Thelonious Monk - Brilliant Corners (1957)

Jazz
Label: Riverside

1. Brilliant Corners (8:50)
  2. Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are (13:07)
  3. Pannonica (7:45)
  4. I Surrender, Dear (5:27)
  5. Bemsha Swing (7:40)
judgepaddy

Prima gesproken.

spinout

Tegen de tijd dat Page bezig was met Blues (Zepplin was niet alleen blues en maakten veel crossover muziek) was Blues al kapot. Verpopt tot blanke muziek stijl zonder emotie. Jazz is ingewikkeld zoals klassieke muziek en je kan niet ff simpel zeggen ow het is goed of slecht.

Free Jazz is te extreem om als beginnend jazz luisteraar naar te luisteren. Ik denk zelfs te ingewikkeld omdat ze van de hak op de tak springen door elkaar heen maar dat wil niet zeggen dat het slecht is. Dat jij het niet kan volgen is jou zaak maar kom niet met een argeloos argument dat Page geniaal is terwijl Led Zeppelin albums vol met covers staan van anderen.

avatar van Rudi S
spinout schreef:
b9 naar b3. Schaak!

b9 bestaat niet op het bord , 8x8=64!

avatar van Kronos
FRIPI schreef:
Free Jazz is te extreem om als beginnend jazz luisteraar naar te luisteren.

Ik zou niet weten waarom.

Kronos schreef:

Ik zou niet weten waarom.

Wat is je punt. Had al aangegeven waarom. Jazz is veel technischer dan bijvoorbeeld pop.

avatar van Kronos
Je had het over 'beginnend jazz luisteraar'. Ik zou nog steeds niet weten waarom free jazz te extreem is om als beginnend jazz luisteraar naar te luisteren. Idem voor klassiek. Kan je zo maar tot in het diepste raken. Hoef je niet eerst ingewikkeld over zitten doen.

Kronos schreef:

Dat doe ik niet maar veel mensen wel althans dat is mijn ervaring. Ik denk dat je sowieso open moet staan voor allerlei muziek voordat je kan ervaren hoe een bepaalde genre is.

Misterfool
Poeh, wat voor een heerlijk swingend jazz-album is Brilliant corners toch ook. Met name het titelnummer is ronduit adembenemend! Ik vind het intrigerend, hoe een muzikant ontzettend ingewikkelde pianopartijen zo erg vanzelfsprekend kan laten klinken.

avatar van EttaJamesBrown
Thuiswerken heeft z’n voordelen. Momenteel pengelt Bemsha Swing voorbij. Prachtig!

Mijn idee dat instrumentale muziek niet afleidt bij het werk wordt ontkracht. Het zij maar zo.

Ik geniet in m’n hoekje.

avatar van Boermetkiespijn
Zat me steeds af te vragen waar het thema in "Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are" me aan deed denken. Na een tijdje tobben ben ik eruit: George Bruns & Mel Levens - 101 Dalmatians (1998). Daar wordt de slechterik uit de film, Cruella De Vil, bezongen. De schrijver van dat lied heeft zich gebaseerd op "Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are"

Verder ben ik vooral gek op "Brilliant Corners", fraai stukje muziek dit.

avatar van Harderwiek
Bemsha Swing is me toch een staaltje swingende, krachtige en sfeervolle jazz. Wauw.

avatar van Nevele
Ik ben geen groot jazz kenner. Ik ben een passieve luisteraar van een genre dat zo alomtegenwoordig is en nog steeds zo'n grote invloed heeft op de muziek van vandaag. Ik laat me graag leiden door anderen die me af en toe een album toespelen. Zo ook deze van Thelonious Monk.

En ik ben erg blij met deze aanbeveling.

Dit is voor mij op het gehoor technisch uitdagende jazz met heel interessante ritmes, maar zo loom en zo foutloos gespeeld dat het dicht bij een soort van smooth jazz lijkt te komen af en toe, ondanks dat de dissonante tonen van de piano je altijd bij de les houden.

Dit album staat vol met geweldig trompet-/saxofoonspel, goed gespeelde, relaxte drum- en bassolo's, en het (dare I say) briljante pianospel van Monk.

Toegankelijke jazz, die steeds meer prijsgeeft hoe meer je er naar luistert.