Heaven & Hell - Neon Nights (2010)

Alternatieve titels: 30 Years of Heaven & Hell | Live in Europe

Label: Eagle

1. Mob Rules (3:46)
  2. Children of the Sea (6:30)
  3. I (6:16)
  4. Bible Black (6:29)
  5. Time Machine (4:40)
  6. Fear (4:36)
  7. Falling Off the Edge of the World (5:39)
  8. Follow the Tears (6:12)
  9. Die Young (6:41)
  10. Heaven and Hell (17:48)
  11. Neon Knights (5:45)
avatar van Metalhead99
De opname van hun show op Wacken 2009, de laatste officieel gefilmde en opgenomen show met Dio. Dit is de CD van de DVD, ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de DVD, dus ik hoop dat die ook los te koop zal zijn.

avatar van wizard
De DVD is idd los te koop, ik heb hem inmiddels in huis. Na de eerste keer beluisteren ben ik positief. De nummers van The Devil You Know klinken hier vetter dan op het album, en Dio is beter bij stem dan op Live from Radio City Music Hall.

avatar van Metalhead99
Degelijke DVD/CD van de mannen. De geluidskwaliteit is beter dan alle andere Black Sabbath live albums tot nu toe en het is gewoon het laatste officieel opgenomen optreden met Dio, waardoor ik dit echt als een must have beschouw. Dio bewees hier wederom dat hij live nog steeds een koning was. Een echte aanrader.

avatar van notsub
De vergelijkingen met Live from Radio City Music Hall liggen voor de hand. De sound van de band is hier weer überheavy en maakt het een genot om naar te luisteren. De nieuwe nummers houden het hoofd nog aardig boven water in al dat oergeweld van de klassieke tracks. Het nummer Heaven and Hell wordt wel erg lang uitgesponnen, maar het is een mooi document geworden.

avatar van wizard
Dit album gister op CD gekocht, de DVD had ik al een tijdje. Zo op het eerste gehoor geef ik de voorkeur toch aan de DVD omdat die vollediger is.
Op deze cd is de intro E5150 grotendeels weggelaten, is de drumsolo redelijk liefdeloos weggeknipt (maar de aan- en afkondiging van de solo niet), net als het stukje Country Girl voor Neon Knights en heb ik het idee dat er wat geknipt is tussen de nummers. Jammer, zeker omdat het album maar 74 minuten duurt en dus niet een hele CD vult.
Wellicht dat ik sommige wijzigingen niet gemerkt had als ik de DVD niet had bekeken, of als ik niet een hoop bootlegs van deze tour had beluisterd, maar nu zijn het toch smetjes op een verder prima album.
Nu ik toch aan het mierenneuken ben: In het begeleidend schrijven in het boekje wordt gemeld dat The Devil You Know in 2008 uitkwam, terwijl dat toch echt in 2009 was. Jammer dat zulke fouten er niet uitgehaald zijn. Op zo'n manier bekruipt mij toch de gedachte dat dit album een beetje een haastklus was.

avatar van Edwynn
Hmm. De dvd geniet dus de voorkeur. Wel tof dat er ook weer nummers van Dehumanizer en The Devil You Know opstaan.

Overigens mis ik wel een beetje heel erg The Sign Of The Southern Cross in de tracklist. Of zit ie weer stiekem in Heaven And Hell ingebakken?

avatar van wizard
The Sign of the Southern Cross wordt in het geheel niet gespeeld. Jammer, aangezien het (in mijn ogen) een van de beste nummers van Black Sabbath is.

avatar van ricardo
Van deze heb ik de dvd nu, maar wat een machtig mooi concert. Ik heb ze gezien in 2009 op waldrock, en deze schijnt uit hetzelfde jaar te zijn. Prachtig om deze rasartiesten nog eens te kunnen zien op dvd. Ik heb veel concerten gezien in mijn leven, maar de Black sabbath bezetting met dio vind ik het beste wat ik live ooit heb mogen meemaken. Geen doldriest gedoe, maar gewoon rustig spel en toch enorm virtuoos. Dit is echt nog muziek wat puur voor de muziek bedoeld is en niet over de top live spel van moeje zien wat wij kunnen.

Deze heaven en hell versie is extra uitgesponnen maar vind ik 1 van de mooiste versies die ik ooit heb gehoord.

Vind deze nog een stukje beter dan radio city, maar dat komt vooral omdat dio op deze beter bij stem is.

avatar van Karma_To_Burn
Gaaf concert met een Dio in topvorm, moeilijk om te geloven dat hij niet veel later zou overlijden hij straalt hier zoveel energie uit.
Jammer genoeg heb ik Dio nooit echt live aan het werk mogen zien en daar heb ik eigenlijk nog altijd wel spijt van.
Geweldig om hier de toen nieuwe Heaven & Hell nummers live op te horen, iets wat Live from Radio City Music Hall natuurlijk niet had.
Bible Black & Follow the Tears zijn ook wel gelijk de hoogtepunten van dat album en zijn hier op een meesterlijke manier live gespeeld.

Heb hier vaker gelezen dat verschillende mensen dit concert boven het radio city music hall concert plaatsen omdat Dio beter bij stem was, zelf vond ik hem in radio city ook verre van slecht en kan eigenlijk ook niet kiezen welk concert mijn meeste voorkeur heeft.

