Bob Dylan - The Witmark Demos: 1962-1964 (2010)

Alternatieve titel: The Bootleg Series Vol. 9

Folk / Rock
Label: Columbia

1. Man on the Street (Fragment) (1:56)
  2. Hard Times in New York Town (3:48)
  3. Poor Boy Blues (2:15)
  4. Ballad for a Friend (1:42)
  5. Rambling, Gambling Willie (4:13)
  6. Talking Bear Mountain Picnic (3:45)
  7. Massacre Blues (2:23)
  8. Standing on the Highway (1:56)
  9. Blowin' in the Wind (2:48)
  10. Long Ago, Far Away (3:38)
  11. A Hard Rain's A-Gonna Fall (6:52)
  12. Tomorrow Is a Long Time (4:59)
  13. The Death of Emmett Till (5:15)
  14. Let Me Die in My Footsteps (3:33)
  15. Ballad of Hollis Brown (3:09)
  16. Quit Your Low Down Ways (2:39)
  17. Baby, I'm in the Mood for You (3:48)
  18. Bound to Lose, Bound to Win (5:41)
  19. All over You (2:12)
  20. I'd Hate to Be You on That Dreadful Day (3:36)
  21. Long Time Gone (1:22)
  22. Talkin' John Birch Paranoid Blues (4:25)
  23. Masters of War (4:37)
  24. Oxford Town (1:50)
  25. Farewell (0:46)
  26. Don't Think Twice, It's All Right (3:40)
  27. Walkin' Down the Line (2:52)
  28. I Shall Be Free (3:56)
  29. Bob Dylan's Blues (2:28)
  30. Bob Dylan's Dream (5:02)
  31. Boots of Spanish Leather (4:40)
  32. Girl from the North Country (3:22)
  33. Seven Curses (3:49)
  34. Hero Blues (3:24)
  35. Whatcha Gonna Do? (2:34)
  36. Gypsy Lou (4:23)
  37. Ain't Gonna Grieve (3:34)
  38. John Brown (2:56)
  39. Only a Hobo (3:29)
  40. When the Ship Comes In (2:55)
  41. The Times They Are A-Changin' (3:13)
  42. Paths of Victory (3:17)
  43. Guess I'm Doing Fine (0:57)
  44. Baby Let Me Follow You Down (3:46)
  45. Mama, You Been on My Mind (2:56)
  46. Mr. Tambourine Man (6:42)
  47. I'll Keep It with Mine (3:44)
  48. Honey, Just Allow Me One More Chance [Incomplete) (Live at Brandeis University 1963] * (1:58)
  49. Talkin' John Birch Paranoid Blues [Live at Brandeis University 1963] * (4:40)
  50. Ballad of Hollis Brown [Live at Brandeis University 1963] * (7:11)
  51. Masters of War [Live at Brandeis University 1963] * (6:30)
  52. Talkin' World War III Blues [Live at Brandeis University 1963] * (6:24)
  53. Bob Dylan's Dream [Live at Brandeis University 1963] * (5:57)
  54. Talking Bear Mountain Picnic Massacre Blues [Live at Brandeis University 1963] * (5:44)
totale tijdsduur: 2:40:47 (3:19:11)
avatar van kiriyama
Kloppen de bovenstaande tijden nou niet, of is mijn versie naar de haaien?

Het eerste nummer duurt bij mij bv slechts 1:07 minuut ipv 1:56.
En Bound to Lose, Bound to Win duurt bij mij 1:19 ipv 5:41.

(Slechts twee voorbeelden.)

Zou iemand even willen nakijken wat de correcte tijden zijn? Mocht mijn versie namelijk niet goed zijn dan kan ik hem nog terugsturen.

avatar van Stijn_Slayer
@ Floater en Stalin:

Dus als ik 'm bij cdwow bestel zit de bonus cd er niet bij?

Stijn_Slayer schreef:
@ Floater en Stalin:

Dus als ik 'm bij cdwow bestel zit de bonus cd er niet bij?

Nee, die zit er bij cdwow niet bij.

Als je hem bij Amazon.com (USA) bestelt betaal je omgerekend 15,28 euro (inclusief verzendkosten!) en dan krijg je de Brandeis er gratis bij. Je moet dan wel wat geduld hebben (zo'n 10-14 dagen), maar dat duurt het doorgaans bij cdwow ook. Volgens mij laten ze die cd's daar uit Hong Kong komen....

kiriyama schreef:
Kloppen de bovenstaande tijden nou niet, of is mijn versie naar de haaien?

