menu

Graham Bond Organisation - The Sound of 65 (1965)

mijn stem
3,70 (10)
10 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Blues / Rock
Label: EMI

  1. Hoochie Coochie Man (3:13)
  2. Baby Make Love to Me (1:52)
  3. Neighbour Neighbour (2:40)
  4. Early in the Morning (1:50)
  5. Spanish Blues (3:05)
  6. On Baby (2:42)
  7. Little Girl (2:15)
  8. I Want You (1:45)
  9. Wade in the Water (2:41)
  10. Got My Mojo Working (3:11)
  11. Train Time (2:24)
  12. Baby Be Good to Me (2:35)
  13. Half a Man (2:06)
  14. Tammy (2:50)
totale tijdsduur: 35:09
zoeken in:
avatar van music4life
4,0
'Wade in the Water' O Zo Heerlijk!!
Het is een traditional, die zijn wortels kent in het begin van de 20e eeuw. Deze, wat mod-achtige versie, is up-tempo, in tegenstelling tot de andere, meer klassiek/jazz achtige, uivoeringen. Swingende R&B en mod-achtige-jazz
Luistert...

Mede om dit fantastische nummer heb ik dit album toegevoegd. Maar behalve dit nummer is het hele album erg goed en solide, zeer de moeite waard! Verbaasde me eigenlijk dat dit en ander werk van deze artiest met zijn groep (met o.a Jack Bruse, Ginger Baker, niet zomaar namen), behalve één solo album van Graham Bond, nog niet op de site stonden.

avatar van BoyOnHeavenHill
4,5
Ja, dat is wel even schrikken, als een plaat begint met een matige versie van zo'n belegen klassieker als Hoochie coochie man, maar daarna komt het nog altijd vervreemdende Baby make love to me, met die trillende stemmen van Bruce en Bond die langs elkaar heen schuren en die drie blazers die door elkaar heen knetteren, en daarna komt een scherp soort protestnummer, en vervolgens een alternatieve "chain gang song" met een raar gitaartje... Een merkwaardige mix van rhythm & blues, jazz en voor mijn gevoel zelfs een vleugje soul (middels de stem van Jack Bruce) met als belangrijkste kenmerken Bonds broeierige Hammondorgel, zijn karakteristieke "soulful" stem die me soms aan Don van Vliet doet denken (Little girl) en de sax van Dick Heckstall-Smith die de kunst verstaat om voor elk nummer de goede solo met het juiste geluid te vinden. Zelfs de afsluiter, een cover van Debbie Reynolds' Amerikaanse nummer-1-hit Tammy (1957), is de moeite waard doordat Bonds zang en de trompet de knappe melodie alle ruimte geven (maar ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik ook het onvoorstelbaar sentimentele en bijna stroperige origineel zo mooi vind – zo, ik heb het gezegd). The sound of 65 lijkt me typisch zo'n plaat die indertijd op feestjes steeds weer opnieuw werd opgezet. "Sophisticated, raw, savage and soulful" – eindelijk eens liner notes die bij de waarheid in de buurt komen. Lekker fel en direct klinkend (die drums van Baker op Oh baby!) en 52 jaar na dato nog altijd swingend , scherp en opzwepend.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.