Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now (2010)

Label: No Sleep

met Vinnie Paz

4. Fuckmaster Sex (4:26)
  5. Swashbuckling (4:47)

met Apathy, Ryu en Esoteric

6. I Could Write a Rhyme (5:36)
  7. Hardcore Data (5:11)
  8. Mad Ammo (5:14)

met F.T. en R.A. the Rugged Man

9. Tingin' (3:55)
  10. There Will Be Blood (4:13)

met Sadat X, Grand Puba, A.G., O.C. en Diamond D

11. Miss Those Days (4:18)
  12. Step Correctly (4:24)
  13. Wack Juice (4:30)
  14. Styles Ain't Raw (5:39)

met Apathy en Chino XL

15. Where I Are (3:56)
  16. Time Travels On (3:27)

met Majik Most en Dutchmassive

avatar van Colucci_Era
Of gewoon die stukjes in een making off-video, of gewoon als een aparte video.

avatar van Dw.Ns.St
No Surrender schreef:
Verkoopt de Media Markt deze?

Nee. Maar de Hieroglyphics - Full Circle Tour Live is nu wel online voor 1,99 te bestellen!

Toch wel het meest gedraaide album van afgelopen week. Vrijdag komt eindelijk m'n order binnen en The Gatalog heb ik ook in zeer goede staat weten te vinden via via voor 20 euro!

avatar van P.O.W.
Ben benieuwd of we dit nu als een classic zouden beschouwen als in de tijd van de beats een andere rapper dit album had uitgebracht. Big L ofzo.

Ik gok op ja.

Ik gok ook op ja dat dit album met Celph over 10 jaar als een classic wordt beschouwd. Hij heeft zichzelf echt helemaal gefinetuned vergeleken met ouder werk.

avatar van Slick
Slick schreef:
Jezus! Wat een album.

Ik blijf erbij. Dit is echt 1 van de dopeste albums van de afgelopen tijd. Instant classic.

avatar van MJ_DA_MAN
Voor mij niet meer dan een tussendoortje. Ik had al direct gemengde gevoelens toen ik las dat Buckwild ging produceren (toen dacht ik nog nieuwe beats), maar ook toen bleek dat het oude beats waren was ik niet zo blij. Sowieso is Celph, nog steeds, een rapper voor de toekomst en past hij niet echt op new school-beats, gezien een rapper van de toekomst en gedateerde beats nooit echt succesvol zijn denk ik. Ik heb Buckwild altijd wel een goede producer gevonden, maar vind dit ook niet zijn beste producties, alhoewel ik nooit helemaal kapot ben geweest van D.I.T.C. Maar goed, gezien Celph altijd hard komt, het toch wel een leuk sfeerte heeft en het absoluut nooit slecht is zit er nog wel een 3,5* in. Wisselvallende gastrappers overigens; Treach, Ap, Ryu, R.A. en Chino komen hard, o.a. Eso komt aardig, maar Vinnie Paz is hier zwak, de Brand Nubian-leden matig en de D.I.T.C.-leden bij vlagen zelfs beroerd (Diamond D ). Volgende keer gewoon een album in de trend van AotP a.u.b., Celph.

avatar van Elohim
kan ik het niet met je eens zijn MJ, ik hoop zo dat hij geen autotune in zijn refreintjes gaat gebruiken (wat sinds de toevoeging van Block aan AotP voor AotP niet vreemd is geworden) en ik hoop ook dat hij wat meer op dreef is op zijn volgend dan de meeste AotP rappers op het laatste album

als je meer doelt op de eerdere AotP releases, ben ik het helemaal met je eens, ik vind die beats beter bij Celph passen, alleen merk ik met Celph dat hij beter spit over dit soort beats, of het is puur toeval natuurlijk.
Als Celph nou een album maakt met Torture Papers-stijl beats, zie ik een tweede 5 nog wel eens gebeuren (andere is voor Sage Francis "A Healthy Distrust)

avatar van Bedorvenkebab
Dit soort beats zijn perfect voor Celph vind ik, en vind ze dan ook erg sterk. Geven hem genoeg ruimte om zijn punchlines duidelijk aan de man te brengen. Wat bedoel je in de met in de trend van AOTP trouwens MJ? Qua gastartiesten? Want There Will Be Blood is inderdaad dramatisch wack. Echter qua sfeer bevalt me deze plaat veel beter dan de AOTP albums.