Het eerste nummer duurt bij mij bv slechts 1:07 minuut ipv 1:56.
En Bound to Lose, Bound to Win duurt bij mij 1:19 ipv 5:41.

(Slechts twee voorbeelden.)

Ik heb ze zo niet bij de hand maar Bound To Lose, Bound To Win duurt nooit-never geen 5 minuten! 1:19 minuten lijkt mij inderdaad juist. Knoeiwerk dus van Sony...

Ik heb even het nagekeken. Deze tijden zijn redelijk betrouwbaar:

Ik heb even het nagekeken. Deze tijden zijn redelijk betrouwbaar:

Oké, bedankt.

Inderdaad erg vreemd allemaal, welk licht deze tijden ooit naar buiten heeft gebracht...

Maartenn (crew)
Ik heb de eerste cd nu een draai gegeven in de auto en ik moet zeggen dat ik ten eerste alle 'commotie' om de kwaliteit van het geluid niet snap. Sommige van de nummers zijn opgenomen met minimale middelen waardoor het inderdaad redelijk broos klinkt. Dit kenden we natuurlijk allemaal al van The Bootleg Series 1-3, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

Voor de rest sluit ik me grotendeels aan bij Floater: inderdaad is dit met kop en schouders de meest overbodige release in The Bootleg Series tot nu toe. Ik heb nog niets (significant) nieuws gehoord en ik verwacht ook niet steil achterover te gaan slaan van één van de nummers die nog moet gaan komen.

Als je al het studiomateriaal hebt van de beste man, aangevuld met de rest van The Bootleg Series, dan kan je deze wat mij betreft laten liggen.

Dat voor wat betreft de eerste indruk, morgen cd 2 in de auto mee

@kiriyama: ten tijde van de bekendmaking van dit album waren nog niet alle tracktijden bekend. Ik heb sommige tijden dus gebaseerd op andere releases. Als je iets dergelijks constateert kan je het natuurlijk altijd aanpassen (klik op het tabblad corrigeren) .

avatar van Floater
@ Maartenn: Ik heb "Walls Of Red Wing" van de lijst laten halen (momenteel ter correctie) aangezien deze track niet op The Bootleg Series Vol. 9 is verschenen.

Sony heeft dit numer op het laatste moment verwijderd van de release omdat bleek dat dit geen Witmark demo was. In totaal staan er 47 nummers op dit dubbel-album.

Floater schreef:

Ik heb de cd ook alweer een paar dagen in huis, maar dat was me nog niet eens opgevallen! Scherp van je, Floater

avatar van djarend
Bij sommige winkels krijg je die live cd er ook bij, in NL ook !! wij hebben hem ook staan bv : Brandeis Univeristy 1963, nog 4 exemplaren, dan is ie op

avatar van Timmie
Wat is dat eigelijk voor iets al die Bootleg series van Dylan? oud en nieuw onuitgebracht materiaal ofwat?

Maartenn (crew)
Zo is het maar net Timmie.
Alle outtakes van nummers, onuitgebrachte nummers of livenummers (enz) die nog bij Columbia op de plank stof liggen te vergaren.

avatar van Timmie
oke bedankt.

Timmie schreef:

Onder welk hunebed heb jij stof liggen verzamelen ?

edit: ik zou het trouwens behoorlijk geniaal vinden als je je met jou Top 10 nu tot aan je middel in Bob Dylan zou begeven !

avatar van Arrie
Er zijn anders een hoop hip-hoppers die Bob Dylan tof vinden hoor. Andersom zou ik genialer vinden...

Arrie schreef:

Zo, en ik maar denken dat ik nog laat op was...

Nergens niet om, maar ik ben een behoorlijke Dylan fan die ook nog eens hip-hop kan waarderen

Floater schreef:

Zojuist van Amazon bericht gehad dat de uiteindelijke prijs incl. verzending neerkomt op nog geen 13 euro incl bonus disc. Kijk, dat noem ik nog eens een koopje. Je moet er inderdaad alleen wat langer op wachten

avatar van Arrie
Stalin schreef:

Zo, en ik maar denken dat ik nog laat op was...

Haha, was ook wel een beetje provocerend, geef ik toe.

avatar van kiteu2
Heb mijn versie incl. Brandeis University besteld bij Amazon UK voor 13 pond (15 euro) en had hem binnen 3 dagen op de mat liggen (Amazon UK is meestal goedkoper dan Amazon USA).

avatar van IntoMusic
Eindelijk binnen en heb net Brandeis University geluisterd. Wat een enorm gave bonus zeg. Vooral Bob Dylan's dream is wonderschoon door hem performed. Ook een heerlijk typische Dylan intro over Talkin Bear Mountain picnic massacre blues: "a picnic that never ever happened. it is supposed to happen, but never ever did... .

