The Cars - The Cars (1978)

Label: Elektra

1. Good Times Roll (3:44)
  2. My Best Friend's Girl (3:44)
  3. Just What I Needed (3:44)
  4. I'm in Touch with Your World (3:31)
  5. Don't Cha Stop (3:01)
  6. You're All I've Got Tonight (4:13)
  7. Bye Bye Love (4:14)
  8. Moving in Stereo (5:15)
  9. All Mixed Up (4:14)
Misschien wel mijn favoriete album allertijden, elke nummer is vijf sterren waard (behalve Don't Cha Stop, maar dat krijgt er toch ook nog drie )

Mojo Pin
Don't Cha Stop is man. Geweldige band ook.

EVANSHEWSON
Mojo Pin, deze moet u hebben!

xx

Zou als bespreking nogal kort zijn. Neen, deze elpee destijds werd in ons jeugdhuis Den Hert in Lokeren GRIJS gedraaid, en geheel terecht.
Dit is van begin tot eind één groot oorgasme, kan het niet anders omschrijven. Van meligheid was hier nog absoluut geen sprake.
My best friends's Girl is het bekendste nummer denk ik, maar de finale Moving in Stereo-All Mixed Up is grote klasse!
Ik heb een softie als Drive niet echt nodig, geef mij maar deze plaat, da's hun eerste maar absoluut hun beste.

En wàt een mooie hoes, ééntje waar ROXY MUSIC terecht zéér jaloers van is!

Prachtige hoes inderdaad.

djeffibrelich
dit is gewoon een classic ,man.

Pieter Paal
Dit album kwam uit in de tijd dat er veel Talking Heads, The Jam en Mink de Ville uit mijn radio knalde en deze muziek paste prima in dat straatje.
'My best friend's girl' en 'Just what I needed' zijn nog steeds leuk om weer eens te horen.

avatar van kaztor
EVANSHEWSON schreef:

Geloof me, als je dat nummer in de context van een Cars-verzamelaar hoort ontdek je eigenlijk wat voor een pareltje het is.

Kaalgestripte new wave met vocalen, een pulserend ritme en dan ineens vanuit het niets dat Beatles-achtige refrein 'Let the goooood tiiimes rooooolll!!'

Pure klasse, perfecte popmuziek!

Het leeuwendeel van dit album ken ik van de Just What I Needed-verzamelaar, maar oi oi oi wat maakt deze band toch heerlijke, hoekige en toch alleszins inventieve, pure popmuziek!!
Meest ondergewaardeerde band OOIT!

En zo is dat kaztor

Het gemiddelde ligt echt belachelijk laag. We hebben het hier wel over The Cars, mensen!

D-ark
Een dikke voor dit pareltje.

DutchViking
Daar waar de ballad Drive voor menigeen de kennismaking zal zijn geweest met de muziek van The Cars, leerde ik deze band kennen middels het sterke Just What I Needed. Niet lang daarna schafte ik deze debuutplaat aan, die ik nu weliswaar minder vaak draai dan tien jaar geleden, maar die ik nog altijd wel kan waarderen.

Good Times Roll heeft een leuk refrein en een fijne opbouw en hetzelfde geldt voor My Best Friend's Girl. Op het eerste gehoor is het simpele, maar o zo doeltreffende kwaliteitspop die stevig in de late jaren '70 en vroege jaren '80 geworteld is. Just What I Needed vind ik daarop een uitzondering en geldt voor mij tot het allerbeste uit de Amerikaanse new wave.

De hoogtepunten volgen elkaar in rap tempo op en eigenlijk skip ik vrij zelden een nummer, hoewel ik I'm in Touch With Your World net wat te veel a la Talking Heads vind klinken. Het is een band waar ik The Cars nogal wat van weg vind hebben, niet in de laatste plaats door de zang van David Byrne enerzijds en Ric Ocasek anderzijds. Mocht ik kiezen, dan heb ik toch een duidelijke voorkeur voor de muziek van The Cars.

Van Don't Cha Stop tot en met All Mixed Up blijf ik als luisteraar geboeid, hoewel ik nooit een uitgesproken new waveliefhebber zal worden. Als geheel klinkt deze plaat me goed in de oren, maar net niet tijdloos genoeg en op punten zelfs gedateerd. Desondanks heb ik er toch een 4* voor over.

avatar van vondeling
Sterk album die staat als een huis!!!!

avatar van Reint
Wat ik hiervan gehoord heb vind ik niks, dit is in mijn oren gewoon oubollige rock & roll in een new wave-jasje.

avatar van Dibbel
LP die ik kocht nadat hij in de Muziek Expres 5 sterren kreeg.
Veel gedraaid.
Heerlijke hoekige new wave die je nu achteraf ook weer meteen in die tijd plaatst.
En songs die blijven hangen.
De openingstrits is geniaal.
Het steeds spannender wordende Let The Good Times Roll, het bijna-hitje My Best Friend's Girl en het jakkerende Just What I Needed.
I'm In Touch With Your World en Don't Cha Stop zijn van wat minder kaliber.
Kant 2 is weer behoorlijk feest met You're All I've Got Tonight, het geheimzinnige Moving In Stereo en het daaraan vastzittende All Mixed Up, het beste nummer van het album.
Mede door dit album ben ik dan toch maar door de strenge winter van 78/79 gekomen.

De drie albums die hierna kwamen waren iets minder, totdat ze in '84 met Heartbeat City kwamen en nog een keer doorbraken.

Voor deze 4 sterren en op vinyl nog steeds.

avatar van mvfreak
Destijds een geweldig album, en nu nog steeds een goede representant van de Amerikaanse rock uit die tijd. Catchy songs en een ietwat gladde productie. Destijds was All MIxed Up mijn absolute favoriet, en ook na het opnieuw beluisteren van dit album, blijft dit voor mij het meest tijdloze en beste nummer van dit album. Genieten.

Prettgi debuut zijn daarna alleen nog maar doorgegroeid met als kopstuk Heatbeat City
All mixes up is veel gedraaid op de radio destijds.

avatar van Johnny Marr
Net aan een viertje, de prachtige finale geeft het album voor mij het voordeel van de twijfel.

avatar van galleryplay
Leuke popplaat die ondanks de eigen typische Cars sound een mozaïek vormt van wat er in die tijd te koop was.
De duidelijkste invloeden zijn in mijn beleving: Roxy music, Devo, Talking heads. Wel frappant dat de band mee ging met de vaste Queen producer Baker in het idee om de gelaagde koortjes tijdens de refreinen zo als Queen te laten klinken, vooral bij "Good times roll" is de gelijkenis heel treffend. Die koortjes van Queen zijn helemaal niet zo vaak geïmiteerd. The Cars zijn zelf ook weer invloedrijk gebleken, vele jaren na dato (Weezer, Killers).

Dit is zo'n plaat die je voor weinig geld achteloos uit een 2e hands bak kan plukken en vervolgens veel vaker opzet dan je aanvankelijk had gedacht.