Star One - Victims of the Modern Age (2010)

Label: Inside Out

1. Down the Rabbit Hole (1:20)
  2. Digital Rain (6:23)
  3. Earth That Was (6:08)
  4. Victim of the Modern Age (6:27)
  5. Human See, Human Do (5:14)
  6. 24 Hours (7:20)
  7. Cassandra Complex (5:24)
  8. It's Alive, She's Alive, We're Alive (5:07)
  9. It All Ends Here (9:46)
  10. As the Crow Dies * (4:42)
  11. Two Plus Two Equals Five * (5:04)
  12. Lastday * (4:46)
  13. Closer to the Stars * (5:11)
  14. Knife Edge * (4:25)
avatar van Sinner
Eerste volledige nummer kan worden beluisterd via de volgende link:

Star One, 'Earth That Was' -- Song Premiere - Noisecreep

Klinkt weer meer dan behoorlijk!

avatar van Liampie
Dit kan niet fout gaan.

avatar van The_CrY
Het eerste album was al te gek, en volgens mij heeft Arjen Lucassen dezelfde zangers weten te strikken. Ik ben zeer benieuwd.

Ja idd heb deze dus ook blind besteld maar verwacht er veel van de man heeft altijd kwaliteit afgeleverd........ hoewel af en toe sommige passages worden herhaald (Ayreon/ Guild Machine) maar nogmaals het blijft kwalitiet
Het is echt een eigen stijl ...

avatar van Sinner
Op de tweede cd komt Tony Martin overigens ook nog voorbij als lead vocalist voor enkele (?) tracks - daar ben ik best wel blij mee.

avatar van Liampie
Sinner schreef:

Tony Martin zingt alleen op 'Closer to the Stars'.

avatar van Sinner
Jammer - maar beter dan niets natuurlijk.

avatar van jellylips
Wow, die twee tracks die te streamen zijn, wow. Lijkt erop dat Arjen nu weer helemaal on top of his game is! Dezelfde cast, heerlijk. Wat een zangperformances, wat een moddervette gitaarsound. Smerige orgels en analoge synths.

Ik ben in tijden niet meer zo enthousiast geweest voor een (prog) metal release. Laat maar snel komen!

De CD valt me, eerlijk gezegd, tegen. Sinds gisteravond enkele malen beluisterd, maar ik vind het meer van hetzelfde.
Het is absoluut niet slecht, maar echt verrassend is het ook niet meer.

avatar van vigil
Had je dat verwacht dan?

vigil schreef:
Had je dat verwacht dan?

Nee, niet echt.

avatar van Ayreonfreak
Ook al is het weer een beetje van het zelfde, die vette gitaarsound is wel weer belachelijk lekker. Slechts 1 keer beluisterd, vooraf toch wel wat sceptisch, maar ben niet teleurgesteld.

avatar van Harrymans
Een keer beluisterd met mijn tegelijkertijd geleverde nieuwe speakers maar valt mij ook nog niet tegen. Russel en Damian blijven toch heerlijke zangers en die inderdaad lekker vette gitaarsound blijft ook lekker. Voordat ik mijn stemmen geef eerst nog ff paar keertjes luisteren.

rolling1us schreef:
Het is absoluut niet slecht, maar echt verrassend is het ook niet meer.

Als je voor verrassende muziek wilt gaan in de rock en metal dan kan je wel stoppen met luisteren. Alles is al een keer gedaan. Lucassen levert een kwalitatief hoogstaande plaat af. Petje af, Ik waardeer dit dan ook meer dan zijn Ayreon platen. Het is allemaal minder theatraal en iets meer recht toe recht aan, met nog steeds genoeg proggie elementen. De composities zijn van een hoog niveau, als ook die van de muzikanten en productie. Wat kan je dan nog meer willen?

avatar van Anamorph
Lekkere CD. Ik vind alleen enkele tracks op de bonus CD lekkerder dan de main CD...

Ligt het aan mij, of ontbreekt de songtext voor Knife Edge (CD2, laatste track) in het booklet?

avatar van Sinner
Logisch - want dat is een ELP cover.

Gister binnengekregen en sindsdien nu drie keer beluisterd. Het is een prachtige CD geworden met een goede metal-achtergrond. Tov e eerste Star One vind ik deze net een tikkie ruiger en daardoor spreekt hij me iets meer aan. Deze zal nog wel een paar keer gedraaid worden de komende week

avatar van james_cameron
Fijn om meneer Lucassen weer eens voluit te horen rocken, na een aantal meer ingetogen projecten. Lekkere songs, met vooral heerlijk vet gitaarwerk. Fraai gezongen ook. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste schijfje, al mogen de andere vijf songs er ook zeker zijn.

avatar van Ricardo74
1,0
Jammer, maar ik ben erg teleurgesteld.
Ik had gehoopt op minimaal een vervolg van de eerste star-one. De zangers zijn erg goed maar het album pakt totaal niet. Er zitten geen lekkere refreinen in, geen pakkende melodieen, geen kippevel momenten. Alles wat het eerste album zo geweldig maakt, ontbreekt het hieraan.