Elohim schreef:
Dat Block McCloud zo nodig zijn stem wilde vervormen is zijn keuze, maar volgens mij maakt Celph in het openingsnummer de autotune nogal (en terecht) belachelijk.
Bedorvenkebab schreef:
Qua beats uiteraard. En There Will Be Blood vind ik qua productie zeker niet wack, alleen de gastartiesten bij momenten dus wel.

avatar van Elohim
tsja, heb je wel een punt, maar ik ben er denk ik nog steeds niet helemaal overheen dat Block AotP heeft gejoind dus maak ik daar graag nog wat opmerkingen over

de beats op dat laatste album vond ik niet zo heel geniaal trouwens, maar, zoals ik al zei: celph +torture papers stijl beats = awesome

sowieso zie ik celph nooit Autotune gebruiken behalve als het voor de grap is, ik pakte alleen net het enige negatieve wat je daarmee zou kunnen bedoelen eruit =]

maarja, beats als op cookin keys zijn ook simpelweg belachelijk, ook zeker geen fan van het totaal de plank misslaande ultimatum, maarja, zoals ik nu al enkele keren heb gezegd, als ik torture papers, of trouwens, ook ritual of battle stijl beats met celph hoor die op deze manier op dreef is, dan zie ik een klassieker

avatar van Colucci_Era
Ik had liever dat Celph Titled beats van Snowgoons of Sicknature had gebruikt, maar dit klinkt ook erg goed (vooral door Celph Titled zelf natuurlijk). Geef nu 4*, maar de beats gaan wel al na een paar dagen vervelen.

avatar van Bedorvenkebab
Opvallend. Ik vind dit een van de beste albums van 2010 qua productie, en vind de beats van de Snowgoons vaak als eenheidsworst klinken.

avatar van MJ_DA_MAN
Celph kan zelf ook prima produceren. De Goon-beats van de laatste tijd zijn idd vrij eenheidsworsterig.

avatar van Colucci_Era
Ow, ik wist helemaal niet dat Celph zelf kon producen . Ik bedoel natuurlijk wel de Snowgoons beats van Black Snow-niveau.

Ik snap niet dat je dit kan zien als een tussendoortje. Je mag van geluk spreken als er volgend jaar een album uitkomt van het zelfde niveau. Dat betwijfel ik namelijk. Dit abum heeft alles om een classic te worden.

Als je down bent met de 90ies boombap, dan is dit een geschenk uit de hemel.

avatar van MJ_DA_MAN
Ok dan weet ik dat ook weer .

avatar van thgryda
Weinig op aan te merken op een erg aangenaam en clean album. De leftover jaren 90 buckwild beats zijn stuk voor stuk kwalitatief erg sterk en sluiten stuk voor stuk naadloos aan bij de vloeiende boombap delivery van Celph. Wat heeft deze man toch een heerlijke stem, flow en delivery. Top mc, top producties die samen resulteren in een top album met een machtige 90s sound.

Waarom dan slechts 4 sterren ? Wel net als MJ vind ik dat het net door die 90s sfeer een tussendoortje gevoel geeft. Je kan het moeilijk een baanbrekend album noemen en dat is een beetje wat ik mis aan dit album. Toch al bij al geniet ik met volle teugen van dit album en krijgt het zeker een plaats in mijn top 10 van dit jaar...

avatar van René.
De cd vandaag ontvangen. Eerste niet-commerciele (oftewel, niet Eminem) CD die ik koop sinds Rip The Jacker.

MJ_DA_MAN schreef:
zeker, Celph is altijd al een vette producer geweest

Ik vind zijn stem soms wat irritant, ik mis soms 'the flow' en er is een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen de verschillende nummers. Dan vind ik het weer niet zoveel, vervolgens klinkt het best lekker allemaal. Voorbeelden van die laatste categorie zijn: I Could Write A Rhyme, Miss Those Days, Stop Correctly & Styles Ain't Raw.
Ook hoor je er een paar teksten tussen staan, waarbij ik denk van 'man, je bent toch geen 16 meer'. Beetje zielig klinkt dat. Kortom, een paar leuke nummers en verder valt het me niet mee.

avatar van P.O.W.
Dat met zijn stem sloop er bij mij ook in na het 100 keer luisteren van die Rubix Cuban Bootleg, maar met dit album heb ik het totaal niet. Ik weet niet of het een verdienste is van de productie ofwat, maar ik digg Celph meer dan ooit tevoren.

avatar van He$$el_01
Ik vind Celph's stem juist altijd een van de betere. Hij is op een of andere manier energiek maar toch rustig en hij is erg goed te verstaan.

avatar van Bedorvenkebab
Tegenwoordig klinken boombapalbums al snel geforceerd en gedateerd. Zelden hoor je producties die echt kunnen teruggrijpen naar het geluid van de zogenaamde Golden Era, en zelden is er een rapper die met slechts brag & boast een heel album interessant blijft. Celph Titled en Buckwild willen met Nineteen Ninety Now het traditionele boombapgeluid terugbrengen, en ze slagen daarin.

