Killing Joke - Absolute Dissent (2010)

Label: Spinefarm

1. Absolute Dissent (6:16)
  2. The Great Cull (5:57)
  3. Fresh Fever from the Skies (3:23)
  4. In Excelsis (4:04)
  5. European Super State (4:42)
  6. This World Hell (5:27)
  7. Endgame (4:42)
  8. The Raven King (6:33)
  9. Honour the Fire (5:50)
  10. Depthcharge (4:17)
  11. Here Comes the Singularity (5:04)
  12. Ghosts of Ladbroke Grove (6:32)
  13. Metallica - The Wait *
  21. Fear Factory - Millenium *
  22. Foo Fighters - Requiem *
  23. Kotiteollisuus - Pandemonium *
avatar van Ataloona
Misschien in de Belgische hitlijst maar niet in de Nederlandse lijsten. Die zijn wel zo achterlijk slecht dat ik de radio al 2 jaar niet meer durf aan te zetten..

avatar van kaztor
Klopt.

Als je hier niet met je smoel op elk denkbare roddelblad staat en/of niet simpel genoeg klinkt kun je het shaken.

Er is een Killing Joke en er zijn watjes die wat op hun gitaren staan te pielen, denkend dat ze in de voetsporen van Nirvana of Pearl Jam treden. Da's nog eens een Joke!

Leg dit eens naast een Script of Good Charlotte. Het is beschamend...

avatar van AOVV
Hier in België is het ook niet je dat hoor, jongens..

Ik luister dan ook niet naar de radio, die flauwe, inwisselbare popmuziek doet me helemaal niets.

Killing Joke vind ik dan toch een pak beter, het zou maar erg zijn..

Al kan ik nog altijd niet helemaal erin komen bij dit album, misschien moet ik eens wat in hun oeuvre gaan spitten..

Iemand een idee waar ik best kan beginnen dan?

avatar van Ataloona
@ Kaztor Dat is Killing inderdaad..

@ AOVV

Bij het debuut en dan alle albums luisteren want ze zijn allemaal van sterke kwaliteit, Vanaf 1990 wordt de new wave veel harder bij hen en komt het ietsje meer in de lijn van dit album. Voor 1990 zijn de albums gewoon sterke new wave met wat hardere gitaren en pompende bassen.

avatar van The_CrY
@AOVV: ik zou je aanraden bij Extremities uit 1990 eens aan te kloppen. Maar persoonlijk vind ik dit de meest toegankelijke plaat, en als je deze dus al niet goed in komt, denk ik niet dat je het ver zult schoppen in het oeuvre van Killing Joke.

@Ataloona: dit klinkt dus écht niet als new wave.

avatar van Ataloona
Ik zeg alleen dat de new wave stukke harder geworden is na 1990, dit is trouwens gewoon new wave/metal. Voor de rest zijn de albums na 1990 behalve Killing Joke 2003 en Democracy zeker wel new wave met een metal laag hoor.

avatar van AOVV
The_CrY schreef:

Het is niet zo dat ik ontoegankelijke muziek niet kan appreciëren, hoor. Wat wel kan zijn, is da de sound van Killing Joke me niet echt ligt, omdat er voor mij persoonlijk niets echt uitspringt. Dat is voor iedereen anders, dat weet ik, misschien dat het net wat ontoegankelijker moet zijn voor mij, om er net wel in te kunnen komen. Ik weet het, die logica is behoorlijk krom, maar goed

avatar van Edwynn
Ik zou ook juist zeggen dat de new wave geluiden ernstig naar de achtergrond zijn geschoven sinds 1990. Af en toe zijn er wel wat flarden te bespeuren, maar new wave zou ik het niet willen noemen.
Stilistisch vind ik sinds het wat in de industrial hoek zitten nu. De mechanisch aandoende riffs. (zeker wel metalriffs) neigen in ieder geval daartoe.

avatar van Ataloona
Het is gewoon soms het hoge gitaargeluid wat me nog aan hun new wave periode doet denken, industrial is wel een betere benaming dan new wave inderdaad Edwynn. Maar om te zeggen dat dit totaal geen new wave is kan er bij mij niet in..

avatar van The_CrY
Heb die cover-bonus-cd eens beluistert... wel aardig maar niemand brengt het zo overtuigend als de heren zelf natuurlijk. Millenium van Fear Factory is zelfs vreselijk slecht. De NIN-remix van Democracy slaat compleet nergens op en heeft niks te doen met het originele nummer Democracy. Mijn favoriet is de Love Like Blood versie van Dead By April... precies de aanpak die dat nummer nodig had. Verder is Pssyche van Nouvelle Vague vrij opmerkelijk en origineel, maar voor de rest is het geen must-have plaat. Als bonus van het originele album issie natuurlijk wel erg leuk

avatar van yeahyeahyeah
Genoemde cover-bonus-cd "Absolute Respect" zou ook als apart album opgevoerd kunnen worden. Mooie verzameling van de beter geslaagde KJ-covers door de jaren heen. Met name aan die van Metallica en Helmet ben ik dankzij deze verzamelaar weer helemaal verslaafd. Perfect "gecast": zo past Primitive precies in dat typische moddervette oorlogsfunk-jasje van Helmet.

