Jethro Tull - Songs from the Wood (1977)

Alternatieve titel: Jethro Tull with Kitchen Prose, Gutter Rhymes and Divers Songs from the Wood

Label: Chrysalis

1. Songs from the Wood (4:55)
  2. Jack-In-The-Green (2:31)
  3. Cup of Wonder (4:33)
  4. Hunting Girl (5:13)
  5. Ring Out Solstice Bells (3:47)
  6. Velvet Green (6:04)
  7. The Whistler (3:31)
  8. Pibroch (Cap in Hand) (8:35)
  9. Fire at Midnight (2:33)
  10. Beltane * (5:19)
  11. Velvet Green [Live] * (5:54)
avatar van thyson
Let me bring you all things refined:
Galliards and lute songs served in chilling ale.
Greetings, well-met fellow, hail!
I am the wind to fill your sail.
I am the cross to take your mail:
A singer of these ageless times
With kitchen prose, and gutter rhymes.

Jethro Tull nodigt zijn luisteraar uit. Allen aan tafel.
Op het menu staan schitterende, sfeervolle songs op een bedje van folk en rock. En smaken dat het doet!

4,5 Michelin sterren, hupsakee!

Het duurt even voordat je de songs "in je hoofd" hebt, maar de songs ademen werkelijk de vochtige, donkere middeleeuwse Britse bossen. 20 jaar geleden helemaal stukgedraaid. En staat vandaag de dag nog steeds als een huis.

Uiteindelijk toch nog een vrij sterk album. Tussendoor enkele nummers die iets minder zijn maar over het algemeen meer dan oké. De laatste 3 nummers vormen het beste gedeelte van het album maar ook de titeltrack en Hunting Girl sluiten daar perfect bij aan.

3,75 *

avatar van Tuurke
Voor mij nog altijd het ultieme folkrock album. Pibroch leent zich erg goed als "luchtgitaar"-nummer.

Niet het beste album van Tull. Ben nog steeds op zoek naar een nummer die of van 'Jethro Tull' of van 'Focus' is daarom heb ik besloten alle albums van voor 1978 te beluisteren maar hier staat het helaas ook niet op.

avatar van indana
Hoe moet je dit noemen? Progressive Folkrock? Het klinkt in ieder geval erg goed. Inderdaad een gevarieerd 10 gangen diner wat hier op tafel staat en waarvan het moeilijk is om ook maar 1 gang over te slaan.

avatar van Lupin
De muziek van Tull is inderdaad moeilijk te omschrijven. Een beetje rock, folk, symfo en een vleugje Middeleeuwen. Voor mij is het altijd de vraag: Welk album is beter; Aqualung of deze? Maar Aqualung rockt meer en is het dan niet appels met peren vergelijken? Uiteindelijk denk ik toch dat ik voor dit voortreffelijke KUNSTWERK ga omdat het zo bijzonder is. Ik denk dat ik de meeste mensen uit mijn kennissenkring het intro van "Songs from the Wood" - en de rest van de cd - kan laten horen met het commentaar: Zoiets zal je nog nooit gehoord hebben.
Bij "Hunting Girl"is zowel de tekst als de muziek briljant. "Pibroch" heet een verukkelijk gitaarintro. Prachtige melodieen, perfecte composities: Meesterwerk!

avatar van Corporal Clegg
Lupin schreef:

"Symfofolkprogrock" misschien ?
Jethro is een beetje Ommadawn (Mike Oldfield) , Gentle Giant en Heart ten tijde van Little queen.... maar dan anders.
Zeer warme stem van Anderson.

Pibroch en Velvet Green zijn wat mij betreft de mooiste nummers.

De handklapjes van Ring out,Solstice bells zijn nogal irritant.

Queenfreak2000
Folk Rock bereikt zijn hoogtepunt in de schaduw van de punkbeweging door dit album. Hier is aan gewerkt, over nagedacht. Als mijn nummer 3 geef ik het een 5. De muziek en de teksten, weer allemaal geschreven door Ian Anderson, zijn fenomenaal.

avatar van vin13
by_the_way schreef:

Bedoel je Bourré, dat is een nummer van Jethro Tull gebaseerd op een klassiek thema. Focus heeft dit trouwens ook gedaan.

avatar van BeatHoven
vin13 schreef:

Inderdaad, Focus vertoont trekken van Jethro Tull. Ik heb een liedje van de groep: 'House of the King', probeer dat eens te zoeken.

avatar van BeatHoven
Elke liefhebber van folk rock zou dit album moeten staan hebben.
Je maakt als luisteraar een wandeling door het woud, begeleid door Jethro Tull, de gids. Onderweg kom je fantastische dingen tegen, zoals, ziedaar, Jack in the Green en een Hunting Girl!
Ian Anderson had dat weer zeer goed gedaan.

avatar van Leeds
idd BeatHoven

dit is meer dan een sterke plaat. Alleen de opener al is van ongelooflijke sterke makelij. en dan zwijgen we nog over de rest.

