Gregory Page - Promise of a Dream (2010)

Folk / Jazz
Label: AGM

1. Sleeping Dogs (3:59)
  2. Bumble Bees & Me (2:09)
  3. Ocean of Memories (3:47)
  4. Saturday Night Blues (2:53)
  5. Bon Voyage Mon Cheri (3:43)
  6. Promise of a Dream (3:14)
  7. Don't Cry (3:28)
  8. Right Or Wrong (3:46)
  9. Bird in a Cage (4:33)
  10. Love Made Me Drunk (3:19)
  11. Everyone's Happy (2:19)
  12. Foolish Heart (3:48)
avatar van Bartjeking
Bedankt voor het afmaken van mijn toevoeging waar ik door ziekte niet meer aan toekwam; dit is namelijk een album dat absoluut de aandacht verdiend en ik ga er bovendien van uit dat heel veel mensen hiervan zullen smullen.

Ik heb voor het eerst kennis mogen maken met zijn muziek tijdens zijn optreden in het programma "Vrije Geluiden" op de VPRO. Naast het feit dat Gregory Page een erg innemende persoonlijkheid bleek te zijn, werd ik direct gepakt door zijn muziek en zijn teksten. Op het internet vond ik een beschrijving van zijn muziek waar ik geheel achter sta.

"Gregory groeit uit tot een meesterlijk tekstschrijver en maakt prachtige muziek. Zijn stem heeft weg van die van Chet Baker en zijn muziek bevat altijd een zweem van melancholie zonder dat je daar verdrietig van wordt. Een mengeling van jazz, de muziek uit de jaren '20 en een bepaalde folklore vertaald naar 2010; dit gecombineerd met het vermogen het leven van nu te observeren en in teksten te vatten op een realistische, gevoelige en toch humorvolle manier getuigen van een geweldig vakmanschap."

Voor zover ik weet is dit album speciaal voor ons Europeanen samengesteld en is het voor alsnog moeilijk om aan zijn overige werk te komen. Ik raad iedereen aan om eens even op youtube op zijn website rond te struinen en als je het je ook maar een klein beetje bevalt koop dan het album en laat je verwennen; want het is inmiddels mijn ontdekking van het jaar (waarschijnlijk in de top 3 van mijn jaarlijstje) en een echt blijvertje.

avatar van codex
Heb het geluk de man live te hebben zien optreden in Spaarndam, bij de cd-presentatie van dit album. Inderdaad een zeer innemende man met veel humor, zelfspot en vooral een enorme bevlogenheid. Het hield maar niet op die avond. Wat betreft de plaat: inderdaad een verzameling eerder gemaakte nummers, sommige in een wat andere vorm. Sleeping Dogs gaat nooit meer uit m'n hoofd. Deze man moet meer naamsbekendheid krijgen! Mooie lijzige stem, goed gitaarspel en fantastische productie.

Overigens werd hij die avond geprofileerd als vooral een liefhebber van voor-oorlogse liedjes, wat een zweem van oubolligheid opriep, voer voor het voornamelijk 60+ publiek. Zonde, want als 35-jarige "alles-eter" en schijnbaar een van de jongsten in het publiek, greep zijn muziek me net zo goed. Referenties: Folk, chansons, singer-songwriter.

twnmrs
Bon Voyage Mon Cherie was laatst op de televee.
Schitterend nummer! Heeft me heel erg benieuwd gemaakt naar het album!

avatar van joostfesten
Deze man heeft al een mooi oeuvre opgebouwd! en allemaal de moeite waard om naar te luisteren. Ben benieuwd hoe hij en zijn band live zijn.

Blog Joost

avatar van The_CrY
Deze man was vandaag in het programma Vrije Geluiden op Nederland 1. Zeer interessante kerel vond ik. Mooie nummers met charme uitgevoerd. Hij zelf heeft het over muziek van vóór de tweede wereldoorlog, maar dan vertaald naar het nu, en zo komt het ook spontaan over.
Ik ga het album een keertje beluisteren.

avatar van bikkel2
Inderdaad ook gezien en gehoord vandaag bij Vrije geluiden . Een aangename en welkome kennismaking . Sympatieke kerel ook . Haalt zijn inspiratie uit een ver verleden maar het is wel heel prachtig .
Ik ga mij zeker verdiepen in deze man .

Gister de herhaling van vrije geluiden gezien. Sluit me aan bij de vorige 2 posts.

Berichten over diverse concerten verplaatst naar Gregory Page

avatar van The_CrY
Nette plaat hoor. Uniek, rustgevend en het blijft doorgaans boeien. Page heeft een mooie stem, mooier dan met dat rare effect erop dat hij in de Vrije Geluiden uitzending had, en de muziek klinkt soms inderdaad écht alsof ik naar een vooroorlogse LP luister, maar gek genoeg vind ik dat juist charmant en niet irritant. De muziek zit ook bomvol emotie... en die proef je.

avatar van Germ
Germ (crew)
Schittererend album met heerlijke liedjes. Ik kende al wat latere albums van Page, die zijn wat folkier. Op deze is het muzikaal allemaal een stuk rijker en haalt het de invloeden vooral uit de jazz. Dat bevalt me uitstekend. Een zeer aangename luisterervaring, een Amerikaan zou het delightful noemen.