Terug naar Absolute Dissent, waarschijnlijk mijn favoriete album van 2010. Al het goeie van KJ heeft zich verzameld in loodzware doch verrassend catchy tracks als The Great Cull en In Excelsis. Ook de ode aan de Raven King is hier terecht populair. Al met al is dit album best een lange zit, maar tot het fraaie "dubby" slotakkoord aan toe blijft het boeien.

avatar van Fake_world
Vind het wel jammer dat de plaat wat inzakt in de tweede helft, the raven king en ghosts buiten beschouwing gelaten. Daar waar de eerste helft dreigend klinkt, klinkt de tweede helft meer melancholisch en positiever. Vind het evenwicht wat zoek daar.

avatar van kaztor
The_CrY schreef:
Verder is Pssyche van Nouvelle Vague vrij opmerkelijk en origineel

Nouvelle Vague, daar heb ik het wel zo'n beetje mee gehad.
Die lounge-stijl is maar voor eventjes leuk. Ze blijven te lang rondhangen.

Antagoon
Nu had ik em al een tijdje, maar nu is hij volledig geland. Wat een goede plaat is dit! Het is niet heel anders dan ze reeds hebben gedaan, maar van een band die al zo lang mee gaat verwacht ik dat ook niet. Als ze zulke puike platen maken, vind ik het allang best. Ze zijn sowieso erg constant wat kwaliteit betreft.
Op dit moment springt The Raven King er samen met het titelnummer uit, maar de favorieten zijn telkens weer anders (het laatste nummer!). Voor mij het kenmerk van een echt goede plaat.

avatar van Castle
Vandaag weer eens gedraaid en weer een kippevel ervaring,zeker bij the Raven King. Eigenlijk een 5+*

avatar van judgepaddy

judgepaddy schreef:
Via Facebook deze track van hun komende album: MMXII
Rapture
Ouderwets KJ venijn.

Klinkt veelbelovend. Zij zijn blijkbaar in topvorm...

avatar van starsailor
Hoop alleen niet dat dit de echte albumcover wordt:

New KJ album

avatar van judgepaddy
Ik help het je mee hopen. Ziet er inderdaad niet uit.
Maar er staat in ieder geval wel al een tof nummer op, al is het geluid van de clip nogal vlak.

Ben nog niet zo lang bekend met KJ en deze hier en het debuut zijn mijn eerste kennismakingen. Grappig om dat verschil te horen en het heeft allebei zeker wel wat. Ben echter nog niet helemaal overtuigd. Op dit album hoor ik veel goede nummers, maar ik vind het geluid niet zo best. Komt dat omdat ik het alleen nog maar via mijn laptop heb beluisterd of laat de productie te wensen over?

avatar van spoiler
Nou, ik heb de CD al vele malen gedraaid en het geluid vindt ik meer dan prima. Draai hem eens lekker hard, dan klink deze nog veel beter

Mijn eerste KJ album is onderweg!

Hoop dat het album (nog) beter bevalt dan nu ik het op de pc beluister. Naast het geluid ben ik ook nog niet overtuigd van alle nummers. Er staan echter een aantal dusdanig goede nummers op dat het sowieso een aanschaf waard is.

Hoewel (tot nu toe) niet alles in het oeuvre van deze heren mij kan bekoren, kan ik niet anders dan een diepe buiging maken. Is dit dezelfde band als van het debuutalbum en bijvoorbeeld Night Time? Wat een variatie!

En deze bevalt mij nu het beste. Het begint gelijk goed met de titeltrack en gelijk daarna het hoogtepunt van het album in de vorm van The Great Cull. Wat een track! Redelijk stevige metal wisselt zich daarna af met toegankelijke songs die in het verleden de top 40 hadden gehaald (European Super State en In Excelsis). Daar hoor ik ook dance invloeden.

Hoewel kant A mij beter bevalt dan kant B,wordt het nergens echt slecht. Honour the Fire vind ik wel het minst. Ik merk wel dat het bij dit album een absolute meerwaarde heeft het volume behoorlijk op te voeren.

avatar van frolunda
Naar aanleiding van het geweldige Pylon deze ook maar eens aangeschaft en die doet er niet voor onder.Absolute dissent is een ijzersterk album waar Killing joke opnieuw een prachtige combinatie van Rock,Gothic,Metal en Wave op de mat legt waarbij zelfs plaats is voor een incidenteel dance- (op hun manier dan) of Reggae/dub nummer.
De afwisseling,in zowel zang als sound is dan ook meteen de sterkste troef op dit zoveelste hoogtepunt in het oeuvre van de band.Lijkt wel of ze met de jaren alleen maar beter worden.
Voorlopige uitschieters zijn voor mij het swingende European super state,the Great cull,Endgame en het meeslepende en absoluut briljante The Raven king.
Klasse plaat!!!

avatar van Castle
geplaatst:
Woow na (te) lange tijd weer eens opgezet, magistraal