Aangezien deze niet alleen te verkrijgen is, zal ik 'm toevoegen als bonustracks.

Grappig hoe het publiek ook reageert op sommige uitspraken in Talkin' John Birch paranoid blues...:

Now we all agree with Hitlers' views
Although he killed six million Jews.
It don't matter too much that he was a Fascist
At least you can't say he was a Communist!

---oeoeoeoeoeoehhhhh

avatar van Bartjeking
Weer een zeer mooi exemplaar uit de serie; persoonlijk vind ik het een stuk minder verrassend dan het ongeëvenaarde achtste deel. Maar dit deel laat nog maar eens zien op wat voor hoog niveau de jonge Dylan al acteerde. Ik heb hier ontzettend van genoten, maar verwacht wel wat minder luisterbeurten dan andere delen. Desalniettemin 4 sterren.
En wat is Mama, You Been on My Mind toch een mooi nummer! Onbegrijpelijk dat dit niet op "Another side of Bob Dylan" terecht is gekomen.

IntoMusic schreef:

Now we all agree with Hitlers' views
Although he killed six million Jews.
It don't matter too much that he was a Fascist
At least you can't say he was a Communist!

Je vergeet een regel, of zingt Dylan hem niet tijdens zijn Brandeis show ?

That’s to say like if you got a cold you take a shot of malaria

Geniaal nummer inderdaad en natuurlijk het nummer wat er voor zorgde dat Dylan niet optrad tijdens de Ed Sullivan Show op 12 mei 1963.
Toen Dylan het nummer tijdens de rehearsals ten gehore bracht, schrok ene Stowe Phelps (van CBS) nogal van de tekst.
Men verzocht Dylan vriendelijk of hij niet een ander nummer wou spelen, Dylan weigerde dit en besloot de eer aan zichzelf te houden en dan maar gewoon niet op te treden en de studio te verlaten...

avatar van IntoMusic
Klopt stalin, maar ik vond het wel grappig dat het publiek reageerde na de voorlaatste regel. Inderdaad was (en is nog steeds) Dylan erg eigenzinnig die je niet aan regels moet vastleggen.
Als doorgewinterde fan van The Doors komt me dat dan ook bekend voor (bite my wire, ipv light my fire ).

Eerste stuk van de eerste disc geluisterd en ik herken totaal niet de mindere geluidskwaliteit of ik moet het nog eens met de koptelefoon horen... Man on the street, erg kort nummer maar o zo mooi. Waar anderen ook weer aangeven dat dit eigenlijk de minste bootleg-release is, vind ik dat juist totaal niet.

avatar van Stalin
Kom er net achter dat er maar 2 dagen verschil zit tussen Dylan's optreden tijdens het Brandeis Folk Festival (10 mei 1963) en zijn ''optreden'' bij Ed Sullivan op 12 mei 1963...

Toch opvallend dat mensen zo sterk reageren op de tekst en dat terwijl Dylan het nummer alweer sinds 22 september 1962 live ten gehore bracht (en zelfs al op 24 april 1962 had opgenomen), dus geheel onbekend was het nou ook weer niet.

De tijden waren toen echt anders...

Voor zover de rubriek ''Nutteloze Feiten''

Na een eerste luisterbeurt kan ik nu al zeggen;GEWELDIG!!!. Muziek in zijn puurste vorm. Ik voelde me gelijk "tig" jaren jonger. Jammer voor vele jongeren, die die tijd niet hebben meegemaakt hebben, of van pa en ma hebben meegekregen. Dit is pure muziek in optima forma !!!!!!!!!!!!!!!!! Muzikiek nostalgie enz., whatever!!!

Ad Brouwers schreef:

Aan Dylan's kerstplaat zullen de Witmark Demo's natuurlijk nooit kunnen tippen

Was getekend,

Stalin (voorheen Antonio)

Over die KUTplaat wil het niet meer hebben.
Getekend: Ad Brouwers

Die KUTplaat is de enige Dylanplaat (een aantal compilaties uitgezonderd) die in mijn verzameling ontbreekt. En na het beluisteren van een paar samples van die cd wil ik dit graag zo houden ook.

avatar van kiriyama
Pff, sommige mensen hebben gewoon geen humor.

avatar van Stijn_Slayer
Bob Dylan is daar één van.