk weer weken wachten maar toe maar. Volgens mij staan er ook maar 3 of 4 nummers op die ook al op de bootleg 1-3 box staan.

avatar van IntoMusic
Reden waarom ik niet meer bij cd-wow bestel (enorm trage bezorging en lakse service). Op zich ben ik wel blij met de zeldzame cd erbij, want dat is toch een aangename verassing.

Bij Bol besteld want ik wil toch graag die bonus disc erbij.

avatar van Stalin
Voor degenen die niet kunnen wachten of geen idee hebben van het soort materiaal wat er op de nieuwe Bootleg Series staat, hierbij een link naar de website van NPR, waar bijna 2 dozijn van de nummers al te beluisteren zijn.

NPR

avatar van DBL
DBL
Gisteren al ontvangen, deze niet bijzonder interessante release. De geluidskwaliteit is matig (logisch, het zijn ook stokoude demo's) en de meeste nummers luister je toch liever in de latere versies. De niet eerder uitgebrachte songs (o.a. 'Long Time Gone' en 'Ballad Of A Friend') zijn goed, maar behoren niet tot Dylan's beste.

Uitsluitend voor fans, dus.

Mooier dan "The Whitmark Demos" vind ik de gratis promo CD die ik erbij kreeg: "Bob Dylan In Concert: Brandeis University 1963". Een incompleet concert, maar toch bijna 40 minuten lang de jonge Bob op zijn best.

avatar van VanDeGriend
Berichten verwijderd en verplaatst naar Bob Dylan

avatar van vanwijk
Een mooi album van Dylan. De geluidskwaliteit valt mij enorm mee! Ik hoop dat dit niet het laatste deel is, ik meen dit ergens gelezen te hebben. Wat mij betreft kan de periode jaren 60 afgesloten worden met dit album en maken we een sprong naar de jaren 70 en vroege jaren 80!

vanwijk schreef:

Ben ik het mee eens

Ik had het al eerder gezegd dat er van de (nu) 9 Bootleg Series, er nu al 6 gewijd zijn aan de jaren 60...

Toegegeven, Dylan heeft de jaren 60 een behoorlijke deuk in de muzikale boter geslagen, maar de 40 jaar (!!!) daarna komt er erg karig af op zo'n manier.

En dat dit het laatste deel zou zijn geloof ik niets van, want volgens mij heeft Columbia (en anders Bob zelf) genoeg moois op de planken liggen, de vraag is alleen wat dat exact is.

Hoe dan ook heb ik nog wel een aantal suggesties wat betreft officiele uitgaves van al lang op de markt zijnde bootlegs:

Germany July 1, 1978
Rundown Rehearsals 1978
Contract With The Lord 1979
Infidels Outtakes 1983
Supper Club 1993

Hier nog enkele suggesties (via Bobsboots.com)

avatar van Floater
Totaal overbodige release natuurlijk. Iedere zichzelf respecterende verzamelaar heeft dit allemaal al in huis. Voor de standaard muziekliefhebber is dit volgens mij niet interessant...

De opnamekwaliteit is wisselend en over het algemeen niet veel beter dan wat op bootlegs is uitgebracht. De verpakking is zeer fraai. Cosmetisch is dit allemaal prima voor elkaar en het staat heel leuk in mijn boekenkast. Maar we hebben het dus over demo's en daar heb ik over het algemeen niets mee.

De bonus-cd "Bob Dylan In Concert: Brandeis University 1963" is wel degelijk interessant en een absolute aanwinst! Alleen al voor die bonus-cd had ik die 17,99 euro met plezier willen neertellen. Zelden een beter "Masters Of War" gehoord trouwens dan op dit kleinood!

Ik kijk inmiddels reikhalzend uit naar de volgende release van "The Bootleg Series" en gok daarbij op een compilatie van de onvolprezen Supper Club-optredens uit 1993 (2cd met dvd).

avatar van Stijn_Slayer
Dit lijkt me ook niet zo heel interessant (er is gewoon al zo veel folky Dylan), maar wat me dan wel erg boeiend lijkt is die live bonus cd.

Hoe zit dat echter? Zit die er altijd bij? Of tot een bepaalde tijd, of bij een bepaalde uitgave? Alleen online?

avatar van Floater
Het hangt ervan af waar je hem bestelt, Stijn.

Bij bol.com wordt Brandeis meegeleverd, maar intussen moet je er 24,99 euro voor neertellen. Degenen die al enkele weken geleden besteld hebben krijgen hem voor 17,99 euro (excl. verzendkosten). In Nederland is Brandeis verder te krijgen bij aankoop van The Original mono recordings of The Bootleg series vol. 9 bij winkelketen "Plato" en bij "Kroese".

Amazon US voegt de bonus-cd eveneens toe. Amazon Germany en Amazon UK zijn hierin niet helemaal duidelijk... Navraag verdient aanbeveling!

Ik zou zeggen: Houd Marktplaats in de gaten. Die-hard fans zullen waarschijnlijk een of meerdere exemplaren extra krijgen en die worden binnenkort te koop aangeboden.

avatar van Stalin
Het lijkt er op dat de Duitse variant van Amazon bovengenoemde Brandeis CD zelfs los verkoopt...