The Saints - Prehistoric Sounds (1978)

Australiƫ
Label: EMI

1. Swing for the Crime (3:38)
  2. All Times Through Paradise (4:09)
  3. Every Day's a Holiday, Every Night's a Party (2:48)
  4. Brisbane (Security City) (4:22)
  5. Church of Indifference (5:06)
  6. Crazy Googenheimer Blues (2:29)
  7. Everything's Fine (2:38)
  8. The Prisoner (4:53)
  9. Security (2:21)
  10. This Time (3:15)
  11. Take This Heart of Mine (2:29)
  12. The Chameleon (5:16)
  13. Save Me (3:22)
Wat een geweldig openingsnummer!

avatar van frolunda
Best een goed derde album van de Australische Saints maar het niveau van zijn twee voorgangers wordt hier toch niet gehaald.Misschien dat de oplopende spanning tussen de twee voornaamste bandleden,zanger Chris Bailey en gitarist Ed Kuepper (tevens de belangrijkste songschrijvers) er iets mee te maken had maar daar ben ik niet zeker van.
Prehistoric Sounds is vrij rustig,kent een soulvolle combinatie van pop en rock en jammer genoeg zijn de punkinvloeden helemaal verdwenen.
De plaat opent desondanks sterk met Swing for the Crime maar snel daarna slaat de wisselvalligheid toe al is Brisbane (Security City) ook nog een hoogtepunt.Daarna wordt het allemaal wat minder al krabbelt Prehistoric Sounds tegen het einde weer aardig op met overtuigende The Prisoner en het eveneens fijne Take This Heart of Mine.
Dat alles levert een nog best aardige totaalscore van 3,5 sterren maar ook blijft een gevoel van lichte teleurstelling hangen.
Vlak na de release verliet Ed Kuepper definitief de band en zette de wisselvalligheid pas echt in.