Krezip - Nothing Less (2000)

Label: WEA

1. All Unsaid (3:07)
  2. Won't Cry (3:14)
  3. Give My Live (3:27)
  4. I Would Stay (3:50)
  5. Protection (2:46)
  6. Why Do I (3:59)
  7. Thought That You Would Be (2:42)
  8. Get It On (3:55)
  9. Everything and More (4:05)
  10. Happy Now (3:39)
  11. I'll Be Gone (2:42)
  12. Let It Go (3:03)
  13. Fine (4:22)
  14. Run Away (0:58)
Hun bekendste nummer I Would Stay vind ik nou juist één van hun mindere. Ik hou juist meer van hun stevigere en spontane echte bándnummers die je op dit album ook hoort.

avatar van UK-Choonz
1,5
Dit vond ik dus helemaal helemaal niks. Vreselijk overgewaardeerde band die vooral matige standaard tienerrock bracht. En Aai woed steej was op de radio mateloos irritant.

Mijn vrienden en klasgenoten liepen ermee weg en ik me steeds afvragen of ik de enige in NL was die er niets aan vond. Dat viel gelukkig mee.

avatar van WeckoJ
Krezip opende ijzersterk met deze plaat. Helaas hebben ze naar mijn mening dat niveau nooit meer gehaald. Desalniettemin ben ik het zeker een goede band blijven vinden en is het erg jammer dat ze er niet meer zijn. De solocarriere van de zangeres heeft me geen moment kunnen boeien helaas. Wat overblijft is dus wel deze erg goede plaat. Iedereen kent I Would Stay, maar All Unsaid en Won't Cry zijn heel wat anders en zeker niet minder!

avatar van Shelter
Wont Cry is minstens zo goed naar mijn mening

avatar van Ronald5150
Ik vond en vind "Nothing Less" een bijzonder sympathiek album. Destijds vond ik het een verademing om te horen en daarnaast ben ik wel gevoelig voor een stel jongens en meisjes dat met een aanstekelijk enthousiasme, spelplezier en energie muziek maakt. Laten we ook wel wezen: de muziek op "Nothing Less" is verre van revolutionair of vernieuwend, maar het luistert allemaal wel heerlijk weg. Het album is een mooie balans tussen de rockers (bijvoorbeeld "All Unsaid" en "Won't Cry) en rustige nummers. De ballads "I Would Stay" en "Everything and More" blijf ik mooie liedjes vinden. Na "Nothing Less" heeft Krezip me eigenlijk niet meer weten te bekoren. Het jeugdige en de onbezonnenheid was er toen wel vanaf en later hebben ze meer gekozen voor een mainstream/pop benadering die me gewoon minder goed ligt. Dat neemt niet weg dat ik na al die jaren "Nothing Less" nog steeds een fris rockalbum vind.

avatar van Funky Bookie
Krezip begon als een vrolijk punk-achtig bandje. Het frisse geluid verdween na dit album. Dat neemt niet weg dat Nothing Less een zeer geslaagd album is.

avatar van Pietro
1,0
Ik zou het nog kunnen gooien op jeugdig enthousiasme. Die pretentieloze uitstraling van de band is voor mij nog de enige reden dat ik hier geen 0,5* aan geef. Het songmateriaal is namelijk abominabel, met het grijsgedraaide, tenenkrommende I Would Stay als een van de vele dieptepunten. Wat een draak van een nummer is dat, zeg. Dat tienermeisjes en huisvrouwen er (nog steeds) mee weg lopen, zegt veel over I Would Stay. Dankzij een vriendin heb ik ook de rest van het album destijds beluisterd, maar ik werd er niet echt vrolijk van.

De rest van de nummers is al nauwelijks beter. Ik blijf me keer op keer mateloos irriteren aan het zware accent van Jacqueline, die voor mij toch wel een grote stempel drukt op mijn lage beoordeling. Daarnaast vind ik haar zang ook maar middelmatig en combinatie van de kraak-noch-smaak nummers begrijp ik prima dat dit een grote populariteit geniet in Nederland. Het verbaast me niet eens dat Krezip de Ziggo Dome uitverkoopt met hun reunie-optreden. Tussen artiesten als Ilse DeLange, Bløf, Marco Borsato en Guus Meeuwis misstaat dit inderdaad niet op Sky Radio of Q Music: 1*.

avatar van Bosdavid
Pietro schreef:

Arme man, het ongebreidelde cynisme in het berichtje hierboven wekt de indruk een uiting van een stukje frustratie te zijn, want zó slecht is het toch echt niet. Heeft u zelf geen leuk album bijeen kunnen schrijven?

Ik ben het na jaren nog eens aan het luisteren, klinkt nog steeds leuk. Echter, Jacqueline heeft door haar hele oeuvre dat steenkolen-engels waar ik echt niet meer doorheen kan luisteren helaas.

Hier is het haar te vergeven, gezien de zeer jonge leeftijd van de zangeres (en is het knap dat ze een plaat als dit hebben kunnen afleveren), maar op de nieuwste singles (2023) is er nog steeds geen verbetering opgetreden.

avatar van sherpa
De bijna een seconde stilte op 2:59 in I would stay vind ik dan weer een van de meest briljante stukjes in de nederlande popmuziek.