Samen met Heavy Horses verplicht in de platenkast voor alle folk/rock liefhebbers.

Toch vind ik Stand Up net nog iets beter, maar wat maakt dat uit.

avatar van Metal-D78
Eén van mijn favoriete albums van Tull. Geen uitgesponnen nummers als op Thick as a Brick of Passion Play, maar korte nummers met een behoorlijke folky basis. Desondanks gebeurt er muzikaal ontzettend veel en daardoor is dit zeker progressief te noemen. Overigens is de live versie van Hunting Girls op Burstin' Out helemaal lekker.

avatar van MilesFromNowhere
indana schreef:

Progressive Folkrock... Het klinkt eigenlijk best stoer xD
Maar dit is echt mijn favo album van Jethro Tull. (Ik moest van mijn vader die naam goed kunnen uitspreken, heb er een halfuur op geoefend!)

avatar van Droombolus
Anderson verweefde natuurlijk al jaren folk elementen door zijn songs maar naar mijn smaakpapillen is Heer Tull hier toch iets te veel met de ritmes van de traditionele folk bezig waardoor de melodieën er nergens echt lekker uit komen.

De synths en ook de basgitaar klinken koud en de hele produktie komt klinies over, waar folk geïnspreerde muziek toch warm en aards zou moeten klinken ........ Hun zwakste 70s studio album in mijn optiek ..........

avatar van PaulKemp48
Lig met gesloten ogen te genieten op de bank!
Dit is voor mij juist één van de betere albums van Jethro Tull.
Echt buitencategorie en kan na enkele luisterbeurten wel eens een half sterretje meer op leveren.

avatar van freitzen
De laatste maanden luister ik bovengemiddeld veel naar Jethro Tull. Ik ken inmiddels zeven albums in zijn geheel (het misbaksel Dot Com niet meegerekend, die heb ik verdrongen) en deze plaat is in korte tijd mijn favoriet geworden. In het eerste bericht quote thyson al enkele regels uit het eerste nummer en zo voelt het ook: de band nodigt je uit om er eens goed voor te zitten. Het klinkt allemaal bijzonder vrolijk zonder de diepgang te verliezen en de folkriedeltjes zijn nog nooit zo aanwezig geweest. Bij Solstice Bells en het handgeklap schiet het een beetje door in joligheid, maar dat is het enige minpunt op de plaat. Het veelgeprezen titelnummer, maar nog meer Hunting Girl waar de gitaar zo mooi de folk even stopzet, Velvet Green met zijn fraaie klavecimbelintro en ook de nummers die daarna komen zijn zeer de moeite waard. En de productie vind ik juist erg fijn en niet klinisch.

Een blik op de discografie leert me dat ik nog veel van de band te ontdekken heb! 4.5* in ieder geval voor Songs from the Wood.

Ozric Spacefolk
Veel folk maar ook veel hardrock. De band klinkt op deze plaat erg coherent. Misschien wel de beste productie van de band. De synths en andere keyboards klinken ook erg kleurvol.

De drums van Barlow zijn op deze plaat wel erg heftig en druk, maar het werkt beter dan op bijvoorbeeld Stormwatch waar hij wel erg vaak uit de bocht vliegt.

Ook het basspel van John Glascock is erg smaakvol. Hier en daar hoor ik ook een beetje de sound van Gentle Giant. Door de samenzang en ook het orgel-geluid. Verder is Tull natuurlijk uniek.

Deze plaat en Heavy Horses zijn best favoriet van mij, maar toch speel ik ze niet vaak genoeg. Daar ga ik toch verandering in brengen, want ik geniet er met volle teugen van.

avatar van glenn53
Nog even en dan komt de Steven Wilson box uit. Wordt ongetwijfeld weer geweldig.

avatar van Kronos
Wie heeft hier zo'n fletse afbeelding van de hoes geplaatst?

avatar van glenn53
Nieuwe versie binnen. Klinkt werkelijk fenomenaal. Wat een extra's!!!

avatar van Metal-D78
Inderdaad. Voor iets meer dan twee tientjes gescoord. Belachelijk weinig voor zo veel kwaliteit. Wat mij betreft de lekkerste Anniversery Box van Jethro Tull tot nu toe. Het live concert dat er bij zit is erg goed, maar verschilt niet veel van Burstin' Out.

avatar van Kronos
De band herpakt zich door weer lekker loos te gaan met prog-gekte. Dit keer netjes verpakt in nummers met normale speelduur. Alleen Pibroch wijkt daarin af. De melodieën die Anderson uit zijn dwarsfluit tovert nodigen uit om te verdwalen in een eindeloos middeleeuws bos. Echt bijzonder sfeervol, deze plaat.

88/100