Jethro Tull - Songs from the Wood (1977)

Alternatieve titel: Jethro Tull with Kitchen Prose, Gutter Rhymes and Divers Songs from the Wood

Label: Chrysalis

1. Songs from the Wood (4:55)
  2. Jack-In-The-Green (2:31)
  3. Cup of Wonder (4:33)
  4. Hunting Girl (5:13)
  5. Ring Out Solstice Bells (3:47)
  6. Velvet Green (6:04)
  7. The Whistler (3:31)
  8. Pibroch (Cap in Hand) (8:35)
  9. Fire at Midnight (2:33)
  10. Beltane * (5:19)
  11. Velvet Green [Live] * (5:54)
avatar van MilesFromNowhere
indana schreef:
Hoe moet je dit noemen? Progressive Folkrock? Het klinkt in ieder geval erg goed. Inderdaad een gevarieerd 10 gangen diner wat hier op tafel staat en waarvan het moeilijk is om ook maar 1 gang over te slaan.

Progressive Folkrock... Het klinkt eigenlijk best stoer xD
Maar dit is echt mijn favo album van Jethro Tull. (Ik moest van mijn vader die naam goed kunnen uitspreken, heb er een halfuur op geoefend!)

avatar van metalfist
Is het misschien het koude weer, maar ik had opeens zin om terug eens wat Jethro Tull te draaien. Sowieso een band die bij mij de laatste jaren aan een heropleving bezig is. Ik ben een tijdje erg grote fan geweest, maar merkte dat ik mezelf limiteerde tot Aqualung en Thick as a Brick wanneer het om het oeuvre van Tull gaat. Onterecht natuurlijk, want er zijn meer interessante platen dan enkel hun jaren 70 werk. Al klinkt dat nu wel ironisch bij een review over Songs from the Wood, want laat die nu net uit 1977 stammen. In ieder geval een plaat waarvan het titelnummer denk ik wel het meest bekende nummer is. Het meest bekend is echter geen synoniem voor het beste, want met Hunting Girl, Jack-In-The-Green en zeker The Whistler zijn er nummers die ik gemakkelijk tot bij het beste van Tull in het algemeen zou willen bestempelen. Je voelt dat Tull hier een bepaalde weg is aan het inslaan die nog verder uitgewerkt zou worden met opvolgers Heavy Horses uit 1978 en Stormwatch uit 1979. De Engelse folklore krijgt de bovenhand en het enige nummer dat gevoelsmatig wat uit de toon valt is Pibroch (Cap in Hand). An sich een fijn nummer, daar niet van, maar het klikt niet zo goed samen met de rest van de nummers. Vreemd trouwens dat Beltane als extra nummer op de remaster uit 2003 is toegevoegd. Volgens de liner notes van 20 Years of Tull gaat het om "an unreleased track that did not make it to the Heavy Horses album. Recorded at Maison Rouge Studios, London in 1977". Qua jaartal kun je dit inderdaad wel linken aan Songs from the Wood, maar ik zou dit zelf dan eerder bij Heavy Horses hebben toegevoegd. In ieder geval, op naar de volgende!