Toegegeven, met beats die in de jaren 1994 tot en met 1996 zijn gemaakt is die opgave een stuk makkelijker. Alle beats op Nineteen Ninety Now zijn namelijk onuitgebrachte producties van Buckwild. Waar de producer vandaag de dag nog wel eens tegenvalt door ongeïnspireerde beats aan de man te brengen, stellen deze op Nineteen Ninety Now niet teleur. Ze zijn typerend voor de boombap-era, waarbij scratches niet ontbreken. Het is lastig om het kwalitatief te vergelijken met het vroegere werk van Buckwild. Wel is het duidelijk: Nineteen Ninety Now is één van de sterkere hiphopalbums qua producties. De beats treden daarbij niet vaak naar de voorgrond, en dat laat tevens ruimte voor een rapper om zijn ding te doen.

En daar maakt Celph Titled dankbaar gebruik van. Voor degene die nog niet bekend is met de MC: de rapper is al jaren actief in de undergroundscene. Zijn gehele carrière werkt hij met veel verschillende namen, en hij is vooral bekend geworden door zijn bijdrage aan The Demigodz en Army of the Pharaohs. Kenmerkend is zijn zware en toch droge stem, die bijna prekerig overkomt. Dit, gecombineerd met ijzersterke punchlines en een grote dosis humor, zorgt voor een vermakelijke mix die je bij weinig MC's nog tegenkomt. Bovendien lukt het Celph Titled om een album lang interessant te blijven.

Wie in hiphop alleen serieuze en zelfbewuste lyrics zoekt kan deze plaat misschien beter opzij leggen. Celph Titled is namelijk een brag & boast-rapper en wijkt daar, op een paar uitzonderingen na, het gehele album niet van af. Bij veel rappers slaat de verveling al snel toe als deze beginnen met opscheppen, maar Celph Titled heeft de gave om elke line vol overtuiging te rappen. Lines over geweren, verbale bedreigingen, de vaardigheden van Celph zelf, en vooral teksten waarbij andere rappers het moeten ontgelden; vermakelijk is het allemaal. Je zou alinea's kunnen vullen met de punchlines die te horen zijn op Nineteen Ninety Now, waarbij de quotables nog lange tijd memorabel zullen blijven. Anders is de track I Could Write a Rhyme, waar Celph Titled op een droge manier zijn carrière beschrijft: "Then my phone rang, don't know who it was from//Some guy called himself Apathy, the Alientongue//Heard I had production, and I could rhyme too//He was from the North, and knew some Jedi Mind dudes.”

Verder nodigt de rapper veel collega's uit, in totaal vijftien, en een vlugge blik leert ons dat die ook allemaal in het zelfde straatje als Celph zitten. Veelal zijn dit rappers waar Celph al mee heeft samengewerkt (Apathy en Vinnie Paz), maar ook namen als Chino XL en R.A. the Rugged Man zijn present. Het levert een bonte verzameling op van rappers die een aanvulling op de gastheer zijn, zonder dat ze Celph ergens overtreffen. Vooral Esoteric, R.A. the Rugged Man, Apathy en Treach (laatstgenoemde op het geweldige Out to Lunch) laten zich op een positieve manier horen. Nergens slaat het album qua gastartiesten de plank mis; op There Will Be Blood na dan. Een anthem met veel hiphopveteranen: Sadat X, Grand Puba, O.C., A.G. en Diamond D. Waar dit op papier indrukwekkende namen zijn, stellen ze toch teleur. Het wordt met name bij Sadat X pijnlijk duidelijk dat de veteranen het niveau, vooral qua flow en delivery, niet meer aankunnen en uiteindelijk levert het een matig nummer op.

Een smetje op het album, dat voor de rest verrassend constant blijft. Het kent nergens echt zwakke punten, ondanks dat het tempo wat omlaag wordt gehaald door de vele intro’s en outro's, die daarnaast ook niet echt wat aan het album toevoegen. En dat is jammer, want zo ben je na een aantal keren luisteren toch geneigd om de skipknop in te drukken, zonder dat dat nodig zou zijn geweest.

