J. Cole - Friday Night Lights (2010)

Label: Roc Nation

1. Friday Night Lights (1:45)
  2. Too Deep for the Intro (3:45)
  3. Before I'm Gone (4:24)
  4. Back to the Topic (3:00)
  5. You Got It (4:47)

met Wale

6. Villematic (3:13)
  7. Enchanted (4:11)

met Omen

8. Blow Up (5:00)
  9. Higher (3:49)
  10. In the Morning (3:54)

met Drake

11. 2Face (4:46)
  12. The Autograph (3:43)
  13. Best Friend (3:25)
  14. Cost Me a Lot (3:18)
  15. Premeditated Murder (3:54)
  16. Home for the Holidays (3:55)
  17. Love Me Not (3:31)
  18. See World (4:14)
  19. Farewell (3:32)
  20. Looking for Trouble * (5:53)

met Kanye West, Pusha T, Big Sean en CyHi da Prynce

totale tijdsduur: 1:12:06 (1:17:59)
avatar van Game
Weer een goede mixtape van J. Cole. Nou ja, je zou het bijna een volwaardig album kunnen noemen. In ieder geval een waardige opvolger van het sterke The Warm Up. J. Cole is naar mijn mening de toekomst van hiphop. Terwijl Drake de mainstream in de tang heeft, is Cole de man waar de hiphop liefhebber graag naar luistert. Hij probeert duidelijk het oude hiphop gevoel terug te halen met simpele beats doordrenkt met samples. Dat resulteert in sterke tracks zoals Before I'm Gone, wat misschien wel mijn favoriete track van het jaar is. De gedrevenheid ook waarmee Cole rapt is leuk om naar te luisteren, hij heeft een soort arrogantie maar tegelijkertijd ook een bescheidenheid. Maar hij heeft meerdere kanten. Storytelling kan hij ook zoals hij bewijst op 2Face. Er zijn ook lekkere luchtige tracks zoals Higher en Home For The Holidays, die laatste heeft een heerlijke beat. En zo kan ik eigenlijk geen slechte track vinden, alhoewel ik wel vind dat het iets te lang duurt met 19 tracks. Zeker zonder veel gastartiesten.

4*, J. Cole laat weer horen dat hij een grote toekomst in hiphop heeft. Alle producties zijn zelf verzorgd (volgens mij) en als op Cole World volgend jaar mannen zoals Kanye en No I.D. achter de knoppen zitten moet dat wel een classic opleveren.