Frank Zappa - Lumpy Gravy (1967)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Lumpy Gravy Part One (15:48)
  2. Lumpy Gravy Part Two (15:51)
avatar van kaztor
Tony schreef:

Biedt de remaster daar geen soelaas?

Nope, het is een heruitgave van de '1995'-mix.

Amsterdamman
Dit is nou echt een klassieker onder Zappa's werk. Ik ben nog maar wat maanden bezig met zijn muziek maar geniet erg van dit album. Lumpt Gravy is kunst; linair stamt het af van de DADA stroming; met recht een kunststuk. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het wat maanden heeft geduurd om dit te snappen. En soms kan ik het nog steeds niet aan, maar er zijn muzikale momenten die niet onderdoen van een meesterwerk. Kortom: samen met Lather is Lumpy Gravy voor mij het beste muziek voorbeeld van Frank Zappa.

avatar van ricardo
1,5
Wat Lather betreft heb je gelijk vind ik, want alle veelzijdigheid van Zappa door de jaren heen is te vinden op Lather. Voor mij is Lather ook top 3 werk.

Dit album heb ik een paar keer geprobeerd, maar vind hem 10 keer nix, tis mijn ding gewoon niet, vooral het gepraat en de weinige muziek die er te horen is bevalt me totaal niet.

Dit is 1 van de weinige zappa albums die ik niet origineel heb vanwege bovenstaande reden.

avatar van thesceneisnow
ricardo schreef:

Zonde. Blijft een topwerk en ook wel een sleutelplaat in zijn oeuvre.

Amsterdamman
Ik snap het wel, Ricardo, want dat gelach etc is niet bijster interessant maar de muziek stukken die hierop staan is zeg maar inderdaad een sleutel tot al zijn latere (vooral klassieke) werk.

avatar van freakey
Amsterdamman schreef:
....Ik ben nu trouwens het geweldige boek aan het lezen over de muziek van Zappa en vooral de achtergrond, invloeden etc http://www.afka.net/books/poodle.htm

Geweldig boek! Wel zware kost.... (vond ik dan toch....)

Amsterdamman
Ja niet hap en slik en weg maar wel reuze interessant wat betreft dieper inzicht van muziek, tekst, concept, art ect

avatar van Maartenn
Alternatieve titel: Superstarshine Vol. 26 ??

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Inderdaad, volgens mij mag die ondertitel weg: Frank Zappa - Superstarshine Vol. 26 (Vinyl, LP, Album) at Discogs . Correctie aangevraagd.

avatar van Stalin
1967 Lumpy Gravy Capitol Version

Youtube

avatar van willemmusic

De geluidskwaliteit is belabberd, maar de informatie lezenswaard, bedankt maar weer...Stalin!

avatar van Stalin
The Lumpy Gravy Sessions - Wrecking Crew Outtake
Youtube

avatar van Reinbo
Een plaat uit mijn geboortejaar. En wat voor een! Misschien wel mijn favoriete Zappa plaat. Hier gaat hij voor het eerst helemaal los. Z'n eerste solo project is een totale blend van muziekstromingen: Jazz, klassiek, pop, rock, dixie, hoorspel, percussie, harmonie. Het wisselt erlkaar af in razend tempo. Een uitputtingsslag. Onnavolgbaar!

Zappa is zelden zo melodieus geweest.

avatar van Tony
Een van de eerste Zappa albums die ik beluisterde, waarom weet ik niet meer. Kon er in ieder geval helemaal niks mee en heb om die reden alle albums van de Mothers lange tijd links laten liggen. Inmiddels, jaren later, ook de Mothers albums leren waarderen. WOIIFTM hoort zelfs bij de absolute favorieten. Alleen Lumpy Grave heb ik nooit meer in de herkansing gegooid. Waarom weet ik niet. Ga ik binnenkort dus maar eens doen...