Het hoogtepunt van dit concert is met gemak het heerlijke lange uitgerekte Heaven and Hell en natuurlijk de solo van Tony in Die Young.
Had hier graag bij geweest maar helaas, gelukkig is de dvd ook van goede kwaliteit.

avatar van wizard
Bij dit album twijfel ik hoeveel sterren ik zal geven.
Aan de ene kant staat dit album vol met sterke nummers (geen wonder met zoveel klassiekers als deze versie van Black Sabbath geschreven heeft) die vol overgave worden uitgevoerd. De band klinkt hier beter dan op hun vorige live-album: meer energie, meer overtuiging, beter op elkaar ingespeeld, en daarnaast vind ik het geluid op dit album wat warmer klinken dan op ‘Radio City Music Hall’.
Daar staat tegenover dat ik vind dat dit album de band en hun show wat tekort doet. Zoals eerder opgemerkt, de intro is weggeknipt, net als het stukje Country Girl dat tijdens deze tour dienst deed als intro voor Neon Knights. Daarbij is de drumsolo wel heel erg liefdeloos weggeknipt. Niet dat ik van drumsolo’s houd, maar om nou de solo weg te halen maar niet de aan- en afkondigingen...ik vind het raar. Alles bij elkaar kom ik maar niet los van de indruk dat dit album tijdens een paar dode uurtjes na het afmaken van de dvd even snel in elkaar is gedraaid.
Vanwege de vorm van de band en de hele goede nummers overweeg ik 4 sterren. Vanwege het gevoel dat dit een haastklusje was (en vanwege het te duidelijk weglaten van Vinnie Appice’s solo), is dit toch niet een album dat ik met heel veel plezier draai: 3 sterren.
Ik geloof dat ik daar maar tussenin ga zitten:

3.5*

avatar van gigage
Best een aardige concertregistratie maar geluidstechnisch een beetje "lomp" op cd geknalt (veel gitaar echo ook) waardoor het geluid wel heel vol klinkt maar de baslijnen wat moeilijker te volgen zijn. En laat nou net Geezer Butler's melodieuze aanpak Black Sabbath meestal tot een hoger niveau tillen tov vergelijkbare bands. De "nieuwere"songs komen wel goed tot hun recht. Maar krijg toch wel snel last van luistermoeheid. Misschien toch beter de dvd een keer proberen.

avatar van gigage
Met die afwijkende keyboard intro en de goede backing vocals springt Die Young er voor mij bovenuit. Toch wel 4 sterren al is het alleen maar dat de band prima in vorm is en een toch wel heerijke setlist.

avatar van Sir Spamalot
Zaterdagnamiddag was het familiebezoek bij de nonkels en tantes en sprong ik zoals zo vaak eens binnen in de Popcorn Music te Roeselare, deze lag er ook op cd en ik kon die verlanglijst nog even inkorten.

Bij de terugrit naar huis zei ik in de auto tijdens het fenomenale Die Young tegen mijn moeder (81 jaar): "Ma, dit is Ronnie James Dio, hij is mijn favoriete zanger, dit is Black Sabbath". Ma was stil, ik ook want ik genoot met volle teugen.

avatar van Broem
je moeder van 81 jaren jong zal de kwinkslag van het nummer 'Die Young' toch wel hebben begrepen

avatar van Metalhead99
Wat ik altijd zo jammer vind is dat ze bij die Wacken opnames het publiek er vaak uit filteren, maar goed. Verder is dit wel een prima live plaat trouwens. Mooie geluidskwaliteit.

avatar van Bluebird
Aangeschaft vanwege het vet uitgesponnen Heaven and Hell en de TDYK tracks waar ik nog geen liveversie van had. Een moddervette geluidskwaliteit met een Dio die voor het laatst alle registers opentrekt. Een memorabel afscheid.

avatar van jailhouserocker1
Wat mij bij dit album (DVD) eigenlijk voor het eerst opvalt (excuses hiervoor maar niemand noemt hem ooit, dus ik ben gelukkig niet de enige) is dat Geezer een geweldige bassist is. Hij vult alles perfect op en laat het geheel heerlijk heavy klinken.Bij Sabbath of dit aftreksel ervan heeft iedereen het altijd over Iommi en of Ozzy of Dio maar hij houdt bij beide edities het geheel bij elkaar en is de man waar men altijd op kan vertrouwen. Geweldig!!!!!!!!

avatar van kapiteingilo
De groep is inderdaad goed op dreef en Dio goed bij stem, maar persoonlijk vind ik dat hij die te veel laat trillen op een aantal nummers waardoor het iets opera-achtig krijgt en dat is absoluut niet mijn stijl. Maar in elk geval 'grote' muzikanten en performers

avatar van B.Robertson
Knappe aanvulling op 'Live from Radio City Music Hall', op CD welteverstaan. Ben niet zo van de DVD's; schept altijd zo'n verplichting voor het beeld te blijven zitten. Heb Heaven & Hell 2x live gezien; laatste keer op Wâldrock waar als intro van 'Neon Knights' een stukje 'Country Girl' gespeeld werd, hier op CD dus weggeknipt - evenals de drumsolo in 'Time Machine', maar dat mag de pret niet drukken.

jakkepoes
Het intro van Die Young, de gitaarsolo levert me elke keer kippenvel op. En dan het donderende intro. Geweldig. Samen met Neon Knights en Heaven and Hell is het genieten met een grote G.

avatar van Sir Spamalot
Nog altijd die koude rillingen over dat versleten karkas van mij: Heaven and Hell - Die Young (Wacken Festival 2009) HD - YouTube.