Frank Zappa & Captain Beefheart - Bongo Fury (1975)

Label: DiscReet

1. Debra Kadabra (3:54)
  2. Carolina Hard Core Ecstasy (6:00)
  3. Sam with the Showing Scalp Flat Top (3:22)
  4. Poofter's Froth Wyoming Plans Ahead (2:33)
  5. 200 Years Old (4:32)
  6. Cucamonga (2:24)
  7. Advance Romance (11:18)
  8. Man with the Woman Head (1:29)
  9. Muffin Man (5:33)
avatar van Reinbo
Zappa en Beafheart. Geweldig blues album. Het stemgeluid van Beefheart past perfect bij de donkere en apparte blues van Zappa.

avatar van Marb
Volkomen mee eens! Het is overigens de derde samenwerking tussen Zappa en Beefheart sinds Trout mask Replica [waar Zappa producer van was], Hot Rats [waar Don een heel kort rolletje had [Willie the pimp vocals] ] en nu deze geweldige cd met live en studio opnames van beide heren. Vooral het nummer Debra Kadabra is echt een geweldig nummer om bij uit je dak te gaan! En natuurlijk mag het komische Muffin Man ook niet ontbreken!

avatar van beaster1256
fantastische plaat tussen de 2 meesters , machtige blues en humor , met muffin man als beste nummer

avatar van kaztor
Eerlijk gezegd vind ik Beefheart's voordrachten het niveau een beetje omlaag trekken. De man heeft zeer veel talent, neem me niet kwalijk, maar ik prefereer toch Zappa's hersenspinsels. Dat spreekt me toch iets meer aan en past ook zeer goed bij de muziek. Maar toch bevat dit album enkele juweeltjes in de vorm van Advance Romance, Carolina Hardcore Extacy en Muffin Man.

M'n gevoel zegt 4,5, maar m'n Zappa-hart zegt: 5!

Joy
ik vind beefheart eigenlijk helemaal niet zo'n talant, alleen gebruikte zappa iedereen om hem heen waar hij dacht wat mee te kunnen, ook een beefheart, had ook de buurvrouw kunnen zijn van de dichtsbijzijnde koffieshop als zij aan zappa gervraagd zou hebben: maak een plaat met mij

plaat zelf dik ok, afsluiter om van te smullen

Muffin man is geweldig, de rest heel aardig.

LocoHermano
Ik geef Bongo Fury 3 sterren. Carolina..., 200 years old, Advance Romance en Muffin Man behoren tot het betere Zappa werk, maar ik kan niet zoveel met de nummers waarin beefheart een hoofdrol speelt.

avatar van ricardo
Is dit album een beetje te vergelijken met het reguliere oevre van Zappa?Want ik wil nog een album van Zappa kopen maar wil zoveel als kan veel variatie hebben,heb 13 Zappa albums waaronder 3 live albums,maar zit te twijfelen tussen deze en Zappa in New York,Ik heb Best Band,Stage 2(helsinki concert) en Roxy & Elswhere als live albums.Instrumentaal heb ik Hot Rats,Shut up and Play Yer Guitar en Imaginary Diseases.Verder heb ik One Size Fits All,Over-nite sensation,Apostrophe,Joe's Garage,Sheik Yerbouti,Are you only in it for the Money en de verzamelaar Have i Offended Someone.Wie kan mij vertellen welk album ik het beste kan kopen om de variatie met 14 albums zo uitgebreid mogelijk te maken.(misschien ook wel een ander album dan de 2 bovengenoemde alle tips zijn welkom)Want dat word voorlopig echt het laatste Zappa album dat ik ga kopen.Bij voorbaat alvast bedankt voor de hulp (tips).

LocoHermano
Ik zou gaan voor Zappa in New York. Die vind ik beter dan deze. En verder zou ik mijn geld uitgeven aan Chunga's Revenge (bleusy album), the Grand Wazoo (instrumentaal, in het verlengde van Hot Rats) en Absolutely Free (beste 'Mothers' album)

kaztor schreef:

Helemaal mee eens, maar nu ik 'm weer eens een draai geef verdient ie toch meer dan 3 sterren. Van 3 naar een kleine 4.

avatar van ricardo
Deze nu ook beluisterd,maar dit vind ik toch een verdomd lekker plaatje.Beefheart zorgt toch met zijn aparte stem wel een beetje voor het blues sfeertje wat hier in zit vind ik.

avatar van joko16
zeker niet de sterkste Zappaplaat.

avatar van BlueVelvet
"Some people like cupcakes better. I for one care less for them."

Ik begin Zappa steeds meer te waarderen. Debra Kadabra en Carolina Hardcore Ecstasy zijn de beste nummer hier, heerlijk.

joko16 schreef:
zeker niet de sterkste Zappaplaat.

maar toch wel een hele leuke ;')

Misterfool
ik zeg altijd je hebt goede muziek,slechte muziek en Frank Zappa.

ik ben stem numero 50 by the way

Misterfool
dit album neemt je mee door een wereld van blues/jazz en door de prachtige hersenspinsel van zappa geholpen is het spacen zonder drugs. deze 3de samenwerking van zappa en beefheart is dan ook erg gelukt.