Celph Titled en Buckwild nemen de luisteraar op Nineteen Ninety Now mee naar het tijdperk waar boombap veruit de populairste vorm van hiphop was, en bewijzen daarnaast ook dat deze muziek helemaal niet gedateerd hoeft te klinken. Het is dan ook interessant om te kijken of er nog albums zullen komen die op hetzelfde niveau het Golden Era-gevoel terug kunnen brengen, zonder beats uit de betreffende periode te gebruiken. Want ondanks de eentonigheid qua teksten, de vele gastartiesten, en het feit dat de beats al meer dan tien jaar bestaan, is Nineteen Ninety Now met gemak één van de betere hiphopreleases van dit jaar. Traditionele rauwe boombap die ook nog eens kwalitatief hoogstaand is. Het kan nog steeds.

---
Stond al een tijdje op HHL.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik ben deze toch maar eens gaan luisteren adhv de nummers die ik zag bij de Hiphop Track van 2010 K.O., dit wordt een 4,0* of een dikke 3,5* . Echt een nice recht-voor-je-raap-rap album, beats zijn lekker, Celph doet het goed...

avatar van AOVV
Sterke plaat, met strakke producties en een goeie Celph Titled. Ook de meeste gastartiesten zijn goed. De plaat duurt alleen nogal lang, wat ervoor zorgt dat ik 'm nog wat meer moet opleggen. Tot nu toe springen het openingsnummer en 'Hardcore Data' eruit voor mij..

avatar van He$$el_01
Celph Titled laat naar mijn mening hier zien dat hij ook op een solo album zijn niveau van AotP kan halen. Ik had niet verwacht dat deze beats goed bij Celph zouden passen en in het begin moest ik er even aan wennen. Maar na een tijdje blijkt dat dit een goede combinatie is. Toch denk ik dat Celph Titled met beats in de stijl van AotP en Snowgoons nog beter tot zijn recht komt.

avatar van AOVV
Ik blijf bij wat ik enkele dagen geleden hier al heb geschreven. De plaat blijft iets te lang duren voor mij, waardoor er ook wat mindere nummers opstaan, vind ik. Toch liggen songs als 'The Deal Maker', 'Out To Lunch', 'Eraserheads' en 'Hardcore Data' goed in 't gehoor. Al bij al is dit toch wel één van de betere hip-hopplaten die ik dit jaar al heb beluisterd.

3,5 sterren

FightForMore
Voor ik dit bericht begin, wil ik dit even zeggen ;

Ik ben een heel groot fan van Army of the Pharaohs en toen ik hoorde dat Celph een nieuw album ging maken, was ik er enorm benieuwd naar. Helemaal als je dan later hoort dat hij beats gaat gebruiken van D.I.T.C.-producer Buckwild. Maanden was het stil over het album, maar toen 'Styles Ain't Raw' uitlekte, kon ik niet meer wachten op dit meesterwerkje. Dit nummer was een heel boombap-festijn en als je denkt dat alles zo gaat zijn op het album, dan was het voor mij al het album van het jaar.

Ik kon me eigenlijk lang bedwingen, want ik heb vandaag maar pas het album beluisterd. Het album begint direct al met een mid '90 beat, dus het kon niet slecht beginnen. Het hele album vind ik eigenlijk heel goed en zeker wanneer een album gebruikt maakt van beats die in 2010 niet meer vanzelfsprekend zijn. Doordat heeft het album meer sfeer. Celph z'n stem leent zich perfect voor de boombap beats. Bijna alle nummers zijn hele goede producties, maar 'Styles Ain't Raw' (en ook de reden dat dit album op m'n radar verscheen) vind ik één van de betere nummers van 2010. Helaas, een vijf is wat te hoog gegrepen omdat ik vind dat het album iets te lang duurt, maar ik geef het wel een 4,5.

Btw; Op 'Fuckmaster Sex' moet ik steeds schrikken van dat pistool-geknal.

avatar van discipline
Deze valt mij eigenlijk een beetje tegen.
De beats zijn echt gruwelijk, maar ik twijfel nog een beetje aan Celph Titled zelf ik vind niet echt dat hij dit album kan dragen. Maar misschien moet ik het nog iets vaker luisteren
Apathy komt trouwens echt hard op Swashbuckling
En Chino XL bewijst toch dat hij een stapje voor is op Celph Titled
Ik begin met een 3,5*

avatar van Manchild
Nice album, kom ik echt weer in die jaren 90 sfeer. Mis alleen een featuring van Tim Dog. I could write a Rhyme track kan ik elke dag horen. De combo Celph en Apathy blijft dodelijk.

avatar van raafmau
The stem van Celpth Titled doet me denken aan Del in Clint Eastwood Gorillaz ?