menu

Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now (2010)

mijn stem
3,91 (95)
95 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: No Sleep

  1. The Deal Maker (4:37)
  2. Out to Lunch (3:31)

    met Treach

  3. Eraserheads (4:24)

    met Vinnie Paz

  4. Fuckmaster Sex (4:26)
  5. Swashbuckling (4:47)

    met Apathy, Ryu en Esoteric

  6. I Could Write a Rhyme (5:36)
  7. Hardcore Data (5:11)
  8. Mad Ammo (5:14)

    met F.T. en R.A. the Rugged Man

  9. Tingin' (3:55)
  10. There Will Be Blood (4:13)

    met Sadat X, Grand Puba, A.G., O.C. en Diamond D

  11. Miss Those Days (4:18)
  12. Step Correctly (4:24)
  13. Wack Juice (4:30)
  14. Styles Ain't Raw (5:39)

    met Apathy en Chino XL

  15. Where I Are (3:56)
  16. Time Travels On (3:27)

    met Majik Most en Dutchmassive

totale tijdsduur: 1:12:08
zoeken in:
avatar van Bedorvenkebab
Tegenwoordig klinken boombapalbums al snel geforceerd en gedateerd. Zelden hoor je producties die echt kunnen teruggrijpen naar het geluid van de zogenaamde Golden Era, en zelden is er een rapper die met slechts brag & boast een heel album interessant blijft. Celph Titled en Buckwild willen met Nineteen Ninety Now het traditionele boombapgeluid terugbrengen, en ze slagen daarin.

Toegegeven, met beats die in de jaren 1994 tot en met 1996 zijn gemaakt is die opgave een stuk makkelijker. Alle beats op Nineteen Ninety Now zijn namelijk onuitgebrachte producties van Buckwild. Waar de producer vandaag de dag nog wel eens tegenvalt door ongeïnspireerde beats aan de man te brengen, stellen deze op Nineteen Ninety Now niet teleur. Ze zijn typerend voor de boombap-era, waarbij scratches niet ontbreken. Het is lastig om het kwalitatief te vergelijken met het vroegere werk van Buckwild. Wel is het duidelijk: Nineteen Ninety Now is één van de sterkere hiphopalbums qua producties. De beats treden daarbij niet vaak naar de voorgrond, en dat laat tevens ruimte voor een rapper om zijn ding te doen.

En daar maakt Celph Titled dankbaar gebruik van. Voor degene die nog niet bekend is met de MC: de rapper is al jaren actief in de undergroundscene. Zijn gehele carrière werkt hij met veel verschillende namen, en hij is vooral bekend geworden door zijn bijdrage aan The Demigodz en Army of the Pharaohs. Kenmerkend is zijn zware en toch droge stem, die bijna prekerig overkomt. Dit, gecombineerd met ijzersterke punchlines en een grote dosis humor, zorgt voor een vermakelijke mix die je bij weinig MC's nog tegenkomt. Bovendien lukt het Celph Titled om een album lang interessant te blijven.

Wie in hiphop alleen serieuze en zelfbewuste lyrics zoekt kan deze plaat misschien beter opzij leggen. Celph Titled is namelijk een brag & boast-rapper en wijkt daar, op een paar uitzonderingen na, het gehele album niet van af. Bij veel rappers slaat de verveling al snel toe als deze beginnen met opscheppen, maar Celph Titled heeft de gave om elke line vol overtuiging te rappen. Lines over geweren, verbale bedreigingen, de vaardigheden van Celph zelf, en vooral teksten waarbij andere rappers het moeten ontgelden; vermakelijk is het allemaal. Je zou alinea's kunnen vullen met de punchlines die te horen zijn op Nineteen Ninety Now, waarbij de quotables nog lange tijd memorabel zullen blijven. Anders is de track I Could Write a Rhyme, waar Celph Titled op een droge manier zijn carrière beschrijft: "Then my phone rang, don't know who it was from//Some guy called himself Apathy, the Alientongue//Heard I had production, and I could rhyme too//He was from the North, and knew some Jedi Mind dudes.”

Verder nodigt de rapper veel collega's uit, in totaal vijftien, en een vlugge blik leert ons dat die ook allemaal in het zelfde straatje als Celph zitten. Veelal zijn dit rappers waar Celph al mee heeft samengewerkt (Apathy en Vinnie Paz), maar ook namen als Chino XL en R.A. the Rugged Man zijn present. Het levert een bonte verzameling op van rappers die een aanvulling op de gastheer zijn, zonder dat ze Celph ergens overtreffen. Vooral Esoteric, R.A. the Rugged Man, Apathy en Treach (laatstgenoemde op het geweldige Out to Lunch) laten zich op een positieve manier horen. Nergens slaat het album qua gastartiesten de plank mis; op There Will Be Blood na dan. Een anthem met veel hiphopveteranen: Sadat X, Grand Puba, O.C., A.G. en Diamond D. Waar dit op papier indrukwekkende namen zijn, stellen ze toch teleur. Het wordt met name bij Sadat X pijnlijk duidelijk dat de veteranen het niveau, vooral qua flow en delivery, niet meer aankunnen en uiteindelijk levert het een matig nummer op.

Een smetje op het album, dat voor de rest verrassend constant blijft. Het kent nergens echt zwakke punten, ondanks dat het tempo wat omlaag wordt gehaald door de vele intro’s en outro's, die daarnaast ook niet echt wat aan het album toevoegen. En dat is jammer, want zo ben je na een aantal keren luisteren toch geneigd om de skipknop in te drukken, zonder dat dat nodig zou zijn geweest.

Celph Titled en Buckwild nemen de luisteraar op Nineteen Ninety Now mee naar het tijdperk waar boombap veruit de populairste vorm van hiphop was, en bewijzen daarnaast ook dat deze muziek helemaal niet gedateerd hoeft te klinken. Het is dan ook interessant om te kijken of er nog albums zullen komen die op hetzelfde niveau het Golden Era-gevoel terug kunnen brengen, zonder beats uit de betreffende periode te gebruiken. Want ondanks de eentonigheid qua teksten, de vele gastartiesten, en het feit dat de beats al meer dan tien jaar bestaan, is Nineteen Ninety Now met gemak één van de betere hiphopreleases van dit jaar. Traditionele rauwe boombap die ook nog eens kwalitatief hoogstaand is. Het kan nog steeds.

---
Stond al een tijdje op HHL.

avatar van james_cameron
3,5
Prettige hiphop; rapper Celph Titled heeft een fijne stem en een relaxte, licht humoristische flow. Soms is hij iets te relaxed; hierdoor gaan veel tracks nogal op elkaar lijken en is er een gebrek aan afwisseling tussen de tracks onderling. Het album duurt met zijn 72 minuten ook wel wat te lang. Ik mis ook een beetje echt pompende beats, maar afgezien daarvan is het een prima plaat, met hier en daar leuk gekozen (film)samples.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:42 uur

geplaatst: vandaag om 19:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.