Het is een duister en zwaar album waar je niet vrolijk van wordt. De gitaarpartijen zijn vrij zwaar en hard zonder enige vorm van emotie. Ze zangpartijen worden overstemd door de zware klanken van de gitaar. De schaarse melodielijnen en rustige stukjes heb ik allemaal al eens eerder gehoord bij ayreon.

Echt een gemiste kans. Aan de zangers ligt het in ieder geval niet.

Jammer 1* voor de zang...

avatar van Ayreonfreak
Ricardo74 schreef:
Jammer, maar ik ben erg teleurgesteld.

Echt een gemiste kans. Aan de zangers ligt het in ieder geval niet.

Jammer 1* voor de zang...

Zo, dat is wat je noemt contrast in stemmen....

Ik kan me wel vinden in zijn mening. Het is allemaal meer van hetzelfde.
Zelf heb ik het album pas 1 keer gehoord, dus een definitieve mening vormen doe ik nog niet.
Inderdaad liggen de gitaren er dik bovenop.
Dat het een duister album is geworden geeft Arjen al aan op de eerste pagina van het boekje. Het moet je liggen....

avatar van notsub
Star One gaat op precies dezelfde lijn door als de CD uit 2002. Die 8 jaar maken zo op het gehoor weinig uit. Dat is wel jammer, want het space-thema had best wat breder in de muziek gepast kunnen worden. Nu is het meer van hetzelfde. Kwalitatief wordt je niet teleurgesteld, maar creatief verwachtte ik er meer van.

avatar van Sinner
Star One gaat wat mij betreft helemaal niet op dezelfde lijn door als de debuut cd. Het speelse en luchtige is bijna volledig weg uit de muziek en teksten en heeft plaats gemaakt voor een donkerder en zwaarder geluid (met name de gitaren klinken moddervet!). Hierdoor heeft Victims of the Modern Age toch net weer een eigen gezicht. Ik vind Space Metal wel net een tikkeltje beter omdat het wat toegankelijker en vrolijker is, maar slecht is deze absoluut niet. Ik ben wel erg blij dat dezelfde groep zangers en muzikanten hierop meedoen - het geeft Star One een heel eigen dynamiek t.o.v Ayreon. In ieder geval kwalitatief weer dik in orde. Als ik mijn favorieten moet noemen zijn dat voorlopig Digital Rain, It's Alive, She's Alive, We're Alive, 24 Hours en Closer to the Stars.

avatar van Ricardo74
1,0
Ayreonfreak schreef:

Zo, dat is wat je noemt contrast in stemmen....

Ja, ik had er hele hoge verwachtingen van. Meneer Lucassen is natuurlijk een erg goede muziekant en dan verwacht je een bepaald nivo en creativiteit. En dat is mij nou net heel erg tegen gevallen. Maar misschien vinden anderen het wel erg goed...
Geeft mij maar lekkere refreinen en muziekale uitspattingen. Dingen die je aangenaam verassen en dat had ik bij dit album totaal niet. Jammer...

De band 'Wuthering Heights' daarin tegen heeft wel heerlijke refreinen en aangename verassingen. Alleen gaat deze band een heel stuk verder qua creativiteit en muzikaliteit. Toch bizar dat zo weinig mensen deze band kennen.
Luister eens naar 'Far from the madding crowd' en 'Salt' dat zijn echt super plaatjes en als je deze goed vind kan je 'The shadow cabinet' proberen. Alleen zul je die vaker moeten luisteren voor je hem door hebt. Maar als hij je eenmaal pakt, is het een top 10 cd allertijde.....

avatar van Helicon
Een wederom zeer herkenbaar werk van de heer Lucassen. Maar DONDERS wat strak! De vorige Star One was wat catchier, maar deze is lekker zwaar en donker.

En dat zware bevalt me enorm.

avatar van The_CrY
Na twee luisterbeurten valt het album toch een beetje tegen. De variatie van de zangers op Space Metal sprak me enorm aan, maar hier op één of andere manier (nog) niet...

Prima pakkend album. Zwak werk staat er niet op. Nu maar eens een oordeel vellen. 4.

Ricardo74 schreef:

Ik heb wat beluisterd van 'Wuthering Heigths'. Is appels met peren vergelijken. Star One is meer Classic rock met proggie invloeden in een metal jasje en die band van jou dat is folk metal/rock. Totaal niet vergelijkbaar.

Heb waardering een halve punt verhoogd. Erg sterke plaat. Heerlijk melodieus ook.