The Tallest Man on Earth - Sometimes the Blues Is Just a Passing Bird (2010)

Zweden
Folk
Label: Dead Oceans

1. Little River (3:46)
  2. The Dreamer (4:06)
  3. Like the Wheel (3:28)
  4. Tangle in This Trampled Wheat (3:03)
  5. Thrown Right at Me (2:59)
avatar van Raoul
Dit is gewoon een plaat in het verlengde van zijn vorige 3. En daar is niks mis mee denk ik. Natuurlijk.. je kunt je vervelen. Maar ik ben blij met ook maar één nummer extra van deze man. Zijn stijl verandert licht met elke plaat, en ik heb geen zin in een totale omgooi van muziek. Wat deze man goed deed, doet hij nog steeds goed.

Of dat nu met een banjo, (electische) gitaar of een piano is. Deze man heeft een eigen geluid. Heerlijk. En die teksten.. wow.

Hebben jullie ook de pianoversie gehoord van 'Like the Wheel'?

Ik wil trouwens wel even zeggen dat ik de stemmen begrijp die dit een herhaaloefening vinden van vorig werk. Het heeft dezelfde sound en ook zijn stem is op 3 van de 5 nummers redelijk 'shallow-graverig', een herhaling van een trucje?
Ik heb discussies gezien van mensen die denken dat hij 'een stemmetje' opzet.. (En daar ben ik het trouwens niet mee eens)

avatar van midnight boom
In twee maanden ben ik een enorme fan van The Tallest man on earth geworden, zijn album van dit jaar the wild hunt heb ik volgens Itunes ruim zeventig keer geluisterd. Die plaat vind ik werkelijk fantastisch! nu is er de ep (minialbum) Sometimes the blues is just a passing bird.

Vijf liedjes staan er maar op. Maar wat is ie weer mooi. Van het eerste nummer tot het laatse nummer boeit ie mij, en zorgt ie ervoor dat ik kippenvel krijg. Little River is een prachtige opener, en zet weer precies de goede toon, het werkelijk prachtige The Dreamer is misschien wel het mooiste liedje dat de 27 jarige Kristian Matsson ooit heeft geschreven. Het elektrische nummer grijpt je al naar de eerste luisterbeurt en laat je niet meer los. Like a wheel en Tangle in This trampled Wheat zijn gewoon goed. En afsluiter Thrown Right at me is zo lief, teder en ingetogen ingespeeld dat het nummer en zeer bijzondere sfeer heeft.
Deze ep staat vol met nummers die ook op The Wild Hunt hadden kunnen staan, en is een mooie toevoeging aan zijn liedjes.

Wat is het toch een fantastische muzikant!

van: daanmuziek.blogspot