200 years old: prachtige piepgeluiden door een conventioneel blues nummer met de geniale stemmen van zowel zappa als beefheart. de tekst stopt en ja hoor daar komt z'on typische zappa gitaar solo.

advanced Romance: de mooie gitaren vallen me als eerste op. met een lekker blues structuurtje maar wel blues des zappa's

Muffin man: een van de meest humoristische nummers die ik ken. met een geniaal betoog over een muffin etende gast die niet van cupcakes houd. eerst heb ik me kapot gelachen daarna me vermaakt met weer een gigantische solo.

de humor is op het album iets belangrijker als de muziek maar frank zappa weet het zo de brengen dat als de grap wegvalt de muziek blijft staan. de vocalen van beefheart boeien me wat minder

Joy
ongelooflijk maar ik kom tot de ontdekking dat deze niet meer in de kast staat

help!

snel pinakazen, kheb er namelijk enorm zin in nu

Joy schreef:

bootleg met een prima geluid

Is dat die versie van Orange Claw Hammer met Beefheart op zang en Zappa op gitaar? Zo ja, Buh-riljant.

Antonio
Dit is het favoriete album van Vaclav Havel...

Wie ?

Zoek dat maar lekker uit op Wikipedia

avatar van ricardo
Nu ook origineel in huis gehaalt voor een paar centen.Ik had de pindakaas versie al, maar nu ook org. Het blijft verdomd goed uitkijken waar je je favo cd's blijft kopen, want er zit vaak enorm prijsverschil in. Soms ligt deze wel bij plato voot 19,99 euro, kep em nu voor maar 7,99 euro. Wel erg veel verschil nietwaar. Dit blijft ook een erg lekker bluesy plaatje, en de combinatie met de bijzondere stem van Beefheart maakt dit toch wel een erg lekkere om regelmatig even te beluisteren.

Antonio
Voor alle Beefheart Fans, check allemaal zo spoedig mogelijk de onderstaande site, met daarop een mixtape met daarop allemaal obscure opnames (outtakes, bootlegs, radio-opnames etcetera) van de Kapitein:

MIX.KILLUGLYRADIO.COM

Die obscene versie van Hard Working Man is echt briljant

Wacht niet te lang, deze mixtapes blijven nooit lang staan namelijk...

For as long as I can remember, I've been just as big a Captain Beefheart fan as a Mothers of Invention fan. True, his is not exactly the music for your everyday, run-of-the-mill music listener who relies on a steady diet of Top 40. Still, the very same can be said about much of the Mothers music. That's exactly what drew me to Beefheart's music - the very same eclectic playfulness and creative adventure seldom found elsewhere. That Beefheart (as well as the many musicians who made up the various incarnations of The Magic Band) was so overlooked for so long is, indeed, criminal. As the tracks in this mixtape certain attest, Captain Beefheart and his Magic Band were far, far ahead of their time.

Genius? Egoist? Madman?

Listen and decide for yourself.

Click here to listen to the mixtape, "Captain Beefheart - Hoodoo Hoedown"

Antonio schreef:
Dit is het favoriete album van Vaclav Havel...

Wie ?

Zoek dat maar lekker uit op Wikipedia

Komt vast uit het oostblok, anders ben je niet erg gelukkig met zo'n naam...

kaztor schreef:

Komt vast uit het oostblok, anders ben je niet erg gelukkig met zo'n naam...

Vaclav Havel

Hij was de laatste President van Tsjecho-Slowakije...

bobbee
Joy schreef:

bootleg met een prima geluid

Ik heb wel deze, met andere nummers ook uit 1975.

Intro - Cucamonga
Boogie For Berkeley
Neon Meate Dream Of A Octafish
Muffin Man

LocoHermano schreef:

Inderdaad, buh-riljant is deze versie zeker weten

Uiteraard ook te beluisteren op Youtube, met Zappa op akoestische gitaar...

Onvoorstelbaar dat 2 van zulke geniale artiesten nota bene bij elkaar op school hebben gezeten ergens in de woestijn en in de jaren daarna beide afzonderlijk verantwoordelijk waren voor volstrekt eigenzinnige muziek, met Beefheart als meest unieke mijn inziens.

Dat ze daarnaast ook nog eens samen muziek hebben gemaakt en hebben opgetreden, is bijna te mooi om waar te zijn, zoals dit voorbeeld maar weer eens bewijst !

avatar van ricardo
Deze ben ik nu aan het afspelen, maar dit is ook echt een superplaatje. Lekker blues getint album. Met de bijzondere stem van Don Van Vliet. Ik vind dit trouwens toch wel iets meer een Zappa dan een Beefheart album.

avatar van Stijn_Slayer
Op papier staat er wel Frank Zappa én Captain Beefheart, maar de hoofdrol is overduidelijk voor Zappa. Beefheart mag wat opgrommen, maar voegt verder (helaas) eigenlijk niet veel toe. Zijn mondharmonicaspel vind ik wel een sterke bijdrage.

Leuke, spontane en wat rauwe (voornamelijk) live cd, maar aan de andere kant ook niet zo verfijnd en complex als Zappa vaak kon zijn. Zappa bewijst dat blues een kunstje is dat hij óók beheerst, maar waar hij geen meester in is.

avatar van kaztor
Bij mij gaat er toch een punt af. Beefheart trekt voor mij het niveau wat naar beneden. Hij is toch duidelijk minder geniaal dan Zappa en z'n gedrilde bandleden waardoor het soortelijk gewicht van een gemiddeld Zappa-album iets minder uitvalt.

alles goed kazz?