Eloy - Ocean (1977)

West-Duitsland
Label: Harvest

1. Poseidon's Creation (11:38)
  2. Incarnation of the Logos (8:25)
  3. Decay of the Logos (8:15)
  4. Atlantis' Agony at June 5th - 8498, 13 P.M. Gregorian Earthtime (15:35)
avatar van notsub
Instrumentaal staat het als een huis. De zanger gooit wel onevenredig veel roet in het eten met zijn accent. Als je met deze teksten op de proppen komt, werkt het bijna lachwekkend als je zo presenteert. Het drukt toch een stempel op de hele CD, waarop Eloy zichzelf tot dan toe verder overtrof.

Stijn_Slayer
De zang is inderdaad erbarmelijk en dat weerhoudt mij ervan deze vaak te draaien. Zo hoogt legt Bornemann de lat niet, dus vrijwel elke zanger met een normale uitspraak was al afdoende geweest. Het doet behoorlijk wat afbreuk aan de cd, al vind ik wel dat de muziek wat te gepolijst is in vergelijking met sommige andere Eloy-platen.

avatar van B.Robertson
Drummer Jürgen Rosenthal was me bekend van Scorpions' Fly to the Rainbow uit '74. Voor de rest was Eloy mij tot goed vijf jaar terug vooral bekend van de reclame op de binnenhoes van EMI Fame-elpees. Prima instroom album dit; de gemiddelde track duurt 11 minuten. Hou ik wel van. Die afsluiter behoort zeker tot mijn favorieten. De lange opbouw, waarvan je misschien kan zeggen dat er niet veel gebeurt, naar het ontzagwekkende einde duurt me niet te lang. De vocalen neem ik voor lief, daar het vooral om de instrumentatie gaat.

B.Robertson schreef:

Dan kan ik je (nu al) van harte Dawn en Silent Cries aanbevelen. Veel muziek, weinig zang en dezelfde bezetting.

Stiekem zijn Floating en Inside ook erg goed, andere bezetting, meer rauwe orgel-gedreven psychrock.

Wel fijn om weer eens iets positiefs te lezen over één van mijn favoriete bandjes. Enjoy!

avatar van B.Robertson
In een kalm tempo is de periode Power and the Passion t/m Metromania verzameld, m.u.v. Colours en Performance. Silent Cries was de 2e aanwinst en Dawn vind ik dan al weer wat moeilijker te behappen.

avatar van Mssr Renard
Dan heb je al een erg leuke verzameling bij elkaar. Vooral het Planets/Time to Turn-duo is erg leuk.

Colours is een favoriet van mij, maar mis je (volgens mij) niet heel veel aan.

avatar van B.Robertson
Ocean II ligt hier dan ook nog. Dat duo is erg goed, MuMe-recensies vormden een goede leidraad over wat in eerste instantie te verzamelen. Valt wel onder de muziek die meerdere malen afgespeeld wordt, eenmaal in de speler.

avatar van Mssr Renard
Ik heb nu de remaster uit 2019 op de platendraaier gelegd, en net als Dawn is het een geweldige beleving.

De remaster is alleen te verkrijgen als boxset, maar de prijs is erg laag (voor 60 euro heb je deze al in huis).

Het artwork is prachtig gerestaureerd, en de sound is prachtig warm en helder. De beste remaster die ik ken van Eloy. Absoluut de moeite waard!

Naar aanleiding daarvan ook eens gezocht op Siudmak Wojtek, en mijn god, wat heeft hij mooie schilderijen gemaakt. Ik zit er aan te denken, maar eens wat boeken van hem in huis te halen. Het is helemaal mijn smaak ( https://www.abebooks.co.uk/servlet/SearchResults?an=siudmak%20wojtek&cm_sp=det-_-bdp-_-author )

avatar van postman
Geweldig dat accent van Bornemann. Geeft mij voor juist iets speciaals aan de muziek van Eloy
Maar goed smaken verschillen. Hij heeft voor mij een prettige stem.

avatar van Spoelworm
Ik zag deze voorbij komen op een lokale online " marktplaats " en die hoes trok mijn aandacht. Lekker psychedelic leek me . Dus de hamvraag , zal ik deze aanschaffen . Ik heb hier nog nooit van gehoord (wel de naam Eloy, nooit de muziek) en hij is ook niet heel goedkoop..
Ik zit het nu te luisteren op y- tube maar dit klinkt vooralsnog erg leuk. Doet me heel erg aan een andere band denken, maar verd# ik kom er maar niet op (ik hoor nu Atlantis' Agony,,, Pink Floyd misschien?) . Ik laat het even berusten en morgen nog eens opzetten.

avatar van habada
Prima ouderwets symfo album